“Niet lullen maar poetsen, dachten de Friezen, als de aarde nog verder opwarmt krijgen we onze Elfstedentocht nooit terug
Steden, dorpen, scholen en bedrijven werken samen om tijdens de twee weken zoveel mogelijk activiteiten te organiseren die met een toekomst zonder fossiele brandstoffen te maken hebben. En alle Friezen worden uitgedaagd om zich zonder benzine of diesel voort te bewegen: ga met de fiets naar je werk, laat je tractor een weekje staan, stap in het elektrische treintje dat voor de gelegenheid rondtuft.
Vertegenwoordigers van alle andere provincies rijden fossielvrij naar Friesland om ideeën en voorbeelden uit te wisselen over een duurzame toekomst. En de rest van Nederland kan meegenieten omdat NPO2 elke avond tien minuutjes verslag doet van de dag, telkens met een andere presentator.
En dus zien we ze in het tv-programma proefrondjes rijden in allerlei futuristische voertuigen, we zien grootouders die in een optocht fietsen met de toekomst (hun kleinkinderen), wethouders die strak in pak per sloep op zonnepanelen naar hun vergaderlocatie varen en scholieren die racen in zelfgebouwde elektrische zeepkisten (voorlopig hoogtepunt: dagpresentator Tijs van den Brink die, met zijn uitstekende lange benen, zo’n zeepkist in de prak rijdt).
“De bijbehorende soundtrack is van Syb van De Kast – op zichzelf al een heel duurzame band, want die bestaat al minstens honderd jaar
All the way met waterstof
- In Noord-Holland kweekt een ondernemer olifantsgras. Dat werkt geluiddempend – handig als je op de vliegroute van Schiphol zit. En het mooie is: het gewas groeit op CO₂. Volgens akkerbouwer Gert-Jan Petrie schiet je met olifantsgras meer op dan met het planten van een bos, qua CO₂-opname. Waar het jaren duurt om bomen te laten groeien, is olifantsgras in twee jaar volgroeid en kun je twintig jaar oogsten. Je kunt er allerlei composteerbare materialen mee maken: bloempotten, papier of verpakkingen.
- Groningen wil all the way gaan met waterstof. De gemeente heeft al meerdere bedrijfswagens en een bezemwagen die op waterstof rijden, en een eigen waterstofvulpunt. Ook zijn ze net begonnen om Zuidwending, waar nu aardgas wordt opgeslagen in ondergrondse ruimtes waar een Eiffeltoren in past, klaar te maken om waterstof in op te slaan. Zonne-energie wordt omgezet in waterstof, om het te kunnen bewaren voor momenten dat de zon niet schijnt.
- In de Oosterscheldedam in Zeeland, die Nederland beschermt tegen het zeewater, zitten waterturbines. Deze onderwater-windmolens kunnen energie opwekken door het water dat dagelijks met het tij door de dam stroomt. Daarmee kunnen momenteel al duizend huishoudens in Zeeland worden voorzien van elektriciteit.
Rauw randje
Sander, gretig: “Hoe kunnen we de wereld redden?” Bernice: “Iedereen moet erbij betrokken zijn, op alle niveaus. Vegetarisch eten. En waarom boeken we zulke goedkope vliegtickets en nemen we niet de trein? We moeten allemaal pijn leiden, dat is zo, maar kijk naar wat er op het spel staat. We staan op het punt om iets prachtigs te verliezen.”
“"Krijgen we ooit de Elfstedentocht terug?”, probeert Sander. “Nee”, zegt Bernice Notenboom, “dat zie ik niet gebeuren.”
Wie weleens nadenkt over klimaatverandering zal dat dubbele gevoel herkennen. Het ene moment ben je enthousiast over wat we allemaal al tegen verdere opwarming doen en wat er technisch al mogelijk is, het andere moment word je overrompeld: is het niet al te laat? Halen we onze Europese achterstand nog in (zie tabel)? Maar als de Friese schouders-eronder-spirit flink over Nederland uitwasemt, is er een hoop mogelijk. Kwestie van doen. It giet oan.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand