De klimaatstrijd kan niet zonder feministische mannen
Vlees eten, in grote auto’s rijden… Ideeën over wat het betekent om een ‘echte’ man te zijn staan een duurzamere wereld in de weg, zegt Lieke Knijnenburg. En inderdaad: mannen blijken minder bereid om hun gedrag aan te passen dan vrouwen.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Met een trillende onderlip zet klimaatactiviste Greta Thunberg haar koptelefoon af tijdens een bezoek aan de Europese Commissie. Na een bevlogen appel aan de politieke leiders om te luisteren naar de klimaatwetenschappers die de noodklok luiden, brabbelt toenmalig voorzitter van de Europese Commissie Jean Claude Juncker iets over ‘water-saving toilet flushes’. Niet echt de radicale agenda waar Thunberg op hoopte. Ze kan de vertaling niet meer aanhoren.
Het moment, vastgelegd in de documentaire I Am Greta, illustreert niet alleen op pijnlijke wijze de kloof tussen activistisch jong en het oude establishment, maar ook een betekenisvolle aanvaring tussen een jonge vrouw en een man; die tweede kloof wordt ook wel de eco gender gap genoemd. Want wat blijkt: de klimaatstrijd moet het voorlopig nog niet van mannen hebben.
Mannen lopen achter
In 2015 publiceerde het Amerikaanse Pew Research Center een onderzoek naar wereldwijde klimaatzorgen. In rijkere landen, waar de meeste CO2 wordt uitgestoten, bleken mensen zich minder zorgen te maken over klimaatverandering dan in landen die minder bijdragen aan de ecologische ontwrichting. Opvallend was ook het verschil in denken tussen mannen en vrouwen. Niet alleen zijn mannen minder dan vrouwen geneigd klimaatverandering te zien als een serieus probleem, ze zijn er ook minder van overtuigd dat grote verandering in hun persoonlijke leven nodig zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
“
Nederlandse mannen eten anderhalf keer meer vlees dan vrouwen, ze recyclen minder, rijden en vliegen meer kilometers
Een problematische overtuiging, aangezien juist overconsumptie de drijvende kracht is achter klimaatverandering. Het is ook meer dan eens aangetoond dat mannen minder duurzaam consumeren dan vrouwen. Nederlandse mannen eten bijvoorbeeld anderhalf keer meer vlees dan vrouwen, ze recyclen minder, rijden en vliegen meer kilometers en voelen zich daar bovendien minder schuldig over, bleek ook uit onderzoek van I&O research.
Vrouwen lopen voorop in de beweging richting een duurzamere wereld, mannen blijken minder gewillig. Dat is ook terug te zien op het hoogste niveau: terwijl mannelijke machthebbers als Donald Trump en Jair Bolsonaro klimaatverandering afdoen als nepnieuws, presenteren vrouwelijke leiders als de Finse premier Sanna Marin en de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern moedige klimaatplannen. Wat weerhoudt mannen ervan om hun steentje bij te dragen?
Een echte man eet vlees
Het is verraderlijk om terug te vallen op stereotiepe genderverschillen om de kloof te verklaren. Zo benadrukt onderzoek van rond de eeuwwisseling dat vrouwen meer geven om dieren en om de planeet omdat zij empathischer en altruïstischer zouden zijn. Recentere studies branden zich niet aan deze achterhaalde stereotypes; ze laten liever genuanceerder zien hoe duurzaamheid en gender verweven zijn.
Wel zíen we milieubewust gedrag als vrouwelijk, blijkt uit internationaal onderzoek naar ons consumentengedrag, dat in 2016 gepubliceerd werd in de Journal of Consumer Research. Duurzame boodschappentassen, verpakkingsvrije winkels en recyclen waarderen we niet genderneutraal; we waarderen het meer als vrouwen het doen, en mannen worden er zelfs een beetje op afgerekend. De onderzoekers wijten dit aan het stereotype van de ‘groene vrouwelijke consument’. Zien we iemand zonder gêne een plastic boodschappentas afrekenen, dan zijn we geneigd die persoon te beschrijven in mannelijke termen: macho en dominant. Iemand met een herbruikbare canvas tas – overigens ook vrij slecht voor het milieu – zijn we geneigd als vrouwelijk te bestempelen: zachter en gevoeliger.
Ook vlees eten is omgeven met genderverwachtingen. Gegrild vlees, waar de diersoort het liefst nog in te herkennen valt, associëren we met kracht en masculiniteit, zeggen de wetenschappers. Een echte man eet rood vlees. De studie verklaart mede waarom mannen minder duurzaam consumeren: uit angst om voor ‘verwijfd’ of ‘soy boy’ te worden aangezien.
Selderij eten in een hummer
In hun dagelijkse handelen ervaren mannen voortdurend dat hun mannelijkheid op het spel staat. Terwijl feminien zijn meer is gekoppeld aan lichamelijke eigenschappen, blijkt masculiniteit namelijk vooral een kwestie van gedrag. Dat je een ‘echte man’ bent, zul je telkens moeten bewijzen: met een bepaalde manier van lopen, kleden, praten en consumeren. Wie aan de mannelijkheidsnormen voldoet, zit in het winnende genderteam – met de bijbehorende privileges.
Maar de straf bij afwijking is hoog. Mannen die zich niet stoer, rationeel, dominant en heteroseksueel gedragen riskeren uitsluiting, belediging of zelfs geweld, laat Jens van Tricht zien in Waarom feminisme goed is voor mannen. De cover van het boek illustreert dit treffend: ook mannen zijn gevangen in een dwingend keurslijf.
Mannelijkheid is kortom een fragiel construct. Wanneer iemand de indruk krijgt dat zijn man-zijn op het spel staat, ontstaat dan ook de neiging om deze genderidentiteit op andere manieren te bevestigen, blijkt uit sociologisch onderzoek.
Een Hummer-reclame uit 2007 illustreert dit treffend. Twee witte mannen loeren in de supermarkt naar elkaars boodschappen op de band. Een man in een groene polo rekent een pak tofu af – hét symbool voor een vegetarisch dieet – terwijl hij onzeker kijkt naar de hompen vlees en barbecuesaus van een man in een blauw T-shirt. Dan valt zijn oog op een reclamefolder van Hummer: een automerk dat door de spierbundel Arnold Schwarzenegger op de kaart is gezet. De tofu-man snelt de winkel uit.
“
De hele samenleving feminiseert, mannelijke idealen staan onder druk
‘De man mag geen man meer zijn’
Als we populaire vaderfiguren als Jordan Peterson en Elliott Hulse moeten geloven, wordt masculiniteit anno 2020 niet alleen bedreigd door katoenen tasjes en tofu. De hele samenleving feminiseert, mannelijke idealen staan onder druk door theorieën over giftige mannelijkheid en radicaal gelijkheidsdenken. De man kan geen man meer zijn en dreigt de strijd der seksen te verliezen, luidt ook het inmiddels bekende narratief dat rondwaart in de online manosphere, waar vooral witte jonge mannen hun persoonlijke frustraties en angsten delen.
“
De angst voor bedreigde masculiniteit gaat hand in hand met klimaatscepticisme
De onzekerheden rond mannelijkheid vormen een extra drempel voor mannen om mee te bewegen met duurzame ontwikkelingen. Op grotere schaal zien we dan ook hoe de angst voor een bedreigde masculiniteit hand in hand gaat met klimaatscepticisme. In 2014 analyseerden onderzoekers de argumenten van een groep klimaatsceptici in Zweden die het klimaatdebat actief beïnvloeden via conservatieve denktanks. Volgens deze groep, op één uitzondering na witte mannen uit het bedrijfsleven en de academie, wordt niet het klimaat bedreigd, maar staat de moderne industriële samenleving onder druk.
Zij bedoelen daarmee: een samenleving die is vormgegeven door hun perceptie van mannelijkheid. ‘Eco-fundamentalisten’ ageren volgens hen niet alleen tegen de roekeloze exploitatie van de planeet, maar tornen ook aan de norm van mannelijke dominantie. Dat verklaart ook waarom klimaatscepticisme niet zelden hand in hand gaat met antifeminisme. De agressie die Thunberg in I Am Greta over zich heen krijgt, lijkt voornamelijk te komen van oudere mannen die haar emotioneel, hysterisch en labiel noemen. Stereotiepe labels die niet voor het eerst worden gebruikt om een vrouwelijke stem het zwijgen op te leggen.
Feminisme voor mannen
‘Climate change is a man-made problem and must have a feminist solution’, stelde Mary Robinson, oud-president van Ierland, gevat tijdens een bijeenkomst voor klimaatexperts in Londen in 2018. Klimaatverandering raakt vrouwen harder dan mannen, licht ze toe, terwijl vrouwen minder te zeggen hebben over het gevoerde beleid.
“
We hebben de zogenaamd vrouwelijke kanten van mannen nodig in ons streven naar een duurzame wereld
Maar de dynamiek werkt twee kanten op: om de uitputting van de aarde een halt toe te roepen, moeten we niet alleen beter luisteren naar vrouwen, maar ook oog hebben voor de barrières die mánnen ervan weerhouden zich in de strijd tegen klimaatverandering te mengen.
Want benauwende ideeën over wat het betekent om een ‘echte’ man te zijn staan een duurzamere wereld in de weg, zo zien we. We leerden mannen de zogenaamd vrouwelijke kanten van zichzelf te onderdrukken die we hard nodig hebben in ons streven naar een duurzame wereld: zorgzaamheid, kwetsbaarheid en inlevingsvermogen.
Als we de verdere ontwrichting van het klimaat willen tegengaan, zullen we dus moeten breken met die geïnternaliseerde opvattingen over gender. Oftewel: de klimaatbeweging schreeuwt om feminisme voor mannen.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden