Nijmegen is zondag 24 maart gastheer van een van de eerste festivals voor een wereld zonder wegwerpplastic: Plastival. Het festival is gratis te bezoeken en onderdeel van een internationale campagne van Greenpeace tegen wegwerpplastic en de Plastic Monster Ship Tour, waarbij producenten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen voor het plastic monster dat zij hebben gecreëerd.
Van vegan foodtrucks, workshops, talks, muziek, films tot aan therapie tegen een klimaatdepressie. Op zondag 24 maart maakt Greenpeace in Nijmegen duidelijk: producenten móeten verantwoordelijkheid nemen voor de monsterlijke hoeveelheden wegwerpplastic die zij produceren. Het Plastival laat zien dat een wereld zonder wegwerpplastic kan.
Inspirerende talks, muziek en spoken words
Op het festivalterrein aan de Waalkade nemen filosofen Lisa Doeland en Elize de Mul bezoekers die middag mee in de problematische relatie tussen mens en plastic. Ook spreekt de Filipijnse Merci Ferrer over de effecten en gevolgen van plastic op gemeenschappen in haar land, dat de plasticproductie van vooral Westerse levensmiddelenbedrijven niet meer aankan. Wetenschapper Pieter Leroy doet uit de doeken hoe plastic in onze maatschappij wordt geframed en Daniël Poolen gaat in op nieuwste verpakkingsmogelijkheden. Op het festivalterrein zijn bovendien optredens van spoken words artists en bands, zoals Das Sound Kollektiv en Maarten Voortman Trio. Ook zijn er filmvertoningen over plastic, zoals ‘From Source to Sea’ (met inleiding door Merijn Tinga) en activiteiten voor kinderen op en rond het terrein. Een overzicht van het hele programma is te vinden op www.plasticmonster.nl.
Plasticvrije markt
Wie één maand zonder plastic probeert te leven, weet hoe moeilijk dat op dit moment nog is. Pasta, noten, groente, muesli: bijna alles is verpakt in plastic. Zelfs een kartonnen melkpak bevat een laagje plastic. Op het Plastival-terrein presenteren daarom verschillende winkels en producenten hun oplossing voor een wereld zonder wegwerpplastic, zoals webwinkel Zo Zero, die producten zonder plastic verkoopt, en Pieke Broodbier, dat bier van overgebleven brood maakt. Op de plasticvrije markt kunnen bovendien de lekkerste (vegan) baksels worden gegeten.
Kick-out van het Plastic Monster
Het Plastival is het tweede evenement van de Plastic Monster Ship Tour. Met deze tour wil Greenpeace grote multinationals aansporen om de productie van wegwerpplastic te stoppen. Greenpeace vaart deze lente daarom met twee schepen de Rijn op om het Plastic Monster terug te brengen naar de grote plastic vervuilers. Het eerste plastic monster wordt op donderdag 21 maart aan Unilever teruggegeven. De schepen, met een tweede gigantisch monster van plastic aan boord, zullen in Nijmegen op 24 maart worden uitgezwaaid op hun weg naar de volgende vervuiler.
De Rijn is een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld. Uit onderzoek (2015) blijkt dat het oppervlaktewater van de rivier gemiddeld 892.777 microplastic-deeltjes per vierkante kilometer bevat.
Meike Rijksen, campagneleider plastic: ‘Na zo’n 239 opruimacties in 42 landen is duidelijk geworden welke levensmiddelenfabrikanten de grootste vervuilers zijn: Unilever, Coca-Cola en Nestlé staan in de top 10. Het is tijd dat deze bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor het plastic monster dat zij hebben gecreëerd. Zij hebben de macht en middelen om het probleem bij de bron aan te pakken, door wegwerpplastic uit te bannen en te investeren in verpakkingsvrije mogelijkheden en herbruikbare verpakkingen. We roepen Unilever en andere levensmiddelenfabrikanten op om te komen met ambitieuze plannen om het plastic monster te verslaan.’