Sociaal ondernemer Erwin Klomp (28) werd ‘zielsongelukkig’ in de commerciële sector. Naast zijn studie psychologie werkte hij voor Pepperminds, een landelijk marketingbureau dat mensen face-to-face aanspreekt. Daarna was hij zo’n acht maanden in dienst van een internet-marketingbureau. Hij hekelt de instelling van commerciële bedrijven, die volgens hem pas denken aan het welzijn van mensen als er winst uit te halen valt. “Zodra dit niet meer zo is, trekt iedereen zijn handen er vanaf. Het ergste is nog dat we dit normaal zijn gaan vinden. Mensen die de samenleving voorop stellen, zouden daarom veel meer de leiding moeten nemen.”
[[{“fid”:”31047″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Erwin Klomp, oprichter Goede Doel Shop”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Erwin Klomp, oprichter Goede Doel Shop”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]Erwin Klomp: “Mensen die de samenleving voorop stellen, zouden meer de leiding moeten nemen.”
Affiliate marketing
En dat is iets wat Klomp wil doen. Toen hij met een kennis sprak, werd hij op een idee gebracht. Hij kwam erachter dat webbeheerders een ‘bonus’ krijgen als een klant via hen iets koopt. Dit heet affiliate marketing. Soms gaat het geld naar de webbeheerder van de online shop, maar het kan ook gaan naar een vergelijkingssite zoals Independer. “Dus waarom geen website oprichten waarmee we goede doelen kunnen steunen?”, vroeg Klomp zich af. Samen met medeoprichter Tijmen Uitendaal begon hij met de uitwerking van het idee.
In oktober 2013 lanceerden ze de huidige site. “Ik ben blij dat de eerste fase achter de rug is. Ik wist net zoveel van het affiliate systeem als jij nu weet. Technisch aangelegd ben ik niet”, zucht Klomp glimlachend. De oprichter heeft geleerd hoe het moet “door het te blijven proberen”.
250 webwinkels
Inmiddels kun je via Goede Doel Shop winkelen bij 250 webwinkels waaronder Zalando en Bol.com. Per aankoop gaat er een bepaald bedrag naar één van de 94 stichtingen die zich hebben aangemeld zoals Jabulani Kids Zimbabwe en Dance4Life. “Als mensen inloggen, kunnen ze zelf een organisatie uitkiezen. Anders gaat het geld naar het ‘doel van de maand’”, legt Klomp uit.
Het bedrag dat wordt gedoneerd is afhankelijk van de webshop en de inkomsten van Goede Doel Shop. Op de site staat hoe hoog de bonus is van elke webwinkel. Het gemiddelde is één tot twee euro. Het hoogste bedrag komt binnen via een autoverzekering. Dit levert een donatie van honderd euro. De laagste bonus is tien cent. Dan kopen mensen iets kleins voor één euro. Volgens Klomp vaak om het systeem te testen.
Hoe meer er wordt geshopt, hoe meer geld er naar de stichtingen gaat
De ondernemer wil “open” zijn over de financiën. Tachtig procent van de inkomsten gaat naar de goede doelen. Hoe meer er wordt geshopt, hoe meer geld er gaat naar de stichtingen. In de algemene voorwaarden staat om welk percentage het gaat. Het overige geld wordt bijvoorbeeld besteed aan de kantoorkosten, het verder ontwikkelen van de website en het bouwen van een app. Op dit moment verdient de oprichter er nog niet aan, maar hij hoopt dit werk in de toekomst fulltime te doen voor een modaal inkomen.
Promoten
Volgens Klomp zijn sommige aangesloten stichtingen erg enthousiast. Zijn site is voor hen een belangrijke inkomstenbron. Ook de organisaties die Klomp net heeft ontmoet zijn positief. “Soms reageren mensen bijna verontwaardigd. ‘Waarom kenden we jullie nog niet?’ vragen ze dan. Zo leuk vinden ze het idee.”
Toch is het niet zo dat het geld automatisch binnenstroomt bij de goede doelen. “Sommige stichtingen halen niks op. Dit ligt vooral aan de promotie. Hoe meer een organisatie aan promotie doet, hoe meer geld er binnenkomt. De achterban moet namelijk wel weten dat ze via onze shop kunnen doneren en ze moeten bekend raken met onze werkwijze.”
Antikraakpand
Bijna alle klanten die via Goede Doel Shop kopen, komen binnen via een stichting. Klomp heeft zelf nog weinig geld voor reclame. Hij probeert dan ook zoveel mogelijk kosten te besparen. Ze werken samen met vier vrijwilligers die zich richten op de website, de sociale media en de marketing. Het bedrijf zelf is gevestigd in een antikraakpand in Haarlem waar diverse bedrijven zitten. “Meer kunnen en willen we niet betalen”, zegt Klomp.
94 stichtingen
Hij werkt zelf twee volle dagen op het kantoor. Ook vanaf huis is hij ermee bezig. Het is soms wel druk, want de oprichter heeft nog een andere parttime baan. Toch geeft het hem energie. “Als het om geld zou gaan, was ik al lang gekapt. Maar geld is voor mij niet zo’n drijfveer. Het is mijn passie.”
Er is in een jaar tijd een kleine twintig duizend euro overgemaakt naar de 94 stichtingen. Zij hebben allemaal een ANBI-status (algemeen nut beogende instellingen) van de overheid; de voorwaarde voor samenwerking met Goede Doel Shop. “Stichtingen die niet verantwoord werken, krijgen geen ANBI. Het geeft ons meer zekerheid, maar we kunnen natuurlijk nooit honderd procent garanderen dat zij het geld goed besteden. De keuze ligt bij de koper. Zij bepalen of ze een stichting vertrouwen.”
Toename online winkelen
Het online winkelen neemt nog altijd toe, blijkt uit cijfers van CBS (juni 2014). 83 procent van de 12- tot 75-jarige internetgebruiker winkelt online. Dit was 80 procent in het jaar ervoor. De meeste mensen kochten kleding en boekten vakanties.
Zorgverzekering
Klomp gelooft dat Goede Doel Shop iets belangrijks betekent voor de stichtingen. Hij is zich er wel van bewust dat de meeste aangesloten webshops niet fair trade zijn. “We werken samen met Return to Sender en een paar duurzame shops. Maar ook met gewone webshops als Bol.com, Zalando en Wehkamp, omdat we op deze manier meer inkomsten krijgen. Als consumenten hun aankoopgedrag veranderen, veranderen wij ook. Ook daarin ligt de macht dus bij mensen zelf.”
De oprichter vertelt enthousiast over komende maanden. Als de nieuwe premies bekend zijn, kunnen mensen via Goede Doel Shop een zorgverzekering afsluiten. Op dit moment werkt Klomp samen met de vergelijkingssite Independer en met veertien verschillende zorgverzekeraars. Komende dagen komen er meer bij. “Het levert minimaal dertig euro op per klant. De bonussen van sommige zorgverzekeringen zijn zelfs zestig, zeventig of tachtig euro. Kun je nagaan hoeveel hulp je daarmee zou kunnen genereren, zonder dat het iemand iets extra’s kost.”