#EndKNHRot (Kenia)
Onder de hashtag #EndKNHRot verzamelden zich uiteindelijk honderden bezorgde mensen. Met borden met teksten zoals ‘Vertel ons niet wat te doen, vertel hen niet te verkrachten’ en ‘KNH stop het ontkennen van verkrachting #takeresponsibility’ gingen vooral vrouwen de straat op.
https://twitter.com/NonieMG/status/955699212049682432
#MiCompromisoEs (Guatemala)
mi compromiso es… dat ik geen scheldwoorden meer zal gebruiken tegen vrouwen.
mi compromiso es… dat ik mijn vrienden zal wijzen op hun machogedrag.
Die video moet dan op social media gedeeld worden, met (je raad het al) #micompromisoes.
#AskingForIt (India)
#AskingForIt: Een hashtag om omstanders aan te moedigen meisjes bij te staan als ze zich verzetten tegen intimidatie.
#ShareYourStory: Een uitnodiging voor moeders om met hun zoons te praten over intimidatie.
#StandWithMe: Aantonen hoe gender-inclusieve plekken kunnen worden gecreëerd met de nadruk op onderwijsinstellingen en online-ruimtes.
https://twitter.com/INBreakthrough/status/1031843353409646593?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1031843353409646593&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.vpro.nl%2Fprogrammas%2Fmetropolis%2Fnieuws%2FMeToo.html
#Guytalk (Zweden)
De directe aanleiding was volgens de website van de beweging een reeks aanrandingen tijdens Zweedse muziekfestivals in 2016. De #Guytalk-methode nodigt mannen daarom uit om te praten over wat het betekent om man te zijn en geeft mannen de kans om ‘met zichzelf te beginnen bij het werken aan een gelijkere wereld’. Met behulp van een aantal gidsen met discussievragen wil de hashtag het gesprek op gang brengen. Naar aanleiding van #MeToo is er bijvoorbeeld materiaal om op het werk te bespreken, maar bijvoorbeeld ook materiaal voor vaders onderling of voor scholieren.
#MosqueMeToo (Saoedi-Arabië)
De hashtag werd gestart door de Egyptisch-Amerikaanse journalist Mona Eltahawy. In haar boek ‘Hoofddoek en Maagdenvlies’ vertelt Eltahawy hoe ze toen ze 15 was werd aangerand tijdens de hadj, de voor moslims verplichte pelgrimstocht naar Mekka. Onder de hashtag #MosqueMeToo deelden vervolgens duizenden vrouwen soortgelijke verhalen.
Ook verhalen over misbruik in christelijke kerken vinden inmiddels hun weg naar buiten onder de hashtag #churchtoo.
https://twitter.com/monaeltahawy/status/1030681328692412416
#MeToo in Nederland
Maar zo’n populaire hashtag leidt ook tot een tweestrijd, schrijft het NRC. Aan de ene kant wordt grensoverschrijdend gedrag nu eerder (en publiekelijk) aan de kaak gesteld, aan de andere kant zijn er mensen die bang zijn dat het een nieuw soort preutsheid stimuleert. Dingen worden niet meer als vleiend, maar altijd als aanstootgevend gezien. Waar je het ook mee eens bent, #MeToo maakte in Nederland in ieder geval een goed gesprek los.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand