Influencers, gebruik je podium ten goede

YouTube-ster Jamie Li had haar boek kunnen gebruiken om een positief zelfbeeld te propageren en haar jonge lezeressen een realistische blik op seksualiteit te bieden. Ze deed het tegenovergestelde. Dat is zonde en kwalijk.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Een passage uit het nieuwe boek Sexy, but tired. But sexy van social influencer1 Jamie Li dat gisteren op Twitter werd gedeeld, leidde tot veel commotie. In de passage beschrijft de auteur hoe vrouwen altijd zin moeten maken in seks – tenzij ze fysiek onwel zijn – omdat mannen ‘altijd in kamp konijn zitten’ en ‘hun zaad kwijt moeten’.

Dat iemand er zulke denkbeelden op nahoudt en zelf naleeft, is zijn of haar eigen zaak. Maar om die ideeën  – humoristisch bedoeld of niet – in een zelfhulpboek op te schrijven, dat vast en zeker gretig aftrek gaat vinden bij een jong en vrouwelijk publiek, maakt het bijzonder kwalijk.

Jamie Li Fo Sjoe heeft een achterban waar je u tegen zegt: bijna 60.000 volgers op Instagram, ruim 40.000 abonnees op YouTube en bijna 10.000 volgers op Twitter. Het boek Sexy, but tired. But sexy is waarschijnlijk vanwege dat grote aantal volgers behoorlijk succesvol: het gaat inmiddels de vierde druk in bij uitgeverij Unieboek en heeft de Bol.com bestsellerlijst behaald.

De auteur beschrijft hoe vrouwen altijd zin moeten maken in seks – tenzij ze fysiek onwel zijn

Stoomketeltheorie

De eerdergenoemde passage komt uit een hoofdstuk van het boek waarin Jamie Li ingaat op haar relatie en haar seksleven. Hierin bijvoorbeeld een alinea getiteld ‘Keep the boner alive’ met een stappenplan: hoe houd je je man binnenboord? Ze deelt tips over het lang houden en föhnen van je hoofdhaar, het waxen en scheren van je lichaamshaar, nagels lakken, shoppen en geregeld ‘pijpbeurten’ geven. Er staat niets vermeld over of je daar als vrouw in een heterorelatie ook iets voor terug mag verwachten.

Vervolgens beschrijft de auteur hoe vrouwen seksueel gezien in kamp ‘normaal’ of in kamp ‘konijn’ zitten. Mannen, daarentegen, zitten volgens haar altijd in kamp konijn. Bij ziekte is het logisch dat je een man het bed uit stuurt, maar in alle andere gevallen moet je als vrouw gewoon zin maken. Hoe? Jamie Li geeft tips: je kunt bijvoorbeeld porno kijken of scenario’s visualiseren.

Jamie Li laat hier een voor haar jonge vrouwelijke publiek cruciale les over het belang van wederzijdse instemming en enthousiasme bij seks liggen, een boodschap die juist in dit #MeToo-tijdperk broodnodig is om aan jongere generaties mee te geven. Bovendien impliceert haar boodschap een wel erg simplistisch manbeeld: mannen zijn klaarblijkelijk altijd geil en dringen zich continu op bij vrouwen.

Jamie Li laat hier een cruciale les over het belang van wederzijdse instemming en enthousiasme bij seks liggen

Niet alleen laat ze waardevolle lessen liggen, ze verspreidt hier ook desinformatie. De biologische quatsch-theorie dat mannen als een soort stoomketels fungeren, dat wil zeggen: hun zaakje kwijt moeten omdat er zich anders een drama voltrekt, is allang ontkracht. En zelfs als dit waar was, legt dat dan een verplichting bij de vrouw neer? Seksuoloog Ellen Laan zei hier eerder over: “Er is geen fysiologische reden voor een onmiddellijke zaadlozing. Als je een tijd geen (solo)seks hebt, krijg je ’s nachts een zaadlozing. Toch zijn hele generaties vrouwen gemanipuleerd met deze mythe van de blauwe ballen.”

Seksuoloog Ellen Laan: ‘Vaginale orgasmes bestaan helemaal niet’

Hangende kadetten

En dit is niet het enige punt in Jamie Li’s boek dat schadelijk kan zijn voor haar jonge doelgroep. In het voorwoord lezen we: ‘Cuz girls need to be sexy. And stay sexy’, en die boodschap loopt als een rode draad door haar boek heen. Continu beschrijft ze hoe vrouwen het beste aantrekkelijk moeten blijven, specifiek voor mannen. De auteur houdt geen rekening met de mogelijkheid dat haar vrouwelijke lezers misschien niet allemaal op mannen vallen. En voor degenen die dat wel doen, is aantrekkelijk zijn misschien niet het beste levensdoel om te stimuleren.

Ook klinkt in het boek door dat normafwijkende lichamen verstopt of aangepast moeten worden. Zo schrijft Jamie Li in een passage over shapewear2 een ‘shaping-stappenplan’. Stap één is het ‘probleem’ detecteren: “Is het de lubberbuik of is het cellulite? Zijn het misschien hangende kadetten of klotsende dijen?” Bij een alinea over naaktfoto’s adviseert de influencer om een pose aan te nemen die zo slank mogelijk maakt, en na een zwangerschap is het zaak zo snel mogelijk weer af te vallen. Ook lichaamsbeharing bij vrouwen moet het ontgelden: “Van oksel tot poes en van benen tot armen, you need to be soft & glad.”

Niet het hele boek is potentieel schadelijk. Zo geeft Jamie Li handige carrièretips voor vrouwen die in de media willen werken, en deelt ze haar onzekerheid over haar kleine borsten op constructieve en kwetsbare manier.

Gebruik je podium ten goede

Ondanks deze lichtpuntjes promoot Jamie Li voor jonge vrouwen niet bepaald een gezonde blik op seksualiteit of een positief lichamelijk zelfbeeld. De boodschap blijft: als je lichaam niet in een bepaalde mal past, kun je het beter verbergen. En als je niet zo veel zin hebt in seks, moet je maar zin maken, om je man binnenboord te houden. Dat is jammer, omdat juist de onzekerheden die Jamie Li aankaart over haar eigen lijf en seksleven zouden kunnen helpen bij een constructieve handleiding voor haar doelgroep. Zoals: leer van je lichaam te houden, ongeacht de vorm, en voel je nooit verplicht tot seks.

Jamie Li staat niet alleen in haar functie als rolmodel. Meer online influencers zijn al bekritiseerd wegens het voorschotelen van een traditioneel vrouwbeeld waarbij met name aantrekkelijk-zijn, en de nauwe definitie daarvan, centraal staat. Het ingewikkelde aan deze beroepsgroep is dat uiterlijk een centraal onderdeel van het werk is. Toch zijn er ook influencers op het gebied van beauty en fashion die een positief lichamelijk zelfbeeld en gezonde kijk op seksualiteit stimuleren. Het kan dus wel. Influencers, gebruik je podium alsjeblieft ten goede.

  1. Een social influencer is iemand die op sociale media een groot bereik heeft ↩︎
  2. Shapewear is ondergoed dat ‘strak trekt’ ↩︎

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons