Damien, één van de rustigste jongens van de klas, zegt: “Mevrouw, ik vind dat we in de huidige samenleving, met zoveel gekke mensen, wapenbezit volledig moeten afschaffen. Vooral in Amerika. Alleen daar gebeurt dit soort zieke shit. Waarom eigenlijk, ik snap er niks van”. Ik weet daar geen antwoord op. We bespreken de mogelijke factoren; wapenbezit, games, armoede, drang om op lijstjes te staan, drugs..maar we weten het niet. “Niets praat het goed dat hij zoveel mensen heeft neergeschoten, mensen”, zegt Damien. Wapens moeten gewoon verboden worden en alleen nog maar gebruikt worden door agenten en het leger en zo.”
“Alleen in Amerika gebeurt dit soort zieke shit
“Wat? Wie is Piqué? Wie heeft die eruit gegooid? Halima, was jij dat? Weet je niet wie Piqué is? Onder welke steen leef jij! Kom op, man! roept Barish, de grootste voetbalfan, oprecht verbaasd. “Kan mij het schelen”, zegt Halima. “Ik ben geen voetbalfan”. Opnieuw is Damien de leerling die rust creëert in de klas; “Kijk, Piqué is Catalaan en heel erg nationalistisch. Zij hebben nu dus gestemd voor onafhankelijkheid, ze willen niet meer bij Spanje horen. Piqué ook niet. Hij was emotioneel omdat zijn fans hem gingen uitfluiten. Maar de Spanjaarden willen de Catalanen niet kwijt want ik heb gelezen dat de Catalanen een hele sterke economie hebben”. “Zo, hoe weet jij dat allemaal?”, vraagt Halima. “Ja, gaat over voetbal, toch. Dan lees ik alles”, zegt Damien.
“Maar waarom laten ze die Catalanen niet gewoon hun gang gaan, man? Ze hebben zelfs eigen president volgens mij”, vraagt Yasin. “Waarom laten jullie de Koerden niet dan? vraagt Jacob. De hele klas gaat los alsof ze op een voetbaltribune zitten. “Gedist door Jacob!”.
“Nee, man. Als het net als bij de Koerden is”, zegt Yasin, “dan moet het gewoon blijven zoals het is”.