Interview

Hannah Elsisi: ‘Alle moderne beats hebben Afrikaanse wortels’

Haar onderzoek mondt uit in een dertien uur durende performance.
Profiel

Waarom je W.E.B. Du Bois (1868-1963) moet kennen

De ‘vader van het panafrikanisme’ combineerde sociologie met activisme.
Interview

Van slavernij- tot Holocaust­onderwijs: ‘Nederland poetst eigen schuld weg’

Joandi Hartendorp onderzocht hoe we omgaan met gevoelige geschiedenis.

Ken jij wel de geschiedenis van je henna-‘tattoo’?

Festivalgangers zijn dol op de ‘tijdelijke tatoeage’, maar culturele toe-eigening ligt op de loer.
Essay

‘Nederland wil veel te snel met het verleden afrekenen’

Kunstenaar Serana Angelista, van wie Rutte zijn 'komma na het slavernijverleden' stal, wil meer zelfreflectie.

Waarom je vakbondsleider Tonia Stieltjes (1881-1932) moet kennen

Ze was de eerste en enige Nederlandse vrouw van kleur die vakbondsleider werd.

De ‘elitaire’ bakfiets was ooit hét transportmiddel voor het volk

Voor de komst van de auto was het dé manier om iets groots te vervoeren.

Wat ‘Oppenheimer’ niet liet zien: native Americans lijden (nog) onder atoomproeven

De atoombom werd niet ontwikkeld in ‘onbewoond gebied’.

Chef-kok Lelani Lewis vertelt het Caribische koloniale verhaal

'De Caribische keuken is heerlijk, maar ook tragisch.'

Waarom zijn in Nederland zoveel Joden afgevoerd?

'‘Jodenjagers’ bij de politie jaagden met alle middelen op hun slachtoffers.'
Achtergrond

Wat kan Indonesië juridisch met Ruttes ‘diepe excuses’?

Als de excuses vooral sociaal wenselijk zijn, is het de vraag of ze wat waard zijn.

Kleinkinderen van de kolonie: 'Wij pakken onze cultuur terug'

'Manual for the Displaced' maakt de verborgen verhalen weer zichtbaar.

'De Oost' past in de lange traditie van films over witte redders

In deze films is het afbreken van koloniale en systemen het werk van witte helden.
Interview

In dit boek over Afrika speelt het Westen níet de hoofdrol

Schrijver Naledi Nomalanga Mkhize leert Afrikaanse kinderen over hun eigen geschiedenis.
Opinie

'Waar blijft die echte confrontatie met ons koloniale verleden?'

Straatnamen en standbeelden verwijderen is niet voldoende, zegt Sander Philipse.
Opinie

Maakt corona een eind aan westerse 'superioriteit'?

'Covid-19 lijkt een teken van een veranderde wereldorde.'
Opinie

Hoe Wikipedia vrouwen de geschiedenis uit schrijft

Vrouwen zijn onzichtbaar in de geschiedenis en dat moet veranderen.
Photo credit: Jim Surkamp on VisualHunt.com / CC BY-NC
Opinie

Nederlandse geschiedenisles is nooit neutraal geweest

Wiens geschiedenis verdient een plek in het klaslokaal?
Column

Opiniemaker in de dop

De 10-jarige Farah beseft nu al dat ons beeld over de slavernij vertekend is.
Achtergrond

Ook na de slavernij was je niet vrij

Een gesprek met Karwan Fatah-Black over zijn boek over de 'vrijen' van Suriname.