Wat als we in heel Europa een prijskaartje hangen aan CO2?
Een prijs plakken op CO2-uitstoot, oftewel carbon pricing, is volop onderwerp van gesprek. Marcel Beukeboom was bij een bijeenkomst hierover in Brussel, georganiseerd door Frankrijk. Cruciale ingrediënten in deze discussie: doen de Duitsers mee? En wat doen we met kernenergie?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Is het invoeren van een minimumprijs op CO2 een goed idee? Deze vraag stelde Brune Poirson, de Franse staatssecretaris van Milieu, gisteren aan een panel met ministers uit een aantal Noordwest-Europese landen. Ik mocht de Nederlandse inbreng verzorgen.
De keuze voor deze landen was geen toevallige. In Zweden en Finland bestaat al sinds begin jaren ’90 een belasting op CO2 en een vergelijkbare heffing in het Verenigd Koninkrijk heeft de afgelopen vijf jaar tot significante daling van het gebruik van fossiele brandstoffen geleid.
“
In Zweden en Finland is al sinds de jaren '90 een belasting op CO2
De Franse inzet is dus duidelijk. Creëer een gelijk speelveld in Noordwest-Europa door min of meer vergelijkbare beprijzing van de uitstoot van broeikasgassen, te beginnen in de electriciteitssector. Een speelveld dat in ieder geval de belangrijkste energiemarkten moet bestrijken, zodat een zogenaamd waterbedeffect zo min mogelijk zal optreden. Voor de duidelijkheid: Poirson heeft het over een extra heffing, bovenop het al bestaande Europese emissie handelssysteem (ETS).
Europees emissiehandelssysteem (ETS)
“
ETS doet wat het moet doen, maar aanvullend beleid is nodig
De eerste vraag die dus gesteld moet worden is of dat bestaande systeem goed werkt. Het antwoord daarop is eenvoudig. Het ETS doet wat het moet doen. Het heeft een markt gecreëerd voor emissierechten en een plafond dat stapsgewijs wordt verlaagd. Maar dat is het technische antwoord. Wanneer het ETS gelegd wordt naast de doelstellingen van het Akkoord van Parijs wordt duidelijk dat de gehoopte versnelde overstap naar hernieuwbare energie niet plaatsvindt. Simpelweg omdat de prijs (nog) niet hoog genoeg is. Aanvullend beleid is daarom nodig.
Het Britse voorbeeld werkt in dit verband inspirerend. De minimumprijs op CO2 in de elektriciteitssector bleek effectief rond de 30 euro per ton. Deze heeft geleid tot een versnelde sluiting van kolencentrales en belastingopbrengsten van zo’n half miljard. Het Britse voorbeeld kan echter niet zo maar gekopieerd worden naar het Europese vasteland. De verouderde Britse kolencentrales zijn niet te vergelijken met de nieuwere Duitse, en met Frankrijk komt ook een andere CO2-arme brandstof in de mix: nucleaire energie.
Duitsland en kernenergie
Hiermee komen twee factoren naar boven die het succes van dit Franse (en ook Nederlandse) initiatief gaan bepalen: de rol van Duitsland en kernenergie. Allereerst de Duitsers. Zonder Duitsland wordt het een stuk lastiger dat gelijke speelveld te creeren. Binnen de Europese energiemarkt speelt Duitsland een centrale rol, zowel qua opwekking van energie als in de distributie. Dan kernenergie. Geredeneerd vanuit de doelstellingen van Parijs een prima alternatief, want geen uitstoot van broeikasgassen. Maatschappelijk echter een lastig thema, zeker in Duitsland met zijn Atom Ausstieg. 1
“
Frankrijk zegt niet met kernenergie het alternatief voor Duitse kolen te willen worden
Brune Poirson zei deze complexiteit te herkennen en er niet op uit te zijn met Franse kernenergie het alternatief voor Duitse kolen te worden. Op aandringen van de Nederlandse Europarlementarier Bas Eickhout herhaalde ze dit nog eens expliciet. Een stevige coalitie van gelijkgezinde landen kan Duitsland helpen deze knoop door te hakken. Een gelopen koers is dit echter nog geenszins.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden