Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
De een brengt ondergoed naar Lesbos, een ander bouwt een school in Tanzania en een derde helpt vluchtelingen in Nederland aan een baan. Hoe kwamen ze op die ideeën? En – misschien nog wel belangrijker – hoe verandert een ambitieus idee in een uitvoerbaar plan? In de serie ‘Startende Werelddoeners’ verzamelen we praktische tips, adviezen en waarschuwingen voor mensen die aan het begin van hun werelddoeners-carrière staan.
“
Problemen worden versimpeld, omdat organisaties geloven dat een genuanceerd verhaal donateurs afschrikt
Nadat je als startende werelddoener je eigen stichting hebt opgericht, fondsen hebt geworven en een start hebt gemaakt met je project, is het ontzettend belangrijk om je donateurs en achterban op de hoogte te houden van de voortgang en de resultaten. Hendriks geeft een aantal tips hoe je dat het beste kunt doen:
1. Vertel de waarheid
“Vertel altijd de waarheid, zo simpel is het. Doe goed onderzoek, check je feiten en zuig niks uit je duim. Geef voldoende achtergrondinformatie aan je donateurs, vertel het ook eerlijk wanneer je op moeilijkheden stuit. Het gebeurt nogal eens dat Nederlandse organisaties klakkeloos informatie overnemen van één enkele contactpersoon. Mijn advies is om ook daar kritisch op te zijn.
“
Wanneer je niet zeker bent of iets klopt, denk dan nooit: ‘Voor mijn campagne klinkt dit mooi, dus ik zet het er zo in
Onjuiste informatie verstrekken is niet respectvol tegenover de mensen met wie je werkt, en kan je het vertrouwen van je donateurs kosten mocht de waarheid alsnog boven tafel komen. Donateurs worden steeds kritischer, dus wees transparant. Pas hoor en wederhoor toe, en wanneer je niet zeker bent of iets klopt, denk dan nooit: ‘Voor mijn campagne klinkt dit mooi, dus ik zet het er zo in’.”
2. Houd je communicatie menswaardig
“Kijk uit met foto’s zonder naam of bronvermelding, vooral als deze schokkende of mensonwaardige beelden bevatten. Dat is totaal respectloos jegens de mensen die je afbeeldt: zij zijn meer dan hun lijden alleen. Dat iemand honger heeft, betekent niet dat jij het recht hebt een foto waarop ze kwetsbaar afgebeeld worden op Facebook te delen bij een oproep om hulp. Natuurlijk mag je het lijden van mensen aan de orde stellen, maar doe dat met respect, met naam en met toestemming van de persoon die is afgebeeld. Het krachtigst is als mensen hun eigen verhaal vertellen, in plaats van dat jij voor hen spreekt.”
3. Schep geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken
“Sommige organisaties communiceren op zo’n manier dat problemen simpel lijken. Ze wekken bijvoorbeeld de suggestie dat geld alles oplost: er komt gewoon een truck die spullen aflevert, en dan is het probleem verholpen. Zo werkt het natuurlijk niet. Ontwikkelingssamenwerking is hartstikke complex. Er zijn honderd-en-een factoren die je niet kunt beïnvloeden.
“
Door te claimen dat een kind voor drie euro een half jaar naar school kan, schep je verwachtingen die niet realistisch zijn
Wees altijd eerlijk tegen je achterban. Vertel duidelijk wat het probleem is, wat de oorzaken daarvan zijn en hoe een zetje in de goede richting een katalysator kan zijn voor verandering. Door te claimen dat een kind voor drie euro een half jaar naar school kan, schep je verwachtingen die niet realistisch zijn. Bovendien geloven mensen er na verloop van tijd niet meer in.”
4. Geef je partner inspraak in je communicatie
“Vertel niet alleen dat je een partnerorganisatie hebt in het land waar je werkt, maar geef die partner ook inspraak in je communicatie. Zij hebben het recht om mee te denken over de acties die jij in Nederland organiseert om geld op te halen voor hun werk. Je verhaal wordt daar ook een stuk beter van, want je voorkomt dat het lijkt alsof jij vanuit Nederland alles zelf hebt gedaan. Wanneer je een nieuwe campagne wil starten, ga dan eerst met je partnerorganisatie om tafel zitten en kom samen op ideeën. Als je een filmpje maakt, vertel het verhaal dan niet vanuit Nederland, maar laat je collega’s daar aan het woord. Het komt veel natuurlijker over als zij over hun projecten vertellen en gaat het hardnekkige vooroordeel tegen ‘dat die mensen daar nooit voor zichzelf zullen leren zorgen’.”
5. Betrek je donateurs actief bij je werk
“Vraag meer aan je donateurs dan alleen geld. Geef ze andere opties om betrokken te raken bij het project, zodat ze gaan meeleven, je blijven volgen en meer vertrouwen krijgen in je werk. Dit kan natuurlijk door updates te verspreiden via Facebook of een nieuwsbrief, maar er zijn veel meer manieren om donateurs betrokken te houden. Laat ze bijvoorbeeld een dag meelopen met het bestuur, laat ze meedoen met een sponsorloop, op een evenement staan of meedenken in een focusgroep. Zo vergroot je het draagvlak voor je organisatie; niets werkt zo goed als donateurs die zelf ondervinden dat hun geld goed terecht komt.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden