Het was de week van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Shell. Voor de derde keer op rij vroeg Mark van Baal, voorman van de activistische beleggersgroep Follow This, de oliegigant zijn uitstoot drastisch te beperken. De resolutie haalde het ook dit jaar niet.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
De vergadering vond traditiegetrouw plaats in het Circustheater in Scheveningen. Even traditioneel was de actie die buiten werd gevoerd door een divers pluimage aan protestgroepen. En ook de weggestemde resolutie van activistische beleggersvereniging Follow This begint zo langzamerhand een traditie te worden.
Follow This werd in 2015 opgericht door (destijds) journalist Mark van Baal. Hij zag in dat de transitie naar een duurzame samenleving weinig kans maakte zonder de betrokkenheid van de grote oliebedrijven. En aangezien de aandeelhouders de werkelijke eigenaars van die bedrijven zijn, zo beredeneerde hij, kunnen zij die bedrijven van binnenuit veranderen. Hij verzamelde een club van gelijkgestemde aandeelhouders en begon resoluties in te dienen.
Innovatief en toegankelijk
Van Baal richtte zijn pijlen op Shell omdat het bedrijf naar zijn zeggen “voor een oliebedrijf vrij innovatief is en het bovendien een Nederlands bedrijf is.” Veel buitenlandse beleggers kijken volgens Van Baal daarom naar de Nederlandse grootaandeelhouders om hun positie te bepalen. Door voor Shell te kiezen dacht Van Baal meer toegang te hebben om/ en makkelijker meer invloed te kunnen uitoefenen.
Is dat gelukt? Een beetje misschien. Maar snel gaat het niet.
“
De tien grootste Nederlandse investeerders legden het stemadvies van Shell nadrukkelijk naast zich neer
Als we beginnen met het goede nieuws: in Nederland heeft Van Baal zeker succes. Zijn beleggerscollectief krijgt uitgebreide media-aandacht en – belangrijker – van de tien grootste Nederlandse beleggers stemde er niet een tegen de resolutie van Follow This. 6 stemden voor (dat waren er 4 in 2017) en 4 onthielden zich. Vorig jaar stemden pensioenfonds ABP (APG) en Robeco nog tegen, maar die onthielden zich dit jaar van stemming. Daarmee legden deze grootaandeelhouders het stemadvies van het Shell-bestuur, dat aandeelhouders had geadviseerd tegen de resolutie te stemmen, nadrukkelijk naast zich neer.
Daarnaast vroeg een grote groep buitenlandse beleggers aan Shell om zich met concrete doelen te committeren aan het klimaatakkoord van Parijs, exact waar de resolutie om vraagt, in een open brief in de Financial Times en op de aandeelhoudersvergadering. Stemmen voor de resolutie vonden ze te ver gaan.
Teleurstellend
Maar de totale uitkomsten van de stemming waren wat teleurstellend. Met 5,5 procent stemde dit jaar percentueel minder aandeelhouders voor de resolutie van Follow This dan vorig jaar. Toen stemde ruim 6 procent voor. Van Baal wijst erop dat er in absolute aantallen meer aandeelhouders voor de resolutie hebben gestemd, maar dat het percentage lager ligt omdat er in totaal meer gestemd is dan vorig jaar.
“
Shell heeft een krachtige campagne tegen onze resolutie gevoerd en aandeelhouders volgen de adviezen van het bestuur gewoonlijk op de voet
“Het was natuurlijk jammer dat de resolutie dit jaar minder vóórstemmen haalde dan vorig jaar. Maar het was ook wel een beetje de verwachting. Shell heeft een krachtige campagne tegen onze resolutie gevoerd en aandeelhouders volgen de adviezen van het bestuur gewoonlijk op de voet”, aldus Van Baal.
Niemand had overigens verwacht dat de resolutie van Follow This dit jaar plotseling zou worden aangenomen. Aandeelhouders zijn notoir conservatief en volgen meestal in grote meerderheid de adviezen van het bedrijfsbestuur. Bovendien is er voor een onvoorwaardelijke aanname een meerderheid van maar liefst 75 procent nodig.
Van Baal vs. Van Beurden
Maar Van Baal blijft benadrukken dat die meerderheid niet noodzakelijk is om Shell te bewegen tot duurzame actie. Als voorbeeld noemt hij de aankondiging waarmee Shell eind vorig jaar naar buiten trad. Het bedrijf maakte toen bekend in 2050 de helft minder CO2 te zullen uitstoten. En in die berekening nam het bedrijf niet alleen de eigen uitstoot mee, maar ook de broeikasgassen die klanten van Shell met diens producten uitstoten.
Hoewel het moeilijk hard te maken is, is het aannemelijk dat die aankondiging een reactie was op de resolutie van Follow This van vorig jaar. De 6,3 procent van de aandeelhouders die toen vóór die resolutie stemde, lijkt onbetekenend. Maar de groep vertegenwoordigde toch miljarden euro’s en noopten het bestuur tot een reactie.
Volgens Follow This is de toezegging van Shell nog altijd onvoldoende om zich volledig te committeren aan het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Toen Ben van Beurden, de CEO van Shell, op de aandeelhoudersvergadering deze week stelde dat het bedrijf reeds in lijn met het Parijsakkoord opereert, betichtte Van Baal hem dan ook van misleiding. Van Beurden raakte kortstondig geïrriteerd en begon te wapperen met het ‘Sky Scenario’, een publicatie waarin Shell uit de doeken doet hoe een duurzame energievoorziening er in 2070 uit kan zien.
kijk hieronder het fragment over de woordenwisseling tussen Van Baal en Van Beurden terug. Als je de hele toespraak van Mark van Baal wilt horen, speel de video dan vanaf het begin
Daarmee begon een korte woordenwisseling die symbool staat voor het welles-nietesgedrag waarmee bedrijven als Shell hun handelen goedpraten. De argumentatie van het bedrijf wordt troebel – zo is de toezegging van Shell in 2050 de helft minder uit te stoten niet in lijn met het eigen Sky Scenario; het zijn twee verschillende publicaties.
En dat terwijl de argumentatie van Follow This kraakhelder is: om Parijs te halen, moet Shell de voorraden olie en gas die nu al bekend zijn niet eens meer opstoken. Maar Shell zoekt ondertussen vlijtig door naar nieuwe voorraden. Het bedrijf lijkt zich daarmee nog lang niet te hebben neergelegd bij een fossielvrije energievoorziening.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden