75% van de Nederlanders koopt zelden tweedehands kleding, blijkt uit een recent onderzoek van kledinginzamelaar Sympany. De 24-jarige Iris Hoekstra wel: zij koopt van jongs af aan alleen maar tweedehands kleding.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekbureau Direct Research. Ruim duizend mensen werd gevraagd of zij tweedehands kleding kopen. “70% van de mensen vindt tweedehands kleding goed voor het milieu. Toch gaf driekwart van die groep aan dat zelf niet te doen”, vertelt Manon van Balen van Sympany.
Uithangbord
“Ik schrok van die 75%”, vertelt liefhebber Iris Hoekstra. Iris ziet zichzelf als uithangbord voor tweedehands mode en hoopt dat mensen door haar bewuster worden van de herkomst van hun kleding. “Sinds mijn veertiende koop ik tweedehands kleding. Ik geniet ervan om de echte pareltjes te vinden.” Inmiddels heeft Iris het idee dat het imago dat tweedehands kleren ‘vies’ of ‘van slechte kwaliteit’ zijn weg is. “Mensen hebben beter in de gaten dat de textielindustrie erg vervuilend is. Als ik naar mijn vrienden kijk, zijn ze er wel mee bezig, op kleinere schaal. Alleen mag dat wel wat meer worden.”
De grootste uitdaging in een tweedehandswinkel is het vinden van specifieke kledingstukken. “Het vinden van basics is moeilijk. Daarom gaan mensen denk ik ook sneller naar de H&M. Ik zoek al heel lang een hoge getailleerde zwarte broek. Ik houd van okergeel, mosgroen of een oranje jasje – zoals deze die ik nu draag. Dat soort dingen vind je wel in een tweedehands winkel. Maar die zwarte broek…”
“
Het vinden van basics is moeilijk
Rookgordijn
Textielbedrijf Sympany had verwacht dat tweedehands kleding populairder zou zijn. “We dachten dat meer mensen het zouden kopen, het krijgt immers veel media-aandacht”, zegt Manon van Balen. Sjuul Berden, oprichter van United Wardrobe, een marktplaats voor tweedehands kleding, zegt dat het kopen van vintage kleding de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker is geworden. “Eerder wist je niet of je je product netjes zou ontvangen en moest je op sites als Marktplaats lang scrollen door advertenties.” Uit het onderzoek van Sympany werd niet duidelijk wat de reden was dat mensen zo weinig tweedehands kleding kopen.
De kleding die we al hebben geproduceerd, kunnen we maar beter zo lang mogelijk gebruiken: totdat die echt op is. Want duurzaam wordt die industrie niet snel: “Er wordt door kledingmerken een rookgordijn opgeworpen. Je weet eigenlijk niet waar en door wie je kleding geproduceerd wordt”, zegt Berden van United Wardrobe. Volgens hem zorgt dit rookgordijn ervoor dat de consument het voor zichzelf goedpraat om nieuwe kleding te kopen. De herkomst van kleding inzichtelijk maken zou volgens Berden geen probleem moeten zijn. “We hebben praktisch zelfrijdende auto’s, autonome drones en apparaten in huis waarmee we praten.”
“
Er wordt door kledingmerken een rookgordijn opgeworpen
Kringlooptour
Iris voelt zich thuis in kringloopwinkels. “Ik ben zelf heel chaotisch. Maar in een chaotische kringloopwinkel vind ik een soort rust”, vertelt ze lachend. Op Instagram noemt ze zichzelf ‘modesegmentje’ en laat ze zien wat voor kleding ze draagt. Ook ontstond bij haar het idee om kringlooptours door Utrecht te organiseren. “Als gids ga ik dan met een groep mensen op de fiets langs verschillende kringloopwinkels. Ik wil die tours gaan organiseren om te laten zien dat het leuk is om tweedehandsspullen te kopen. Mensen moeten die eerste stap zetten, dat is het bewust worden. Zo’n tour is laagdrempelig.”
“Wat ik goed vind aan kringlooporganisaties, is dat ze vaak goede doelen steunen of mensen met een beperking helpen. Maar in zo’n winkel weet je ook niet waar de spullen vandaan komen en daar hangt net zo goed een ‘Primarkje’, dus ik kijk zelf wel naar de labels. Het is uiteindelijk ook een kwestie van minder gaan consumeren.”
“
Stiekem droom ik ervan om later zo’n authentieke, duurzame en wijze vrouw te worden
Het duurt nog wel even voordat ze de tours rond heeft. Iris is in ieder geval nog lang niet weg te slaan in kringloopwinkels. “In elke fase van mijn leven heb ik wel een reden om naar de kringloop te gaan, waarschijnlijk ook nog als ik moeder of oma ben. Stiekem droom ik ervan om later zo’n authentieke, duurzame en wijze vrouw te worden, met heel veel kleuren en grote kralen.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden