Als liefhebber van Nederlandstalige hiphop én voorstander van gendergelijkheid betrapt Natasha Huiberts zichzelf er soms op dat ze rappers hun vrouwonvriendelijke ‘uitglijders’ vergeeft.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Nederlandstalige hiphop is ongekend populair, en heeft jongeren uit alle lagen van de samenleving en uit alle hoeken van het land weten te bereiken. Zo ook de videoclip van Waar Zijn Die Kechs, een samenwerking van Mula B, Bartofso en Yung Felix, die dit weekend werd uitgebracht en nu al meer dan 300.000 keer is bekeken. En dat is nog maar het begin. Het nummer staat hoog in de trendingranglijst van YouTube.
Sinds de kech-gate van rapper Boef begin 2018 kent heel Nederland de betekenis van deze beladen en vooral vrouwonvriendelijke term. Het woord ‘kech’ is echter al langere tijd onderdeel van het vocabulaire van de straat waar rappers voor hun teksten uit putten. Als liefhebber van Nederlandstalige hiphop én voorstander van gendergelijkheid, betrap ik mezelf er soms op dat ik rappers hun vrouwonvriendelijke ‘uitglijders’ vergeef. Niet omdat ik vind dat mysognie gepredikt mag worden onder het mom van ‘artistieke vrijheid’, maar omdat hiphop het product is van opvattingen en ideeën die in onze maatschappij leven; ze zijn slechts uiting van een veel groter probleem.
Laten we vooral niet vergeten dat de luisteraar en de maatschappij een podium – en daarmee legitimiteit – aan deze artiesten geven. Vroeger kon een boycot door een grote radiozender het einde van een carrière betekenen, vandaag draait het om de streams en views. Daar komt geen radiostation aan te pas. Dat weten deze artiesten ook. Het is een pijnlijke constatering, maar sexism sells. Daar zijn niet alleen de individuele artiesten, maar wij als gehele samenleving verantwoordelijk voor.
Mula B’s Waar Zijn Die Kechs is niet de eerste videoclip waarin vrouwen geobjectiveerd worden. Wat dat betreft is deze clip de dertiende in een dozijn. Dat het woord ‘kech’ in de eerste minuut ruim 25 keer gebruikt wordt, vormt evenmin de directe aanleiding om erover te schrijven. De trigger was de reactie van Mula B zelf: “Ik heb naar al jullie frustraties geluisterd en er viel mij iets op. Namelijk dat de meeste frustratie van de dames komt.”
Natuurlijk komt de frustratie (lees: legitieme kritiek) vooral van vrouwen. Het is voor mannen soms moeilijk om zich in de belevingswereld van vrouwen te verplaatsen, maar vrouwen hebben écht last van dat woord. De kans op slutshaming is altijd aanwezig en de consequenties daarvan op individuele vrouwenlevens zijn ingrijpend. Het woord stigmatiseert de vrouwelijke seksualiteit en staat symbool voor de dubbele maat waar vrouwen zich al decennialang terecht tegen verzetten.
De eerdere aankondiging van het nummer leidde tot boze reacties op het Instagram-account van Mula B. Daarom droeg hij een oplossing aan. “Ik, als ‘bedenker’ van het woord ‘kech’, beslis dat het woord kech zowel voor vrouwen als mannen is.” Praktisch, creatief, maar het werkt niet. De heersende patriarchale machtsverhoudingen in onze maatschappij maken namelijk dat het woord ‘kech’ voor vrouwen sociaal-maatschappelijke consequenties heeft, en voor mannen niet. Het belemmert vrouwen in hun seksuele vrijheid, en heteroseksuele mannen niet.
“
Woorden zoals 'kech' belemmeren vrouwen in hun seksuele vrijheid, heteroseksuele mannen niet
De schijnoplossing van Mula B werd met luid lachende emoticons ontvangen, waaronder van rappers Josylvio en Ali B. Daarnaast vonden zo’n 22.000 mensen de oplossing ‘leuk’. Bovendien werd de post binnen een uur meer dan tienduizend keer gedeeld. Niet hiphop bepaalt welke bejegening van vrouwen geaccepteerd is, en welke niet. Dat doet de samenleving. Het is daarmee aan de samenleving om te bepalen dat we dit niet langer willen.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden