Achtergrond

Twitter hielp dodental tyfoon laag te houden

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Megi raasde half oktober met windsnelheden tot 269 kilometer per uur over de duizenden Filipijnse eilanden. Net daarvoor had informatiedienst Pagasa haar officiële twitteraccount gelanceerd. Via de socialenetwerksite werden alle updates van de metereologische dienst sneller dan ooit verspreid naar media, overheidsdiensten en gewone burgers in de uitgestrekte archipel. Overigens is het nu de tyfoon weer voorbij is ook rustig op het twitteraccount van Pagasa. Maar dankzij de tweets wist een groot deel van de bevolking precies waar en wanneer de storm het hardst zou toeslaan. Duizenden mensen konden zich in veiligheid brengen, of hun have en goed beter beschermen tegen het noodweer.

Lees ook het blog van ramppreventie expert Marije Broekhuijsen vanuit de Filipijnen:
Stilte voor de storm

Geen tussenpersonen
Amper een maand na de lancering telt Pagasa al meer dan 28.000 volgers op twitter. Sociale media schakelen de omweg via tussenpersonen uit, zegt Ruben Canlas, een Filipijnse ICT-consultant.

“Vroeger konden we niet om radio en televisie heen om weersvoorspellingen en rampenmeldingen bekend te maken. Dat is niet de meest efficiënte manier om dringende informatie te verspreiden. Zenders selecteren informatie of wachten met het oog op hun zendschema soms met het doorgeven ervan”.

Kwetsbaar
Concurrerende zenders vormen ook vaak flessenhalzen: terwijl één station een woordvoerder interviewt, hebben andere zenders een tijdlang geen toegang tot die bron van informatie. “Nu kunnen instellingen als Pagasa hun informatie zelf verspreiden via twitter, en kunnen alle media die tweets dan naar believen gebruiken.”

De Filipijnen zijn erg kwetsbaar voor natuurrampen. De archipel telt veel vulkanen en krijgt elk jaar een twintigtal tropische stormen te verduren. Nadat de tyfoon Ketsana in 2009 zeker 460 slachtoffers had gemaakt en voor een kwart miljard dollar schade had aangericht, ging het land uitkijken naar manieren om de bevolking nog sneller te verwittigen voor naderend onheil. De keuze voor socialenetwerksites lag voor de hand.

Iedereen op internet
Volgens het Amerikaanse ICT-bedrijf Gartner worden facebook en twitter in geen enkel ander Aziatisch land meer gebruikt. Ongeveer 28 van de 94 miljoen Filipino’s hebben toegang tot het internet en daarvan gebruiken er volgens het marketingsbureau comScore meer dan 18 miljoen facebook. De penetratiegraad van twitter op de Filipijnen bedraagt 14,8 procent.
 

Foto boven: Tyfoon Megi, gefotografeerd door NASA’s Marshall Space Flight Center (cc)

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons