Partnerbericht

Duurzaam promotiemateriaal

Als ondernemer een bedrijfsactiviteit of evenement promoten – waar moet je beginnen in de berg van eindeloze mogelijkheden? En hoe doe je dit met zo min mogelijk belasting voor het milieu? Logischerwijs kies je dan niet voor promotiemateriaal zoals stickers of ballonnen. Of wegwerp gadgets die leuk zijn voor ‘de heb’ maar niemand wat mee doet. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in duurzame promotieartikelen en drukwerk.

Ga je voor gedrukte of digitale promotie? Of juist een combinatie van beide om het effect te versterken? Eén ding is zeker; wanneer je promotie niet effectief is, dan is deze bij voorbaat niet duurzaam. Niet voor het milieu én voor je bedrijf. De effectiviteit van je promotiemix is daarom eigenlijk de belangrijkste vraag wanneer je je reclame plannen maakt.

De effectiviteit van digitale of gedrukte promotie

Winkels die je willen wijzen op de laatste aanbiedingen, campagne acties van de overheid om je op een maatschappelijk doel te wijzen of lijsttrekkers die je stem voor zich willen winnen. Promotie zie je zowel offline als online overal. Wie denk dat vroeger alles offline gebeurde en nu online, heeft het mis. Offline promotiemateriaal is nog steeds erg populair. Hieronder zetten we de globale verschillen voor je op een rij zodat je kunt bepalen wat voor jouw doel het meest effectief is.

Gedrukte promotie

Een reclame foldertje in je brievenbus, een flyer die je op straat uitgedeeld krijgt of een poster die je ergens aan de muur ziet hangen. Gedrukte promotie kom je dagelijks tegen. Het grote voordeel van drukwerk als promotiemiddel, is de attentiewaarde. Het valt op. Je kijkt er naar, en als het interessant voor je is, blijft het hangen. Belangrijk bij gedrukte promotie is dat je goed op zoek gaat naar waar je doelgroep is. Zomaar een poster plakken of willekeurig flyers verspreiden, heeft vaak weinig zin. Om de kosten van drukwerk zo laag mogelijk te houden, kies je je verspreidingsgebied zo slim mogelijk. Er zijn nog steeds veel drukkerijen die je helpen bij het opzetten van een drukwerk campagne. Een goed voorbeeld hiervan is Drukzo.

Digitale promotie
Waar zijn we tegenwoordig nog zonder het internet? Met digitale promotie kun je op een zeer snelle en laagdrempelige manier een grote groep mensen tegelijk bereiken. De attentiewaarde vergeleken met gedrukte promotie is in een aantal gevallen wel iets lager. Hier staat tegenover dat je geen drukkosten maakt. Het grootste voordeel van digitale promotie is dat je makkelijk de doelgroep kunt segmenteren. Wil je alleen zichtbaar zijn voor mensen uit de regio Utrecht, of zoek je liever breder maar dan in een bepaalde leeftijdscategorie? Online zijn er meer mogelijkheden om je doelgroep te specificeren en een trechter te maken. Ook kun je digitaal beter de ‘conversie’ te meten. Oftewel; wat levert de promotie concreet op? Let er wel op dat het ontwerpen van online promotiemateriaal echt een vak apart is. Net als het inzetten van middelen zoals Google Adwords. Dit is niet zomaar iets wat je er ‘even bij kunt doen’ om het met goed resultaat in te zetten.

Terug naar de vraag wat effectiever is; digitale of gedrukte promotie? Er is dus eigenlijk geen eenduidig antwoord op deze vraag. Het hangt totaal af van je doel, doelgroep, expertise, budget en middelen. Denk hier dus eerst goed over na en vraag zo nodig advies aan een professional. Werk op basis daarvan een plan uit voordat je je promotie start.

Hoe kies je voor duurzaam drukwerk?

Wil je voor je promotie gebruik maken van drukwerk, dan zijn er enkele aandachtspunten waar je op kunt letten om de milieu footprint zo klein mogelijk te houden:

1. Vraag je ten eerste af of je het drukwerk wel effectief is voor je doel.
2. Laat je niet verleiden door aantrekkelijke staffelprijzen waardoor je meer drukwerk besteld dan eigenlijk nodig is.
3. Kies voor een duurzaam soort papier zoals bijvoorbeeld biotop naturel, 100% gerecycled papier of houtvrij natuurkarton.
4. Ga altijd voor papier met een FSC-keurmerk en bij voorkeur milieuvriendelijke inkt.
5. Oriënteer je op een drukkerij met een duurzaam beleid of milieuvriendelijke initiatieven.

Tenslotte; duurzaam promotiemateriaal gaat óók over de onderneming zelf. Gebruik de printer niet vaker dan nodig, scheidt het afval, zorg voor energiebesparende maatregelen en schrap de plastic wegwerpmateriaal. Een duurzame mind-set én passend beleid zorgt voor uiteindelijk voor echt duurzame promotie.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met GreenAds.