Intieme vragen
“Zin in seks? Had je last van je buik? Was je ontlasting normaal? Gevoelige borsten? Last van acne? Alcohol gedronken? Gesport? Gezond gegeten?
Wat voor data verzamelt zo’n applicatie allemaal? De apps openen meestal met een kalenderoverzicht. Daar kan ingevuld worden wanneer de laatste menstruatie plaatsvond. Daarnaast kunnen gebruikers elke dag bijhouden hoe ze zich voelen (vrolijk, ongelukkig, geïrriteerd) en of ze last hebben van bloedverlies. Maar bij de meeste apps stopt het daar niet. De gebruikers worden bestookt met veel andere vragen. Heb je seks gehad? (‘Did you get some?’) Zo ja, met of zonder voorbehoedsmiddelen? Met jezelf of met een ander? Welk cijfer geef je het orgasme? Had je last van je buik? Was je ontlasting normaal? Gevoelige borsten? Last van acne? Alcohol gedronken? Gesport? Gezond gegeten?
Een deel van deze vragen kan inderdaad handig zijn als de app wil leren voorspellen op welk moment van je cyclus je je bevindt. Maar veel antwoorden zijn behoorlijk intiem. En al die intieme gegevens belanden dikwijls bij de bedrijven achter de apps.
Privacyverklaringen
Na het doorspitten van een aantal privacyverklaringen blijkt dat een van de meest gebruikte apps in Nederland, ‘Menstruatie Kalender’, Facebook toestemming geeft om advertenties te laten zien in de app. Het is niet duidelijk welke informatie uit de app Facebook over de gebruikers verzamelt om hen gericht advertenties voor te schotelen. Krijgt Facebook informatie over wanneer jij ongesteld bent?
“Krijgt Facebook informatie over wanneer jij ongesteld bent?
Van veel andere apps is dit niet te zeggen. Vaak is de privacyverklaring een moeilijk leesbaar en langdradig verhaal, waar gebruikers tussen de regels door uit moeten vinden dat gegevens gedeeld worden met ‘partners.’ En misschien lijkt de gevoeligheid van je borsten op zichzelf niet heel interessant voor een adverteerder, door het bijhouden van je cyclus hebben de apps automatisch ook informatie over het eventuele aanbreken van een heel interessante periode voor marketeers: het moederschap.
Vruchtbaarheidsmarketing
“Voor je het weet lig je wakker over de vraag of het niet 'economischer' is om je eieren in te laten vriezen
En dat is niet het enige wat Glow te bieden heeft. Je kunt geen webpagina of app van Glow gebruiken zonder dat hun eigen ‘Fertily Program’ aan je wordt getoond. Voor 1200 tot 7000 euro kunnen gebruikers via het bedrijf verschillende vruchtbaarheidstrajecten volgen. Duur? Dankzij een partnerschap met een bank kun je direct een goedkope lening afsluiten. En voor wie de dertig is gepasseerd, is het invriezen van de eitjes de meest economische optie, aldus de website.
Glow blijkt eigenlijk een bedrijf in vruchtbaarheidsproducten, dat een aantal apps heeft gebouwd om op subtiele (en soms niet zo subtiele) wijze meer vrouwelijke klanten binnen te halen. De gebruiker denkt een handige app te hebben gevonden voor het bijhouden van de cyclus, maar wordt ondertussen voortdurend op de hoogte gesteld van alle mogelijkheden om eieren in te vriezen, de kosten van zwangerschap op late leeftijd en de beperkte vruchtbare jaren. Voor je het weet lig je op je dertigste wakker over de vraag of het niet ‘economischer’ is om je eieren in te laten vriezen.
Data zijn geld waard
“Dat het hier gaat om intieme informatie betekent niet dat de makers daar zorgvuldiger mee omgaan
Maak je al gebruik van een van deze apps en wil je weten welke gegevens het achterliggende bedrijf precies over jou heeft verzameld, of wil je die gegevens laten verwijderen? Via My Data Done Right kun je hiervoor eenvoudig een verzoek opstellen dat je vervolgens per mail of post kunt versturen.
Dit stuk verscheen eerder op BitsOfFreedom.nl en is met toestemming doorgeplaatst.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand