Innovatie
In het geval van Samsung bijvoorbeeld zijn de cijfers hard: van de 16.000 gigawatt aan energie die het bedrijf in 2016 gebruikte, kwam amper 1 procent uit hernieuwbare bronnen.
“Techbedrijven beweren erg innovatief te zijn, maar hun productieketen zit vaak nog in het industriële tijdperk”, zegt Cary Cook van Greenpeace. “We weten dat ze kunnen veranderen: in plaats van de klimaatverandering aan te zwengelen, kunnen deze bedrijven de juiste weg tonen. Dat hebben Google en Apple bijvoorbeeld al gedaan door hun datacenters op hernieuwbare energie te laten draaien.”
Productiefase
Weinig bedrijven communiceren transparant over die toeleveringsketen: Amazon en Huawei doen er het zwijgen toe en houden zo de ecologische voetafdruk van hun keten verborgen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van toxische stoffen: enkel Apple, Dell, Google, HP en Microsoft publiceren een lijst met de gevaarlijke stoffen die in hun producten gebruikt worden.
Geplande veroudering
Greenpeace dringt er bij de hele IT-sector op aan verantwoordelijkheid te nemen voor zijn snel groeiende voetafdruk en drie belangrijke stappen te zetten: de toeleveringsketen vergroenen, de verspilling van kostbare mineralen verminderen door producten te maken die langer meegaan en recyclebaar zijn, en het gebruik van gevaarlijke stoffen te verminderen.