Achtergrond

Congo gaat de gevolgen voelen van het ‘schone’ rijden

Nu steeds meer landen het einde van benzine- en dieselauto’s aankondigen, vraagt de FT zich af: wat doet dat met DR Congo en de vraag naar kobalt?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
In het Verenigd Koninkrijk mogen vanaf 2040 geen diesel- en benzineauto’s meer verkocht worden. Dat plan maakte de Britse regering woensdag bekend, in navolging van Frankrijk. Dat lijkt goed nieuws, maar de Afrika-correspondent van de Financial Times, David Pilling, roept op om goed te kijken naar de gevolgen voor de Democratische Republiek Congo.

Experts houden rekening met een verdertigvoudiging van de kobaltprijs

De elektrische auto kan immers niet zonder een flinke lithium-ion batterij, waar dan weer kobalt voor nodig is. De prijs van kobalt, waarvan 60% van de wereldwijd beschikbare voorraad zich in Congo bevindt, is in het afgelopen jaar verdubbeld. “Experts houden rekening met een verdertigvoudiging van de kobaltprijs,” schrijft Pilling. En hoewel dat goed nieuws lijkt voor een arm land als DR Congo, blijkt in de praktijk dat het winnen van grondstoffen slechts profijt oplevert voor een kleine, kleptocratishe elite, zo schreef ook Alphonse Muambi eerder op OneWorld.

Pogingen om de grondstoffen-waardeketens meer inzichtelijk te maken zijn prijzenswaardig maar complex, aldus de FT. “Maar dat mag geen excuus zijn voor de ‘bewuste’ Teslarijder om DR Congo buiten zijn blikveld te houden,” besluit Pilling.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons