Geen uitvinding
“Wij hebben niks uitgevonden; we hebben alleen de beste bestaande technologieën samengebracht in één ontwerp
Toch moet hij erkennen dat Portliner met het ontwerp een snaar heeft geraakt: iedereen is enthousiast. “Toen ik het project vier jaar geleden begon, ging het om het bouwen van twee schepen voor één specifieke klant. Maar er was veel meer interesse, ook van overheden.” Vorig jaar kreeg het project ruim 7 miljoen euro Europese subsidie om de batterijtechnologie verder te ontwikkelen en recent kwam daar nog 5,6 miljoen euro subsidie bij. “Dat is natuurlijk geweldig, maar het is misschien nog verbazender dat die subsidie bij elkaar ‘maar’ 19 procent van de totale investeringen is.” Portliner zegt ruim 100 miljoen euro aan investeringen binnen te hebben gehaald, en daarmee lijkt niets de bouw van een duurzame vloot binnenvaartschepen nog in de weg te staan.
Veel voeten in de aarde
“Een modern binnenvaartschip gebruikt in een dag evenveel energie als drie huishoudens gemiddeld in een jaar.
Daarmee wordt duidelijk dat de binnenvaart geen uitzondering vormt op andere sectoren als het aankomt op ‘transitieproblematiek’. Met het ontwerpen van een nieuw schip begint de uitdaging namelijk pas. Momenteel is Van Meegen met havenbedrijven en lokale en provinciale overheden in gesprek om de benodigde infrastructuur te realiseren. “Het is niet niks: een modern binnenvaartschip gebruikt in een dag evenveel energie als drie huishoudens gemiddeld in een jaar. Als dan de batterijen leeg zijn en je zet ze aan de kant om ze op te laden, moet niet in de naburige wijk het licht ineens uitgaan. Goede infrastructuur is dus een vereiste.”
De kans dat die er komt, is aannemelijk. Van Meegen benadrukt meermaals dat Portliner goed geholpen wordt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies en zeehavens.“Iedereen is meegaand. Petje af.”
Multifunctioneel casco
Met het idee zou de omvangrijke Nederlandse binnenvaart op termijn klimaatneutraal gemaakt kunnen worden. Die is momenteel ‘goed’ voor zo’n 2,2 megaton CO2-uitstoot. Eerder dit jaar tekenden vertegenwoordigers uit de binnenvaart en minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) de Declaration of Nijmegen. Daarin verklaarde de sector de komende jaren alles uit de kast te halen om sneller te vergroenen en in 2030 tenminste 20 procent minder CO2 uit te stoten.
Aan Van Meegen zal het niet liggen: “Dit jaar kwam te snel, maar we worden momenteel uitermate goed geholpen met de infrastructuurkwestie. Van ministerie tot zeehavens: iedereen werkt mee aan oplossingen. We hopen ons eigen energieakkoord nog voor het einde van het jaar helemaal rond hebben. Ik ga ervan uit dat we halverwege 2019 met de bouw van zowel de infrastructuur als de schepen kunnen beginnen.”
- mierenzuur is een klimaatneutrale energiedrager die, anders dan waterstof, bij kamertemperatuur vloeibaar is. Dat is een aantrekkelijke eigenschap. In Eindhoven rijdt een stadsbus op de nog redelijk experimentele schone brandstof ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand