Beeld: Beitske Visser
Achtergrond

Pas op: vrouw achter het stuur

Volgend jaar start de W Series, een racecompetitie waaraan alleen vrouwelijke autocoureurs mee mogen doen. De race wordt overschaduwd door de harde discussie tussen voor- en tegenstanders.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De organisatie van de W Series gelooft dat geld een grote rol speelt in het uitblijven van vrouwelijke coureurs in de koningsklasse. Voormalig coureur Toto Wolff schatte eerder dat het ongeveer 8 miljoen euro kost om een coureur vanuit karting naar de hoofdklasse, Formule 1, te krijgen. Dit komt omdat de voertuigen en hun onderhoud duur zijn, maar ook omdat deelname aan wedstrijden steeds meer geld kost naarmate je in hogere klassementen rijdt. De bedenkers van de W Series denken dat het moeilijker is voor vrouwen om hier sponsors voor te vinden, omdat er weinig vrouwelijke voorbeelden zijn die in de hoofdklasse racen en sponsors daardoor eerder mannelijke dan vrouwelijke coureurs steunen.

Abbie Eaton is een 26-jarige Britse coureur. Bron: twitter.com

Kritiek

Dat de W Series voor emancipatie van vrouwelijke coureurs in de autowereld is, benadrukt de organisatie meermaals op haar website. De vraag is alleen of dit beoogde doel ook bereikt wordt door een aparte wedstrijd te organiseren voor vrouwen. Meerdere coureurs spraken zich via Twitter uit tegen de race.

De Duitse Sophia Flörsch (17) rijdt momenteel in de Formule 3 en is een van de coureurs die zich uitspreekt tegen de W Series. Het ideaalbeeld dat de organisatie schetst van een autosport met gelijke kansen voor mannen en vrouwen vindt ze goed, maar het organiseren van de W Series zelf is volgens haar verkeerd. Vrouwen hebben in haar ogen geen eigen race met prijzengeld (€1,5 miljoen) nodig, maar betrouwbare sponsors. Ze wil niet in een aparte klasse racen, maar tegen de toppers uit de autowereld.

Bron: twitter.com
Ook de Britse coureur Pippa Mann (35) vindt de W Series geen goed initiatief, stelt ze op Twitter. “Gebruik de financiering niet om segregatie door te drukken op een hele generatie jonge vrouwelijke racers en zo je eigen doelen te dienen”, schrijft ze. Ze benadrukt dat met het geld dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het prijzengeld en de aanschaf van race-auto’s, veel jonge, vrouwelijke coureurs ondersteund zouden kunnen worden in races waaraan ook mannen meedoen.

Bron: twitter.com

Lof

Tegenover een groep felle tegenstanders staat een groep coureurs die enthousiast is over de race. Formule 1-testcoureur Tatiana Calderon (25) zegt op de website van W Series dat ze hoopt dat de wedstrijd kansen creëert voor jonge talentvolle vrouwen, die nu kunnen bewijzen dat vrouwen op hetzelfde niveau kunnen racen als mannen.

De Britse coureur Alice Powell (25) schrijft dat ze het organiseren van de W Series een positieve ontwikkeling vindt en hoopt dat het een opstapje is voor vrouwelijke coureurs uit lagere raceklassen om verder te komen.

Bron: twitter.com
Ook de Nederlandse coureur Beitske Visser (23) vindt de W Series een goed idee. “Eerst was ik een beetje sceptisch, want ik sta er voor 100 procent achter dat mannen en vrouwen gewoon tegen elkaar kunnen racen. Toen ik verder las dacht ik dat het toch best wel positief was, omdat het niet echt het idee is dat ze mannen en vrouwen uit elkaar willen halen”, zegt ze. “Ze willen gewoon meer vrouwen de kans geven om te racen en om zich verder te ontwikkelen.”
Beeld: Beitske Visser
“Als je het kampioenschap wint dan krijg je best veel prijzengeld, maar je zal nog wel meer sponsors moeten vinden om door te stromen van bijvoorbeeld de Formule 3 naar Formule 2. Voor de Formule 1 is tegenwoordig ook heel veel geld nodig om er binnen te stromen.” Toch denkt Visser niet dat geld de grootste factor is in het uitblijven van vrouwen aan de top. Ze wijt dat eerder aan een gebrek aan vrouwen in het karten. “Stel dat er honderd jongens zijn en daarvan haalt er één de top, en je hebt vijf meiden die hetzelfde proberen, dan haalt maar één keer in de twintig jaar een vrouw de top.”
Wat regels betreft houdt niets vrouwen tegen om mee te doen aan Formule 1-wedstrijden. Toch is het aantal vrouwelijke deelnemers in de geschiedenis op één hand te tellen. Slechts 2 van de 993 coureurs die in 68 jaar Formule 1 meededen, waren vrouwelijk.

De weg naar emancipatie

Naast de W Series is Visser blij met initiatieven als The Girls on Track, een tweejarig project waarbij meiden van 13 tot 18 jaar geïntroduceerd worden in de racewereld. “Het is altijd leuk om meer meisjes en vrouwen in de autosport te zien”, zegt Visser. “Je hebt ook Dare to be Different van Susie Wolff. Zij organiseert in Europa ook allerlei evenementen om meisjes aan het karten te krijgen.” The Girls on Track bestaat sinds dit jaar en Dare to be Different sinds 2017.

Ik sta er voor 100 procent achter dat mannen en vrouwen gewoon tegen elkaar kunnen racen

Dat er over vrouwen in de autosport nog vooroordelen bestaan, bewees Max Verstappen in januari toen hij over vrouwelijke coureurs zei dat hun moederinstinct ervoor zorgt dat vrouwen langer nadenken over wat ze doen dan mannen, bijvoorbeeld bij krappe inhaalacties. “Dat betekent niet dat ze slechter zijn ofzo, hoor”, voegde hij er nog aan toe. Daarnaast zei hij: “Op bepaalde circuits is het ook zwaar voor mannen, dus dan zou het voor een vrouw natuurlijk nog een stuk zwaarder zijn.”

“Ik denk als mensen naar mijn rijstijl kijken en kijken naar hoe ik in wedstrijden rijd, dat dat niet helemaal klopt”, zegt Visser enigszins bescheiden. “Je moet een bepaald niveau hebben en als je gewoon sterk genoeg bent om te rijden, dan gaat het puur op rijkunsten.”

Of de W Series zorgt voor segregatie of juist emancipatie, daar gaan de partijen waarschijnlijk niet uitkomen. Toch is de discussie een belangrijke stap richting de acceptatie van vrouwen in deze mannenwereld. De autowereld zit nog vol met seksestereotyperende ideeën. Deze poging om de mannelijke autosportwereld te emanciperen doet veel stof opwaaien, maar dat betekent dat het gesprek in ieder geval gevoerd blijft worden.

Mannenemancipatie, bestaat dat ook?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons