Een goede vraag. Zelf had ik hier niet eerder bij stilgestaan. Een merk of winkel schoot mij ook niet direct te binnen. Best vreemd aangezien dit bij uitstek een doelgroep is die met tassen vol fast fashion thuiskomt na een middagje shoppen. De bekendere duurzame merken bieden vaak de kleine maten niet aan voor deze leeftijdscategorie, of gaan niet voldoende met de mode mee, om tieners als doelgroep te houden. Is er te weinig vraag naar duurzame en eerlijke mode vanuit jongeren? Zien merken hier geen markt in? Of zijn er andere redenen waarom dit niet op gang komt? Ik belde een aantal merken en winkels om te informeren hoe dit precies zit.
Veel voor weinig
“Veel voor weinig, daar gaat het om
Groeispurt
Verhoeven geeft aan dat ze niet actief op zoek is naar merken die verantwoorde kleding voor tieners maken. “Maar als er aanbod zou zijn, dan zouden we het zo aan de website toevoegen.” Zelf denkt ze dat er niet veel vraag naar is. “Tieners groeien snel uit hun kleding, dus zullen niet zo gauw investeren in duurzaam.”
Tweedehands en vintage
Cecile Scheele van Goodbrandz, een modeagentuur gericht op verantwoorde merken, ziet dat ook. “De meeste duurzame bedrijven maken kleding voor de oudere doelgroep, vaak vrouwen van rond de dertig. Zij leven dikwijls bewuster en hebben meer te besteden.” Ze denkt dat jongeren op dit moment (nog) geen kansrijke doelgroep zijn. “Het aanbod zal op den duur wel komen. Maar het is nu nog onontgonnen gebied.” Ouders die op zoek zijn naar duurzame en eerlijke kleding voor hun pubers, zoals mijn collega, adviseert ze uit te wijken naar vintage en tweedehandswinkels.
“Het aanbod zal op den duur wel komen. Maar het is nu nog onontgonnen gebied
Jammer dat de duurzame en eerlijke merken geen gat in de markt zien bij de jeugd, vindt mijn collega. Ze vraagt zich af of het zou helpen wanneer tieners er zelf meer naar gaan vragen in winkels. Maar of dat snel zal gebeuren? “Mijn jongste zou het prettig vinden om kleding te dragen waar de kledingarbeider goed voor betaald is en waarvan het materiaal niet slecht is voor het milieu. Maar dat haar vriendinnen dit niet zo veel interesseert, maakt het extra lastig.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand