Fadlalla zag Pinas voor het eerst optreden in het najaar van 2016, op een ballroom-event in Amsterdam. Pinas’ energie en dansstijl waren aanstekelijk en wekten Fadlalla’s interesse. En dus stuurde ze Pinas een berichtje via Facebook Messenger, om te vragen of hij in haar film wilde spelen. “Ik was best wel in shock”, bekent Pinas nu, drie jaar later. “Alhoewel ik in de ballroomscene zit, die erg expressief is, geef ik mezelf niet zo makkelijk bloot.”
“Verhalen als de mijne worden vaak niet gehoord
De ‘ballroomscene’ heeft zijn wortels in de underground cultuur van de zwarte en Latinx lhbti+-gemeenschap in New York van de jaren tachtig. De ballroomscene en diens populairste element, de dansstijl ‘voguing’2, zien we in Nederland steeds meer.
Het grote publiek denkt, ten onrechte, dat popster Madonna voguing heeft bedacht. Dat het toegekend wordt aan een witte, vermogende, heteroseksuele vrouw – alles waar de ballroomcultuur van oorsprong niet op was gericht – is daardoor voor lhbi+’ers van kleur een pijnlijke misvatting.
In het dagelijkse leven worstelen veel lhbti+-jongeren met hun identiteit en positie in de samenleving. Waar de samenleving deze groep voornamelijk afwijst om wie ze zijn, faciliteert de ballroomscene in het gezamenlijk vieren, bewonderen en aanmoedigen van alternatieve realiteiten en persona’s.
Typhoon Angels
De ballroomcultuur stelt lhbti+-mensen in staat om even ‘iemand anders’ te zijn en een claim te leggen op hun (gender)identiteit. “In de ballroomscene kun je je voordoen als een persoon die je in het dagelijks leven graag zou willen zijn”, beschrijft Pinas. Zijn eigen alter-ego heet Typhoon Angels. Op de vraag wat het verschil is tussen Typhoon Angels en Guilliano Pinas, somt hij enthousiast op. “Typhoon is zelfverzekerd, uitgesproken, een leider en heel zorgzaam.” Pinas pauzeert. Zijn brede grijns verandert in een bescheiden glimlach, met een iets zachtere stem praat hij verder. “Guilliano daarentegen is iemand die graag binnen zijn comfortzone blijft en liever niet wordt opgemerkt door anderen. Hij is behoorlijk introvert.”
De krachtige eigenschappen die hij toeschrijft aan zijn alter-ego Typhoon, zijn terug te zien in zijn onbegrensde toewijding voor het vaderschap als Pinas. Hij was pas 18 jaar toen hij vader werd van zijn zoontje: “Ik heb nooit een vaderfiguur in mijn leven gehad en ik heb altijd gezegd dat ik, als ik ooit vader zou worden, mijn zoon of dochter alles wil kunnen bieden wat ik nooit kreeg. Alles wat ik doe is bedoeld om de toekomst van mijn zoon veilig te stellen.”
'Als zij gelukkig zijn, dan ben ik dat ook'
Pinas is naar zijn Kinderen in de Rotterdamse Kiki House of Angels heel beschermend: “Als je aan een van mijn kinderen zit, dan zit je aan de welpen van een leeuw. Er worden van buitenaf aardig wat pijlen op ons gericht. Daarom is het belangrijk dat we elkaar supporten.”
“Mijn gekozen familie begrijpt mijn leven beter omdat zij hetzelfde leven
Pinas stelt dat hij door vader te zijn – van zijn zoontje en van zijn Angels – het beste in zichzelf naar boven heeft leren halen. “Als ik geen vader was dan had ik geen energie om door te zetten”, zegt hij in de film. Waar veel van zijn generatiegenoten geluk halen uit individuele prestaties, baseert hij zijn geluk op dat van de mensen die hij het meest liefheeft. “Als zij gelukkig zijn, dan ben ik dat ook.”
Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl in september.
- Pinas voelt zich niet comfortabel met de categorie ‘homo’. Hij legt uit dat hij op mannelijke energie valt en daarmee is zijn seksuele voorkeur dus veel breder dan het label ‘homo’ toelaat. ↩︎
- Vogue, of voguing, is een gestileerde, moderne dansstijl die wordt gekenmerkt door een reeks poses gelijkend op een fotoshoot. Danswedstrijden gaan vaak gepaard met het ‘gooien van shade’; subtiele beledigingen om indruk te maken op de juryleden en het publiek. Er zijn momenteel drie verschillende stijlen: Old Way (pre-1990); New Way (na 1990); and Vogue Fem (circa 1995). ↩︎
- Whitewashing is synoniem voor culturele toe-eigening. Culturele toe-eigening is het gebruik waarbij witte mensen een cultureel kenmerk overnemen van een gemarginaliseerde groep. Soms zijn de culturele onderdelen onderwerp geweest van discriminatie en uitsluiting. ↩︎
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand