Toeristen, stadsbewoners die vaker online bestellen en spullen laten bezorgen; de stadslogistiek loopt tegen haar grenzen aan en komt in conflict met de leefbaarheid voor mens en milieu. Hoe verder?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Vorig jaar kocht meer dan 25 procent van de Nederlanders levensmiddelen of cosmetica online. Een jaar eerder was dat nog 19 procent, berichtte het CBS eind vorig jaar. Daarmee zijn onze boodschappen de snelstgroeiende loot aan de toch al enorme boom die e-commerce heet.
“
"Pakketbezorging is vaak gratis. Pas als de consument voor de uitstoot ervan moet betalen zal die een duurzame bezorging omarmen"
Vooral in steden heeft dat impact. De angst voor een sterk groeiende vloot bezorgbusjes die overal dubbel parkeert en voor stank- en geluidsoverlast zorgt, tiert welig. Maar klopt dat beeld?
Eigenlijk niet. De pakketbezorging is weliswaar “explosief toegenomen“, maar beslaat nog geen vijf procent van het stadse verkeer. Ook de distributiegerelateerde uitstoot, vooral afkomstig van de benzine en diesel waarop de meeste busjes nog rijden, komt niet boven de vijf procent uit. “Dat komt doordat de busjes van de grote bezorgdiensten tot de efficiëntste in de stad behoren. Het is immers hun core business, dus verbeteringen in hun wagenpark betalen zich snel terug”, legt Kees-Willem Rademakers uit.
Uit onderzoek blijkt dat vooral de bouw en de bevoorrading van de horeca- en retailsector met pallets en rolcontainers het grootste aandeel hebben in de CO2-emissies van de stadslogistiek, stelt hij. Beide segmenten worden ingeschat op elk een kwart van het totaal. Rademakers: “Het toenemende online winkelen en de bijbehorende pakketbezorging zijn eigenlijk niet het probleem. Het probleem is dat het gewoon steeds drukker wordt in de stad.”
De energievraag
Toch is het beeld dat de pakketbezorgers verantwoordelijk zijn voor de toegenomen overlast en CO2-uitstoot in de stad zo hardnekkig, dat webwinkels en vervoerders begin dit jaar een rekentool lanceerden waarmee je kunt berekenen hoe je zo duurzaam mogelijk een pakketje laat afleveren. Het is echter de vraag of consumenten daar ook gebruik van maken. “Een fundamenteel probleem is dat de bezorging nu vaak gratis is. Zodra de externe kosten – vervuiling, uitstoot, maar ook verkeersopstoppingen – worden doorberekend aan de consument, zal die sneller een duurzame bezorging omarmen.”
“
“Die elektrische karretjes vinden burgers nu een sympathieke ontwikkeling, maar dat zal veranderen als de hele stad ermee volstaat"
Volgens het Delftse onderzoeksbureau CE is stadslogistiek met 3.610 kiloton CO2 per jaar goed voor ongeveer de helft van het totale binnenlandse transport (daaronder valt ook internationaal transport dat binnen Nederland plaatsvindt). Rademakers: “Dat is veel, en daar is men zich terdege van bewust. Een paar jaar geleden ging de Green Deal Zero Emission Stadsdistributie van start. Dat is een samenwerking tussen logistieke bedrijven en overheden, kennisinstellingen en producenten die tot uiteindelijk doel heeft een emissieloze stadsdistributie te realiseren. Je ziet hun inspanningen terug in de opkomst van allerlei duurzame transportmodellen; denk aan al die elektrische karretjes die ineens door de stad rijden. Veelal zijn dat vervoermiddelen zonder kenteken of met een bromfietskenteken, wat betekent dat ze op het fietspad mogen rijden en op de stoep kunnen parkeren. Dat is handig voor de bezorger, en vooralsnog vinden de burgers het een sympathieke ontwikkeling, maar dat zal veranderen als straks de hele stad er vol mee staat.”
De grote vraag
Pakketbezorger DHL becijferde dat in 2050 het personenvervoer in Amsterdam waarschijnlijk met 67 procent gegroeid zal zijn, en het goederenvervoer met bijna 30 procent. Rademakers: “Dat moet je niet onderschatten, dat zijn echt enorme aantallen. De infrastructuur is daar niet op toegerust. Voor de toename in goederen alleen al zijn er onvoldoende wegen en is er te weinig opslag- en overslagcapaciteit in de stad. Daar komt bij dat de opslagcapaciteit in winkels afneemt, omdat de vastgoedprijzen verder stijgen, en zijn logistieke distributiecentra in de steden naar de periferie verplaatst. Hoe we dat allemaal precies gaan oplossen, is nog onduidelijk, maar we weten wel dat er ruimte voor moet worden vrijgehouden. Maar op dit moment krijgt woningbouw de voorrang.”
“
Personenvervoer in Amsterdam zal in 2050 met 67 procent gegroeid zijn, goederenvervoer met bijna 30 procent
Rademakers benadrukt dat de Amsterdamse problematiek niet op zichzelf staat. Volgens hem is het verstandiger om de hele Randstad te gaan beschouwen als één grote stad, met een aantal miljoenen inwoners. “Dan is dat nog niet eens een dichtbevolkte stad, op wereldschaal. In steden als Tokyo, Londen, Singapore, Beijing en New York zie je dezelfde trends – alleen lopen zij een paar jaar op ons voor.”
Even later: “We weten dus nog niet precies niet hoe het moet, we staan nog aan het begin, maar we weten wel zeker dat het hele systeem zal veranderen. Dat kan niet anders.”
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden