Hoe duurzaam zijn e-bikes nu eigenlijk?
Er zijn verschillende soorten e-bikes. Zo genieten sommige mensen van ritten op speed pedelecs, die een snelheid van 45 km/h kunnen halen of snorfietsen, die je vooruit helpen zonder dat je hoeft te trappen. In dit artikel hebben we het echter over de ‘echte’ e-bikes die je enkel trapondersteuning bieden en ongeveer een snelheid 25 km/h kunnen halen. Deze fietsen verbruiken vrij weinig stroom. Stel, je hebt een 250 watt-uur-accu op je fiets. Met flinke ondersteuning biedt zo’n e-bike je een actieradius van circa 40 km. Om je accu weer vol te krijgen betaal je (afhankelijk van je stroomtarief) om en nabij tien cent. Stel je laadt je fiets twee keer per week op. Dan betaal je jaarlijks slechts tien euro! Het verbruik van de accu heeft dus vrij weinig impact op het milieu, zeker als je gebruikmaakt van groene stroom. En helemaal als je de scooter inruilt voor een elektrische fiets. Zelf trappen blijft uiteraard het allerbeste voor het milieu.
Hoe zit het met de accu’s zelf?
Over accu’s gaan veel verhalen dat ze milieu-onvriendelijkheid zijn. Toch lijken fietsaccu’s niet een erg groot probleem te zijn voor het milieu, zolang je ze maar niet bij het huisvuil gooit. Lever je ze netjes in, dan wordt het grootste deel van de batterij gerecycled. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jouw accu aan het einde van zijn leven ergens op een vuilnisbelt in een ontwikkelingsland terechtkomt.
Hoelang gaat een accu mee?
Hoewel accu’s grotendeels gerecycled kunnen worden en dus geen megagrote impact hebben op het milieu, wil je natuurlijk het liefst dat ze zo lang mogelijk meegaan. Dit bespaart een hoop productie- en recycle-energie. Hoe lang een accu meegaat, is afhankelijk van de kwaliteit van de accu en de plaats waar de fietsmotor zich bevindt. Je kunt er bijvoorbeeld vanuit gaan dat een Bosch-accu een stuk langer meegaat dan een accu die door een B-merk wordt geproduceerd. Voorwielmotoren gaan in de regel niet zo lang mee en je ziet ze vooral terug op de goedkopere e-bikes. Middenmotoren bieden je wel comfortabele ritten, maar het probleem is dat reparatie vaak zeer duur is. Hierdoor zijn middenmotoren, net zoals voorwielmotoren, niet de meest duurzame keuze. Achterwielmotoren daarentegen gaan lang mee en zijn makkelijk te repareren. De aanschaf kan wel duur zijn. Iets om rekening mee te houden.