Waar zijn alle steengoede vrouwelijke regisseurs? (Hier!)
Geen enkele vrouwelijke regisseur ging vannacht met een Oscar naar huis. Dat kon ook niet: ze waren niet genomineerd. In de geschiedenis van de Oscars maakten slechts zeven vrouwelijke regisseurs ooit kans. Terwijl vrouwen genoeg schitterende films maken. Vijf aanraders.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Atlantique van Mati Diop (2019)
Dit meesterwerk van de Frans-Senegalese filmmaker en actrice Mati Diop is doorspekt met wrange ironie. Zoals in de openingsscène: in de Senegalese hoofdstad Dakar zijn allerlei futuristische, peperdure gebouwen in aanbouw, maar de mannen in de bouw worden niet betaald. Dat de camera daarna de focus verlegt naar de kust is onheilspellend: de armlastige bouwvakkers overwegen om de overtocht naar Europa te wagen.
Het verhaal draait om Ada (Mame Bineta Sané): een jonge vrouw die is uitgehuwelijkt aan de rijke Omar (Babacar Sylla) maar in het geniep een romance heeft met de arme Souleiman (Ibrahima Traoré). Souleiman overweegt om Dakar te verruilen voor Spanje, maar hij weet dat veel Senegalezen de gevaarlijke tocht niet overleven. Sommige drenkelingen keren daarom in Atlantique terug als geesten.
“
Souleiman weet dat veel Senegalezen de tocht naar Europa niet overleven
Diops geesteskind is bij vlagen een horrorfilm die zinspeelt op haar artistieke erfenis: ze is de nicht van de Senegalese meestercineast Djibril Diop Mambéty, onder meer bekend van Touki Bouki (1973). Diop toont net als haar oom hoe Senegalese tradities zijn vervlochten met het dagelijkse leven. Dit alles verpakt ze in een sublieme film die sensueel en schilderachtig oogt.
Te zien bij Cinemember, te huur bij Prime Video en Apple TV+.
First Cow van Kelly Reichardt (2019)
De Amerikaanse cineast Kelly Reichardt probeert in haar films steevast de wereld te tonen zoals die is: zonder opsmuk. Want ook dan valt er genoeg te dromen. In haar film First Cow staat, zoals vaker bij Reichardt, tederheid centraal. De film speelt zich af aan het begin van de negentiende eeuw, in bosrijk Oregon in de VS waar noeste mannen in dunbevolkt gebied jagen op bevers. Daar ontmoet Cookie (een kok gespeeld door John Magaro) de Chinese immigrant King-Lu (Orion Lee). Samen willen ze een nieuw bestaan opbouwen.
De focus ligt in First Cow op de lieflijkheid; op hoe King-Lu en Cookie samen tijd doorbrengen, hoe ze een whiskyfles delen. Of hoe ze oliebollen bakken – gemaakt met melk van de enige koe in de buurt, die ze ’s nachts clandestien melken. In haar wonderlijke film vinden de mannen elkaar in hun liefde voor eten en hun ondernemingsdrang.
Veel van Reichardts films gaan over de al dan niet mislukte Amerikaanse Droom. Deze keer zou je kunnen stellen dat de film gaat over de multiculturele samenleving die er al was voor men zich er bewust van werd, maar het mooie is: Reichardt expliciteert dat niet.
Te zien bij KPN en MUBI, te huur bij onder meer Pathé Thuis en Apple TV+.
Pájaros de Verano van Christina Gallego en Ciro Guerra (2018)
Aan het einde van de jaren zestig stort de jonge Rapayet (José Acosta) uit de Wayuu-gemeenschap zich op advies van een Europeaan op de lucratieve handel in marihuana. In het Wayuu-reservaat in Noord-Colombia, het woestijnachtige gebied waar Rapayet met zijn familie woont, wordt deze nieuwe vorm van geld verdienen eerst nog als tamelijk onschuldig gezien. Maar het duurt niet lang voordat de nieuwe handel leidt tot geweld. Je zou Pájaros de Verano daarom een gangsterfilm kunnen noemen, met mannen met grote zonnebrillen en veel revolvers.
Maar de film is meer dan dat, het is ook een dwarsdoorsnede van een cultuur die verloren dreigt te gaan. Regisseurs Gallego en Guerrra tonen op magisch-realistische wijze de eeuwenoude tradities en de bezwerende rituelen van de Wayuu, een volk dat door de Spanjaarden nooit werd gekoloniseerd. Mede omdat de Wayuu snel doorhadden hoe ze modern wapentuig moesten gebruiken.
“
De boosdoeners volgens de filmmakers: westerse toeristen die vanaf de jaren zestig een jointje kwamen roken
Ironisch genoeg dreigt de komst van drugs wel de nekslag te zijn voor de levenswijze van Rapayet en zijn volk. De boosdoeners volgens de filmmakers: westerse toeristen die vanaf de jaren zestig een jointje kwamen roken. Pájaros de Verano is in die zin, net als El abrazo de la serpiente (2015) die Gallega (toen als producent) en Guerra hiervoor maakten, een scherpzinnige kritiek op het (post)kolonialisme.
Te zien bij Cinemember, te huur bij onder meer Prime Video en Apple TV+.
The Rider van Chloé Zhao (2017)
The Rider gaat over het ouderwetse beeld van mannelijkheid dat onder druk staat. De niet-professionele acteur Brady Jandreau – de rest van de cast had overigens ook geen acteerervaring – speelt Brady Blackburn: een jonge rodeoster die op een dag tijdens een wedstrijd ernstig gewond raakt. Filmmaker Chloé Zhao laat vervolgens zien hoezeer masculiniteit in deze gemeenschap gelinkt is aan het bedwingen van hengsten. Mannen die daartoe niet meer in staat zijn, worden voor minder aangezien. Zhao vangt dat in dromerige shots, met cowboys op paarden die in uitgestrekte valleien met vastberaden blik de horizon tegemoet treden.
Zhao is bij het grote publiek bekend van de Marvelfilm The Eternals (2021) over een groep superhelden die de mensheid beschermt tegen het kwaad. Maar voordat ze deze miljoenenproductie filmde, brak ze door met een reeks kleinere, bescheidenere films. De in China geboren Zhao volgde onder meer een masteropleiding Film aan New York University en kwam na een aantal korte films terecht op een Lakota Sioux-reservaat in de Amerikaanse staat South Dakota. Daar maakte ze onder andere The Rider.
Te zien bij Sooner, MUBI en Cinemember, te huur bij onder meer Prime Video en Apple TV+.
Zama van Lucrecia Martel (2017)
Een Argentijnse magistraat wordt in het Latijns-Amerika van de achttiende eeuw aan het werk gezet aan de rand van het Spaanse koloniale rijk, in het dorpje Ascunción, dat tegenwoordig in Paraguay ligt. Daar droomt Don Diego de Zama (Daniel Giménez Cacho), een kwezel die liever stiekem gluurt naar blote vrouwen, van een overplaatsing naar Buenos Aires. Maar zijn plannen worden voortdurend gedwarsboomd door de gouverneur. Dus moet hij noodgedwongen blijven op een plek die hij veracht. Een plek waar, zoals een Spaanse kolonist in de film stelt, ‘we nooit een reden hebben om elegant te zijn’. Daarmee doelend op de oorspronkelijke bewoners van het gebied, die door de kolonisten worden beschouwd als barbaren.
Het liefst zou Zama verhuizen naar Spanje, een koninkrijk dat hij heeft geromantiseerd: daar wonen de geciviliseerde mensen, in Asunción word je verzwolgen door de natuur en door jezelf. Wanneer Zama twijfelt of diep in gedachten verzonken is, levert dat duizelingwekkende scènes op in een broeierige film met kluchtige elementen. Martel geeft aan de hand van het verleden knap kritiek op de wijze waarop de oorspronkelijke bewoners van Argentinië tot vandaag de dag worden buitengesloten.
Te zien bij Cinemember, te huur bij GooglePlay en Apple TV+.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden