
Reactie op column Druktemaker van Marcel van Roosmalen (23 juli 2020), De Nieuws BV 
 
In het programma De Nieuws BV van BNNVARA zijn donderdag 23 juli in de gesproken column 
‘Druktemaker’ van Marcel van Roosmalen feitelijke onjuistheden verspreid over en ernstige 
beschuldigingen geuit aan OneWorld en hoofdredacteur Seada Nourhussen. 
 
Van Roosmalen beweerde ‘geslachtofferd’ te zijn door hoofdredacteur Nourhussen, die hij ‘racistisch’ 
noemt, omdat de serie die hij van 2011 tot 2018 voor OneWorld maakte volgens hem na haar 
‘machtsovername’ ‘direct moest worden gestopt’. “Ze weigerde daar zelf over te communiceren, dat 
werd overgelaten aan een van de laatste witte redacteuren, die fluisterde dat de meeste witte 
medewerkers eruit moesten”, zo zei hij. 
 
Deze voorstelling van zaken strookt in het geheel niet met de werkelijkheid. De wens om Van 
Roosmalens serie te beëindigen speelde al bij het toenmalige magazineteam, met andere woorden 
vóórdat hoofdredacteur Nourhussen op 1 februari 2018 aantrad. Nourhussen heeft, na afweging van 
hun argumenten, enkel met deze wens ingestemd. De reden voor deze beslissing was enerzijds dat 
de ‘rek’ uit de al zes jaar lopende rubriek was. Anderzijds was de productie te kostbaar geworden voor 
OneWorld, dat per 1 januari 2018 een zelfstandige organisatie werd en sindsdien geen subsidie meer 
ontvangt, zoals voorheen. Het besluit is met Van Roosmalen besproken door de medewerker die 
gedurende die zes jaar zijn contactpersoon was. In de speciale slotaflevering van de serie beaamde 
Van Roosmalen zelf ook dat de rek uit zijn rubriek was.  
 
Hoofdredacteur Nourhussen heeft nooit mensen afgewezen of weggestuurd vanwege hun huidskleur. 
Dat druist in tegen haar en OneWorlds missie voor rechtvaardigheid. Daarbij wordt het aannamebeleid 
door de tweekoppige directie gevoerd; de hoofdredacteur neemt dergelijke beslissingen niet alleen. 
Bovendien geschiedt het aannamebeleid onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de 
Stichting OneWorld. Het huidige en voormalige OneWorld-team herkent zich dan ook op geen enkele 
wijze in het beeld dat van de hoofdredacteur wordt geschetst.  
 
OneWorld heeft zowel De Nieuws BV als omroep BNNVARA meermalen aangesproken op de 
feitelijke onjuistheden, en een beroep gedaan op haar journalistieke verantwoordelijkheid en als 
onderdeel van het publieke bestel om Van Roosmalens beschuldigingen recht te zetten. De Nieuws 
BV weigert dat. “Het is vaste rechtspraak dat een column niet gebaseerd hoeft te zijn op objectieve 
feiten”, reageerde het programma in een e-mail. “…Marcel is vrij om tweets en gebeurtenissen op zijn 
eigen manier te interpreteren, te overdrijven en uit te vergroten in een overduidelijk satirische column.” 
 
OneWorld is van mening dat feitelijke onjuistheden niet thuishoren in de journalistiek, dus ook niet in 
columns. Het is bovendien niet ongebruikelijk dat onjuistheden in columns door media zelf worden 
gerectificeerd. Onwaarheden die personen en organisaties kunnen schaden zijn geen mening of 
satire, maar leugens die ernstig moeten worden opgevat.  
 
OneWorld distantieert zich bij dezen van bovenstaande schadelijke onwaarheden over haar 
organisatie en haar hoofdredacteur.  
 
Wij zijn niet eerder met deze verklaring naar buiten getreden omdat we De Nieuws BV – tevergeefs – 
de tijd wilden geven de onjuistheden recht te zetten, en omdat we ons juridisch wilden laten adviseren. 
Uit navraag bij verschillende media-advocaten blijkt dat smaad en laster – daar zouden deze 
onjuistheden onder vallen – binnen het Nederlandse juridische systeem niet erg serieus worden 
genomen. In de publieke opinie komt het slachtoffer bovendien vaak eerder als dader bekend te 
staan.  
 
Zowel het juridische systeem rond smaad en laster als de beslissing en reactie van De Nieuws BV 
passen niet in ons beeld van een eerlijke samenleving. Desondanks concentreren wij ons liever op 
onze kerntaak: broodnodige journalistiek voor rechtvaardigheid maken. 
 
 
Namens de directie en het bestuur van OneWorld, 
 
Maurits Groen 


