Ruim vijftig jute zakken in de Dapperbuurt in Amsterdam, niet gevuld met sinterklaascadeaus maar met afval. Sinds afgelopen maandag kunnen buurtbewoners hun gescheiden afval in zakken naar het Zero Waste Lab brengen. Voor iedere zak met papier, katoen, textiel en zacht plastic zijn er kortingsmuntjes voor winkels en marktkramen in de buurt.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
In het lab staan verschillende machines om het afval te verwerken. Vanuit daar wordt het doorverkocht of geleverd aan ‘The Upcycle’. Dit bedrijf gaat kunstwerken maken van het afval. Upcyclen is het sleutelwoord van het Zero Waste Lab. Afval wordt daarbij verwerkt tot nieuwe producten, zodat de waarde niet verloren gaat. Daarom is de term afval, volgens initiatiefneemster Bonnie Joosten, niet de juiste. “Afval is zó 2015. Vanaf nu noemen we het grondstoffen”, pleit ze tijdens de opening. “Het lineaire systeem is onhoudbaar. We moeten grondstoffen weer terugbrengen in de keten.” Met het lineaire systeem bedoelt Bonnie de consumptiemaatschappij, waar weinig wordt gerecycled. Zero Waste Lab wil juist het tegenovergestelde, een circulair systeem. Afval wordt opnieuw gebruikt, waardoor de waarde ervan niet verloren gaat.
“
Afval noemen we vanaf nu grondstoffen
Buurtbewoners lijken er wel wat voor de voelen. De ruimte staat propvol met mensen die met een glaasje prosecco of jus d’orange proosten op de opening. Ook klinkt er gejuich als de wethouder van Duurzaamheid, Abdeluheb Choho, een zak afval van het gemeentehuis aan de weeghaak hangt. In de hoek ligt nog eens 148 kilo in jute zakken, gebracht door de kinderen van de Dapperschool.
Het enthousiasme van de buurbewoners is een goed teken, want in Amsterdam gaat het nog niet zo goed met scheiden van afval. Slechts 27 procent van het huisvuil belandt in de goede bak.
Wethouder Choho houdt zich al langer bezig met dit probleem. Hij wil dat de 27 procent in 2020 naar 65 procent gaat. Dat wil de gemeente op drie manieren doen. Zo moeten er in de stad meer punten komen waar mensen hun afval naartoe kunnen brengen, moet de na-scheiding van het afval moet beter en er moet meer bewustwording gecreëerd worden. Dat laatste is volgens Choho cruciaal. Daarom ging de gemeente negen maanden geleden met het Zero Waste Lab rond te tafel. “Het grootste knelpunt bij afvalscheiding is dat we het met elkaar moeten doen,” zegt Choho, “want veel Amsterdammers scheiden geen afval. Het gaat om de keuzes die iedereen in zijn eigen keuken maakt.”
In Amsterdam-Noord bestaat al een tijdje een soortgelijk project, dat de buurtbewoners uit de Dapperbuurt ook kennen. Tijdens de welkomstspeech klinkt een paar keer ‘dat hebben ze in Noord ook al’ vanuit het publiek. En dat klopt. In Amsterdam-Noord hebben ze een soortgelijk initiatief waarbij bewoners kortingsmuntjes krijgen als ze hun afval scheiden. Maar dat gaat alleen over het inzamelen van plastic en er ligt veel minder nadruk op het sociale aspect.
Dat sociale aspect is duidelijk te zien op het Dapperplein zelf. Daar gaan de deuren dagelijks open en zo ontstaat er een vast ontmoetingspunt. Zero Waste Lab werkt samen met De Regenboog Groep om kwetsbare mensen terug te brengen op de arbeidsmarkt. Zij ruimen vuilnis op in de buurt, gaan bij mensen langs, en werken in het Lab. Daar leggen ze ook aan mensen uit hoe ze het beste afval kunnen scheiden
De locatie op het Dapperplein is er nog tot midden mei, maar daarna wil Bonnie Joosten zeker door. En de 0 procent scheiding voor het GFT in de hele stad gaat misschien iets omhoog vanaf volgend jaar. Want dan staat er een machine om groente en fruit te composteren.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden