We lijken wel vliegverslaafd, zo fanatiek reizen we de wereld over. Maar dat betekent veel CO2-uitstoot. Kun je met een schoon geweten vliegen? PowerSwitch-redacteur Leonie berekent en test dat in een serie artikelen – want ze vliegt straks zelf naar Japan. Deze keer: vervoer.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Mijn beste jeugdherinnering speelt zich af in de slaaptrein naar Oostenrijk. Een pakje chocomel drinken in je pyamaatje, naar buiten staren vanuit de privé-coupé die voor even jouw huis is. Tegen bedtijd veranderden de muren ineens in bedden, waar je met veel strategische planning in moest zien te klauteren (op dat moment besloot ik bergbeklimmer te worden, want dat moest minstens zo leuk zijn). En dan in slaap worden gewiegd door het gerammel en gewiebel van zo’n trein, om wakker te worden in een besneeuwd landschap.
“
De laatste slaaptrein vertrok eind 2016 vanaf Amsterdam Centraal
Maar goed, dat kan dus niet meer. De laatste slaaptrein vertrok eind 2016 vanaf Amsterdam Centraal. De nachttrein kon niet meer concurreren met het internationale busverkeer, de hogesnelheidslijn en… het vliegtuig. Straks meer over de (slaap)trein, eerst leg ik voor degenen die deze blog niet kennen, even uit waar dit over gaat.
In deze serie ontleed ik mijn vliegverslaving. Ik heb beloofd dat ik nog maar eens per twee jaar zal vliegen. En ik onderzoek of het mogelijk is om de CO2-uitstoot van die vlucht die ik al had geboekt (naar Japan, 2750 kilo CO2), te compenseren door in mijn dagelijks leven minder uit te stoten. Na voeding, besparingen in huis en een zuiniger omgang met spullen (mijn laptop doet het nog!) kijk ik ditmaal naar vervoer.
De elektrische auto laat ik even buiten beschouwing; daar is zo veel over te schrijven dat je er een aparte serie over zou kunnen maken. Wel interessant is dat de overstap van een gewone op een elektrische auto volgens Milieu Centraal liefst 2000 kilo CO2 per jaar scheelt. Maar een tripje door Europa maak je er nog niet zo makkelijk mee: de infrastructuur van laadpalen sluit onvoldoende op elkaar aan, constateerde Trouw.
Autoreis naar Zweden
Volgende week heb ik iets leuks: dan rijd ik in een auto vol familie naar Zweden, voor het vijfenzestigste verjaardagsfeest van een tante die daar woont. Dat wil ik natuurlijk niet missen, maar hoeveel CO2 stoten we daarmee uit? Volgens klimaatwijsopvakantie.nl levert een autorit naar Gotenburg (1100 km, dat is vergelijkbaar met Utrecht-Bordeaux) in een middelgrote niet-elektrische auto 500 kilo CO2-uitstoot op (met een dakbak 50 kilo extra, met een caravan erachter 100 kilo extra).
Dat zijn ineens flink wat minpunten op mijn CO2-balans… Voor de 500 kilo CO2-uitstoot van die autoreis zou ik bijna anderhalf jaar lang kleding kunnen shoppen in het tempo van de gemiddelde Nederlander (20 tot 40 kledingstukken per jaar, oftewel 320 kilo CO2). De slijtage van de autobanden draagt bovendien bij aan de plastic soep. Met auto naar Zweden scoort qua CO2 beter dan vliegen, dat had 1750 kilo gekost, maar het beste was toch de bus of trein geweest: allebei 230 kilo CO2.
(Het állerbeste, zoals lezer, niet-vlieger en ligfietsblogger Walter Hoogerbeets me mailde, is natuurlijk per fiets reizen. Dat lijkt met oprecht fantastisch –ooit. Als ik de kuiten ervoor heb en bergopwaarts niet meer hijg als een astmatische panda.)
Dat de trein zoveel zuiniger is dan de auto – laat staan het vliegtuig – is geen verrassing. Dat maakt het extra jammer dat er vanuit Nederland geen enkele slaaptrein meer vertrekt: die zou het veel makkelijker maken om het vliegtuig te vergeten. Er zijn weliswaar nog slaaptreinen in Europa (ook van Berlijn naar Zweden!), maar de vertrekstations bereik je vanuit Nederland niet binnen een paar uur – afgezien van de slaaptrein tussen Düsseldorf en Oostenrijk. En naar bijvoorbeeld Barcelona kun je wel ’s nachts reizen, maar dat zijn zittreinen en je moet twee keer overstappen – dat wordt geen rustige nacht.
Er is de laatste tijd vaker geschreven over de (dag)trein als alternatief voor vliegen binnen Europa. Zo vroeg de NOS zich af of de nieuwe verbinding met Londen met het vliegtuig kan concurreren. De Volkskrant beschreef hoe het is om te treinen naar Barcelona (spoiler: dat kost veel overstappen, plus rennen en zweten). En NRC beweerde dat de TGV qua uitstoot weinig beter scoort dan het vliegtuig; OV Magazine sprak dat dan weer tegen.
De conclusie van vrijwel elk artikel: om echt te kunnen concurreren met het vliegtuig, moeten de treintickets goedkoper worden en de treinen sneller. Maar dat eerste is lastig omdat op treinkaartjes btw zit (op vliegtickets niet). Het tweede is een puzzel omdat er samenwerking tussen landen nodig is, en elk land zet zijn eigen dienstregeling op de eerste plaats.
Politieke agenda
Wil je de trein als concurrent van het vliegtuig op de politieke agenda krijgen? In Facebookgroepen als De Trein Beweging wordt hierover gepraat. En er lopen verschillende petities:
Voor vakanties maken we flink wat kilometers, maar ons woon-werkverkeer tikt ook aan. Ik heb zelf geen auto en reis met de trein tussen Utrecht (waar ik woon) en Amsterdam (waar ik meestal werk). Het blijkt enorm te schelen of je die afstand vijf dagen per week met de auto of met de trein aflegt: 3800 kilo CO2 per jaar. Dat is veel meer dan een vliegretourtje Japan (2750 kilo)!
“
Vijf dagen per week Utrecht-Amsterdam met de auto is meer CO2-uitstoot dan een vliegretourtje Japan!
Utrecht-Amsterdam is een kippeneindje met de trein: 20 tot 30 minuten. En toch kan ik zo drie mensen noemen die voor die afstand de auto nemen. Niettemin ben ik stiekem blij als ik met ze mee terug kan rijden. Ik praat het goed door te bedenken dat ze zonder mij óók met de auto waren gegaan, maar ik zou allicht eens kunnen voorstellen om samen de trein te nemen? Het levert me in ieder geval wel een extra argument op om geen auto te kopen zolang ik hem niet écht nodig heb. Want ook voor mij zou de verleiding van dit soort ritjes vast te groot zijn.
Kilo’s tellen
Deze keer heb ik minpunten gescoord, vanwege mijn autotrip naar Zweden. Ik moet dus van mijn bespaarde kilo’s CO2 weer 500 kilo aftrekken. Mèh. Dan kom ik op 1482-500= 982 kilo bespaarde CO2-uitstoot. Of dat nog goed gaat komen…?
De NS laat trouwens weten dat ze in gesprek zijn met de beheerder van de slaaptrein tussen Düsseldorf en Oostenrijk: ÖBB. Als alles meezit, trekken ze eind 2021 de route door naar Amsterdam. Ik sla alvast pakjes veganistische chocolademelk in.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden