Hoe Zit Het Met Cacao? is onafhankelijk tot stand gekomen en financieel mede mogelijk gemaakt door Tony’s Chocolonely, IDH en Stichting Max Havelaar.
We betrekken bewust bedrijven en organisaties in de cacaoketen die zowel een rol spelen aan de probleem- als aan de oplossingskant. Zij maken zo onafhankelijke journalistiek rond een consumentendilemma mogelijk. De financieringspartners hebben geen invloed op het journalistieke proces en de inhoud van de artikelen.
De overeenkomst tussen OneWorld en deze organisatie is openbaar en in te zien.
Hoofdredacteur Seada Nourhussen vraagt zich af waarom we een luxeproduct als chocola niet behandelen als een fles goede olijfolie of dure wijn.
Cacaoboeren in Ivoorkust leven ver onder de armoedegrens. Ze sluiten zich noodgedwongen aan bij coöperaties waarbinnen ze niets te zeggen hebben. Journalist Selay Marius Kouassi, zelf kleinkind van cacaoboeren, bezoekt boeren op hun plantages.
Door de wildgroei aan keurmerken op de verpakkingen, lijkt het of er geen duurzamer product in de supermarkt ligt dan chocola. Toch zorgt zo’n keurmerk niet automatisch voor een beter leven voor de cacaoboer in West-Afrika. Hoe weet je als consument of jouw reep eerlijk is?
Ghana en Ivoorkust hebben chocoladefabrikanten op het matje geroepen. ‘Hoe kunnen jullie jezelf duurzaam noemen als je onze cacaoboeren zo weinig betaalt?’ Het is voor het eerst dat de industrie door producerende landen wordt aangesproken. Evelien Veldboom sprak beide partijen.
Wat is kwaliteitschocola, hoe proef je dat? Journalist Channa Brunt – zelf gewend aan supermarktrepen – traint haar smaakpapillen. ‘Als je bij de ingrediënten (kunstmatige) vanille ziet staan, weet je dat het slechte chocolade is.’
Yoga-beoefenend Nederland lijkt in de ban van de cacaoceremonie. Welke betekenis zit achter dit ritueel? Roxane Soudagar ontdekt het in een Amsterdamse yogastudio. ‘In het midden zit de spirituele leider van vanavond. Voor haar een plastic bak met daarin zeker een liter vloeibare cacao.’