Jongens en mannen moeten een ander verhaal leren over hoe het wél moet; respect hebben voor de grenzen en wensen van zichzelf en de ander. Hoe kunnen mannen in dit #MeToo-tijdperk gehoor geven aan de boodschap dat grensoverschrijding niet oké is, terwijl ze nog steeds horen dat ze mietjes zijn als ze seksueel niet ‘jagen’?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Hoe leren jongens en mannen een nieuwe vorm van mannelijkheid uitdragen die geen schadelijke elementen zoals grensoverschrijding stimuleert? Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen heeft vanaf haar vijftiende fysiek of seksueel geweld meegemaakt; het leeuwendeel van de daders zijn mannen.
Experts noemen geweld tegen vrouwen dan ook een mannenprobleem. Niet alle mannen zijn daders, maar te veel daders zijn wel mannen. Hoe moeten jongens en mannen de epidemie van geweld tegen vrouwen helpen voorkomen? Die vraag stond centraal bij de IMAGINE (Inspiring Male Action on Gender Equality in Europe)-conferentie afgelopen woensdag in Amsterdam. Engelse, Zweedse en Nederlandse mannenemancipatie-organisaties kwamen samen om kennis te delen.
Gastlessen gezonde mannelijkheid
Waar extreem antifeministische mannengroeperingen steeds zichtbaarder worden, staat bij IMAGINE feminisme als oplossing voor mannelijkheidsproblematiek centraal. Het Engelse Good Lad Initiative, het Zweedse MÄN en de Nederlandse Emancipator sloegen de handen ineen voor een gezamenlijk internationaal project. Dit IMAGINE-project bestaat uit verkennende gastlessen seksuele voorlichting voor jongens van 12 tot 18 jaar en wordt financieel ondersteund door de Europese Unie.
De seksuele voorlichting werd in de deelnemende landen gegeven door zogeheten peer educators: jonge mannen die lijken op de groep die ze lesgeven, zodat ze zich in elkaar herkennen en er een veilige sfeer ontstaat. Doel van het programma: een methodiek opstellen voor seksuele voorlichting voor jongens, die geweld tegen vrouwen voorkomt. Bij de conferentie van woensdag kwamen zo’n tweehonderd voorstanders van mannenemancipatie samen en presenteerden de deelnemende IMAGINE-organisaties hun inzichten.
Eigen groep
“Normaal erger ik me aan conferenties met bijna alleen maar mannen; nu ben ik heel blij met jullie grote betrokkenheid”, begint dagvoorzitter Sylvana Simons met een brede glimlach. Inderdaad: bij elk ander feministisch evenement lijkt het handjevol aanwezige mannen een bedreigde diersoort; bij deze variant is de man alom vertegenwoordigd. Met name de peer educators, in totaal zo’n dertig, krijgen veel aandacht; zij stonden de afgelopen tijd immers zelf voor de klas om jongens bewust te maken van een nieuwe, gezondere vorm van mannelijkheid.
De Nederlandse gastlesdocent Jurhaily Sling vertelt in een panel over het succes van de lessen. “Jongens smeekten ons bijna of we wilden terugkomen; één les van drie uur was lang niet genoeg.” De andere docenten beamen dat; het was voor veel jongens de eerste keer dat ze zich veilig genoeg voelden om kwetsbaar te zijn over thema’s als grensoverschrijding en mannelijkheid. “We willen jongens met name meegeven dat ze dat ook in hun eigen vriendengroepen kunnen zijn”, zegt een andere vrijwilliger.
“
Jongens smeekten ons bijna of we wilden terugkomen
Hoe ziet zo’n gastles er uit? Een van de oefeningen is bijvoorbeeld de man box. Jongens worden hierbij gevraagd om alle eigenschappen van een ‘echte man’ (sterk, rijk, geil, agressief) op te schrijven. Vervolgens wordt klassikaal bediscussieerd: wat gebeurt er als je hier als man niet aan voldoet? Is dat makkelijk? Hoe maken we het comfortabeler voor jongens die van die norm afwijken? En wat voor effecten hebben die geïdealiseerde eigenschappen op anderen?
Bij een andere oefening, de consent walk, worden twee jongens gevraagd om zo’n vier meter van elkaar af te staan. Een van de twee wordt vervolgens geïnstrueerd richting de ander te lopen. De ander moet wanneer het oncomfortabel wordt ‘stop’ zeggen. Nadien wordt besproken of dat ook echt de grens van de ander was; was het niet eigenlijk al te ver? En voelde de jongen die liep niet ook al wanneer de ander ongemak begon te voelen?
Ook wordt een multiplechoice-quiz gedaan in de klas: welk percentage van de vrouwen heeft seksuele intimidatie meegemaakt? En welk percentage van de vrouwen heeft aanranding of verkrachting meegemaakt? Voor velen zijn de cijfers veel hoger dan verwacht; een goede trigger voor discussie over hoe wijdverspreid geweld tegen vrouwen is en hoe jongens dat kunnen voorkomen.
Evaluaties achteraf tonen aan dat de lessen effect hebben: meer dan de helft van de jongens die de evaluatie invulde, gaf aan dat de lessen hun gedrag in de toekomst zou veranderen. Met de IMAGINE-lessen zijn zo’n 1500 jongens en mannen wereldwijd bereikt. Maar op de conferentie is men het erover eens: dat is nog lang niet genoeg.
Meer, meer, meer
Geld is, zoals vaak centraal staat bij conferenties van ngo’s, de uitdaging. Aanwezige ambtenaars worden gedurende de dag vriendelijk geïnstrueerd dat er meer voor nodig is om het IMAGINE-project uit te bouwen en jongens structureel te activeren zich in te zetten tegen geweld tegen vrouwen.
De Engelse Sandy Rixton, lid van het internationale verbond MenEngage, bespreekt de noodzaak voor de erkenning dat we op de schouders van vrouwen staan, en dat deze problematiek vaak in eerste instantie door vrouwelijke feministen is benoemd. Het is nu tijd dat ook jongens en mannen het stokje overnemen en verantwoordelijkheid nemen, maar dan wél met credits voor hun vrouwelijke inspirators.
De geest is in ieder geval uit de fles: het stemt vrolijk om te weten dat er ook een club mannen gereed staat tegen een nieuwe beweging van geradicaliseerde antifeministen. Zo voelen de Jordan Petersons van deze wereld toch een stukje minder bedreigend.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden