Vijf jaar geleden stortte Rana Plaza in. Bij de fabrieksramp kwamen 1134 mensen om het leven, en raakten duizenden mensen gewond. Kledingbedrijven beloofden daarna massaal beterschap. Wat is daarvan terechtgekomen?
24 april 2013. Op deze dag voltrok zich de grootste ramp in de geschiedenis van de textielindustrie. Het negen verdiepingen tellende Rana Plaza gebouw in Bangladesh stortte in. Ruim 1100 mensen kwamen om het leven.
Met het het instorten van Rana Plaza werd in een klap duidelijk en zichtbaar wat de gevolgen zijn van de enorme vraag naar veel en goedkope kleding (fast fashion). Na de ramp kwam de textielindustrie onder een vergrootglas te liggen. Kledingbedrijven beloofden de arbeidsomstandigheden te zullen verbeteren. Maar is dat ook gebeurd? Is de textielindustrie ‘schoner’ geworden?
Ze raakten gewond, maar werden levend uit de puinhopen van Rana Plaza gehaald. OneWorld sprak met drie vrouwen en een man, die beschrijven wat hen is overkomen en hoe zij na de klap de draad – soms letterlijk – weer oppakken:
Wat gaat er nog mis?
Hoewel er de afgelopen jaren dingen zijn verbeterd in de industrie, met name op het gebied van fabrieksveiligheid, gaan er nog een heleboel dingen niet goed. Denk aan vakbondsvrijheid, seksuele intimidatie en leefbare lonen.
Na het instorten van Rana Plaza, nu vier jaar geleden, kwamen er allerlei initiatieven van de grond om de handel in kleding transparanter te maken. Een daarvan was het Nederlandse Convenant Duurzame Kleding en Textiel dat op 4 juli 2016 werd ondertekend door vakbonden, de overheid, maatschappelijke organisaties en meer dan vijftig bedrijven. Een goede zaak, zo leek. Maar achter de schermen werd het textielconvenant voor hele andere doeleinden gebruikt. Uit onderzoek van OneWorld in samenwerking met Argos bleek dat brancheorganisaties van kledingbedrijven met het Nederlandse convenant een Europese wet probeerden te voorkomen die de arbeidsomstandigheden in de kledingsector juist moet verbeteren.
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de negatieve gevolgen van de kledingindustrie. Maar er is ook een andere kant: zo zijn er steeds meer merken die laten zien dat het op een andere manier kan. Kleding gemaakt met respect voor mens, milieu en dier. Dat draagt pas echt lekker!
Kledingwinkels zijn er genoeg. Maar waar kan je terecht als je kleding wil die gemaakt is met respect voor mens, dier en natuur? OneWorld geeft tips.
Regenjassen zijn hartstikke hip. En op het milieuvervuilende polyester hebben producenten ook wat bedacht: kleding en accessoires van gerecycled plastic en natuurrubber.
Zo zacht als zijde, zo sterk als polyester en minstens zo duurzaam als biologisch katoen. Lyocell is bezig aan een snelle opmars in de kledingindustrie.
De meeste lingeriemerken staan niet bepaald bekend om hun duurzame en eerlijke productiemethoden. Gelukkig zijn er steeds meer merken die laten zien dat het kan: sexy en duurzaam tegelijk.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden