Sekswerkers beginnen eigen platform: ‘Media zetten ons eenzijdig neer’
Waar kun je als sekswerker betrouwbare informatie over het vak uitwisselen? Ervaringsdeskundige Jules James besloot zo’n veilige ontmoetingsplaats zelf te creëren. Op het nieuwe platform Red Insight vertellen sekswerkers hun eigen verhalen.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Jules James* (30) windt zich al jaren op over de manier waarop in de media gesproken wordt over sekswerk. Artikelen en nieuwsitems zijn vaak te eenzijdig, te negatief of er ontbreekt belangrijke informatie. Iets meer dan een jaar geleden, toen ze het zoveelste artikel las dat haar bloeddruk deed oplopen, was de maat vol.
“Er werd wéér gedaan alsof sekswerkers altijd slachtoffers zijn van mensenhandel”, vertelt ze op een grijze oktoberochtend in een café in Amsterdam-Zuidoost. Haar melodieuze manier van praten verraadt haar Franse achtergrond. De Parijse James kwam zeven jaar geleden naar Nederland om te studeren en sekswerk te doen. “Dat artikel maakte me zo boos dat ik dacht: dit kunnen we beter zelf gaan doen.”
“
Alle producties zijn gemaakt door én voor sekswerkers
Het platform dat ze besloot op te richten kreeg na talloze brainstormsessies de naam Red Insight. Op de website, die sinds 14 september online is en waar de bezoeker wordt verwelkomd door een doorzichtige buttplug en een paarse dildo, deelt de redactie door sekswerkers gemaakte nieuwsberichten, achtergrondartikelen, levensverhalen, praktische tips en kunst die een eerlijk beeld moeten schetsen van sekswerk. Alle producties zijn gemaakt door én voor sekswerkers. “Als mensen die geen sekswerk doen mee willen lezen is dat goed, maar zij zijn niet ons belangrijkste publiek”, aldus James.
De mensen achter Red Insight
Het team van Red Insight bestaat uit vijf personen die allemaal parttime voor het platform werken. Hoofdredacteur Jules James, ook actief als sekswerker, escort en pornomaker, studeerde business en richtte eerder twee bedrijfjes op; ze heeft geen ervaring in de journalistiek. Sekswerkersrechtenactivist en eindredacteur Yvette Luhrs heeft een achtergrond in mediastudies. De anderen werken net als James onder een pseudoniem en vervullen de functies van art director (Lucy Morales) en redacteur (Chris en Hella Dee).
Afgesproken is dat minstens 80 procent van de mensen in het team zelf ook sekswerk doet, om te verzekeren dat er gewerkt wordt vanuit het perspectief van sekswerkers. Red Insight wordt gefinancierd door fondsen van Stichting Democratie en Media en Mamacash en accepteert donaties. In de toekomst wil de organisatie ook merchandise verkopen.
Jullie schrijven op de site dat de ‘gevestigde media’ een vertekend beeld geven van sekswerk en sekswerkers. Welke verhalen en perspectieven missen jullie?
“
Trans sekswerkers en sekswerkers van kleur komen bijna nooit aan het woord
“De stem van sekswerkers zelf! En dan vooral van mensen die gemarginaliseerd worden. Trans sekswerkers, mannen, sekswerkers van kleur of met een migratieachtergrond komen bijna nooit aan het woord en als dat al zo is, is het vaak een slachtofferverhaal en niet een artikel dat verschillende kanten laat zien. Dan wordt één sekswerker geïnterviewd of wordt het perspectief van één groep gebruikt om voor alle sekswerkers in Nederland te praten. Dat is niet reëel omdat sekswerk zo divers is.”
Aan deze eenzijdigheid stoort James zich vaker. Ook in het artikel dat haar er vorig jaar toe zette Red Insight op te richten: “Dat artikel ging over waarom illegaal sekswerk gevaarlijk zou zijn en liet alleen de kant van sekswerkers met een vergunning zien, die leken neer te kijken op mensen die werken zonder vergunning.” Om het geen extra publiciteit te geven, wil ze niet vertellen waar ze dit artikel las.
“Door zulke artikelen gaan mensen denken dat illegaal sekswerk iets slechts is waartegen ze moeten vechten. Het bevestigt het beeld dat illegale sekswerkers altijd slachtoffers zijn. Maar wat in het stuk bijvoorbeeld niet werd uitgelegd, is dat het heel moeilijk is om een vergunning te krijgen. In sommige gemeenten is het zelfs onmogelijk.” Dat laatste is ook de reden dat James zelf zonder vergunning werkt.
“Ook strijden we tegen de tweedeling tussen ‘happy hookers’, die iedere dag blij zijn met hun werk, en slachtoffers van mensenhandel. Dat beeld is te zwart-wit: er is net als bij veel andere banen een grijs gebied. Net als bij iedere baan zijn er mensen die zeggen: ik vind het werk niet zo leuk, maar het betaalt goed en ik heb leuke collega’s.”
Er moet dus ook meer bewustzijn ontstaan onder journalisten?
“Ja, maar veel sekswerkers willen door slechte ervaringen niet meer met journalisten praten. Ik zit in activistengroep SAVE (Sex workers Against Violence & Exploitation) en wij worden iedere week wel benaderd door een journalist die wil praten over sekswerk. Zo’n gesprek kost tijd en energie, je krijgt er nooit voor betaald, en dan worden we vaak ook nog eens verkeerd geïnterpreteerd. Daarom is het moeilijk om sekswerkers te vinden die dat nog willen doen. Dat is ook de reden waarom wij sekswerkers wél betalen voor hun bijdragen aan Red Insight.”
Red Insight is niet het enige platform voor sekswerkers. Er zijn meer belangenorganisaties. Waarom leeft dan toch de behoefte aan dit platform?
“Toen ik een paar jaar geleden begon met dit werk, kende ik maar één persoon die sekswerk deed. Ik heb haar zoveel vragen gesteld: wat mag en wat mag niet? Wat doe je als je de klant ziet? Wat voor prijs kun je vragen? Hoe begin je je date? Wat doe je als hij geen condoom wil dragen? Hoe werf je klanten zonder de aandacht van de politie te trekken?
“
Er is niet één centrale plek waar sekswerkers alle belangrijke informatie kunnen vinden
Bij veel andere banen type je dat soort vragen gewoon in op Google. Maar wij hebben niet één centrale plek waar we alle informatie kunnen vinden die voor ons belangrijk is. Hierdoor doet iedereen maar wat die zelf denkt dat goed is en kunnen mensen steeds dezelfde fouten maken. Een voorbeeld is dat veel ongedocumenteerde sekswerkers niet weten dat ook zij naar de politie kunnen gaan als ze een agressieve klant hebben gehad.”
Wordt Red Insight dan een soort vraagbaak voor sekswerktips?
“Ja, maar dat niet alleen: het moet ook een ontmoetingsplek worden. Sekswerk kan heel eenzaam zijn, omdat veel mensen anoniem werken en vooral onvergunde sekswerkers huiverig zijn om samen te werken of wonen, uit angst dat de politie ze op het spoor komt. Op Red Insight kunnen alle sekswerkers hun stem laten horen. We willen ook zoveel mogelijk perspectieven zodat iedere sekswerker zich kan herkennen en zich gehoord voelt. Daarom moet het ook gaan over de verschillende vormen van sekswerk, zoals porno, escorting en raamwerk.”
Wat is het uiteindelijke doel van Red Insight, wanneer zou het platform niet meer nodig zijn?
“Als sekswerk door iedereen als werk gezien wordt en het stigma verdwenen is. Dat iedere sekswerker kan zeggen wat hij of zij doet zonder meteen veroordeeld te worden. Dat je bij een sollicitatie kan zeggen: ik heb eerder sekswerk gedaan. Dat je aan je ouders kunt vertellen wat je doet. Dat het genormaliseerd is en als gelijkwaardig wordt gezien aan andere banen.
“
Het stigma op sekswerk zorgt voor onveiligheid
Het stigma op sekswerk zorgt voor onveiligheid. Mensen worden gediscrimineerd en soms zelf vermoord omdat ze sekswerkers zijn.” Ook op persoonlijk vlak eist het stigma een tol, merkt James zelf. “Ik heb ook een andere baan en mijn collega’s daar weten niet wat ik doe. Tegen hen moet ik liegen over waarom ik zoveel reis, of waarom ik van shift wil ruilen. Ook mijn ouders weten niet dat ik sekswerk doe, terwijl het grootste deel van mijn week daaraan besteed is. Dit is wat ik doe, wie ik ben, maar dat kan ik niet delen.”
*Jules James’ echte naam is bekend bij de redactie.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden