Achtergrond

Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken

Als stijlantropoloog gelooft Carmen Hogenelst dat de manier waarop we ons stijlen en kleden een visuele expressie is van onze identiteit. ‘Het laat zien hoe we ons tot de wereld verhouden, waar we voor staan en waar we in geloven.’ In deze eerste blog licht ze drie Instagram accounts uit van Ghanese creatives. Ze laten stijltrends zien die ze in Accra observeerde: vintage, het Afrocentrisme en de kunst om van niets iets te maken.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De creativiteit van kleding en stijl in West-Afrika inspireren mij. Ze vertellen verhalen die we niet vaak horen en zien in de Westerse samenleving als we spreken of schrijven over West-Afrika. Zo zijn verhalen over armoede en corruptie overal te lezen, terwijl de verhalen over de ‘agency’ van de mensen, de creativiteit en de rijkdom aan inventie weinig terug te vinden zijn in (inter)nationale media.”

Aangezien ik West Afrikaanse stijl inspirerend vind, onderzoek ik stijlitems – zoals stoffen- en accessoirestrends en ontwikkelingen – en schrijf ik erover. Als antropoloog duik ik in bestaande literatuur, ik observeer, spreek met mensen en bevraag ze.

Waar we in Nederland plat gezegd een zwarte blazer hebben voor tien verschillende gelegenheden is dat in West-Afrika geen optie. Ongeschreven regels over kleuren, silhoutten, materialen en prints voor bepaalde type gelegenheden, zijn bepalend voor de manier waarop mensen zich kleden. Hoe die geïnterpreteerd worden, is aan de drager. Dit resulteert in een enorme creativiteit aan self-styling, die ik geweldig vind. Wij hier kopen letterlijk de outfit die in het magazine staat uitgelicht, of van de paspop, daar handelt men veelal op basis van eigen smaak.

 

Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken
Kwame_Yesu

Kwame_Yesu

 Kwame is een artiest. Zijn Instagram account staat vol met kleurrijke foto’s waarin hij zichzelf onderdompelt in een andere kleur of stijl, waarbij de nodige accessoires nooit ontbreken. Kwame draagt met name tweedehands kleding die hij op de Kantamanto markt koopt; een grote markt in Accra waar veel tweede (of derde, of vierde) hands kleding te koop is voor relatief weinig geld. Iedere week gaat hij in de vroege ochtenduren naar de markt om te kijken of er nieuwe interessante items zijn te vinden. Ook Kwame is, net zoals veel vintage liefhebbers in Nederland, opzoek naar dat ene item, zoals een opvallende herenring of een vintage sneaker; een item waardoor je er uniek uitziet. Een item die eigenlijk iedereen wil hebben. Dat hij die regelmatig weet te vinden kan je opmaken uit zijn stijlvolle foto’s.
Ghana de kunst om van niets iets te maken
Kwame_Yesu

Threadtribes

Threadedtribes: Mud-cloth uit Mali (zie foto hieronder) verwerkt tot kimono-style, oversized jasjes/vesten. De kledingstukken zijn met de hand gemaakt en uniek: er zijn er niet twee hetzelfde. Voor mij staat dit merk centraal voor het Afrocentrisme. Een beweging waarbij men meer en meer het Afrikaanse omarmt en uitdraagt; een movement waarbij men trots op de Afrikaanse roots is. In kleding uit zich dit door met name Afrikaanse stoffen en silhouetten te dragen, zoals kabba’s, Kente en de kleding van Threaded Tribes.
Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken
Threadedtribes
Awurama, de oprichtster van Threaded Tribes vond een mud-cloth op de markt in Accra en heeft er door een tailor een jasje van laten naaien. Omdat veel vrienden en kennissen er ook één wilden, is ze er meer gaan maken. Een hobby die is uitgegroeid tot een heus kledingmerk dat in diverse populaire conceptstores in Accra (zoals Elle Lokko) gekocht kan worden. Of gewoon online op haar site- waar ze ook naar Nederland verscheept…
Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken
Threadedtribes

Steloo

Steloolive is sound & fashion artist. Je herkent hem aan zijn waterpolomuts, een stijlitem dat hij altijd draagt in verschillende kleuren en prints. Steloo is bekend als dj, waarbij hij zich vooral onderscheidt door zijn muziekgenre en zijn performance. Steloo draait elektronische (house)muziek; een genre die in Ghana niet bestond en niet populair was toen hij begon. In zijn performance krijgen gebruiksvoorwerpen een nieuwe betekenis en een nieuwe bestemming. Hij treedt bijvoorbeeld op met grote installaties die hij aan zichzelf vastbindt of draagt prikkeldraad als ketting. Hij wil een nieuw imago geven aan dj’s, want hij gelooft dat er in Ghana een stereotyperende gedachte over dj’s heerst; men ziet het niet als serieuze professie en denkt dat je er financieel niet van kan rondkomen. Dat het Steloo wel lukt laat zijn succes zien: afgelopen maanden heeft hij in diverse landen, zoals Duitsland en Oostenrijk opgetreden.
Stijlvol Ghana: de kunst om van niets iets te maken
Steloo

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons