Een deel van deze reusachtige oogst exporteert het bedrijf naar Nederland, waar Albert Heijn de groenten in de schappen legt. Ook bimi, een broccoli achtige soort met een lange steel en een kleinere ‘bloem’. Albert Heijn verkoopt deze producten niet zomaar. Deze supermarkt heeft tien jaar geleden de AH Foundation opgericht.
De Foundation importeert producten uit Afrika en investeert samen met de Afrikaanse leveranciers in lokale projecten die de leefomstandigheden van de gemeenschap verbeteren. De focus van de projecten ligt op huisvesting, gezondheidszorg, educatie en economische ontwikkeling. Fair Match Support en ICCO begeleiden AH Foundation al sinds de oprichting. ICCO draagt zorg voor projectbegeleiding, programmamanagement en -monitoring.
Fatsoenlijk salaris
Niet elke leverancier mag leveren aan Albert Heijn. Hij moet aan een aantal strikte voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld zorgen voor goede werkomstandigheden en een fatsoenlijk salaris voor de werknemers en zorgen dat de producten op een veilige, hygienische en duurzame manier worden verbouwd en verwerkt. Zodat de supermarkt zijn klanten kan garanderen dat de producten kwalitatief goed zijn en eerlijk zijn geproduceerd.
Kant en klaar in een zakje
Behoefte aan meer medische zorg
Er is nog veel te doen, maar door de financiele steun van De AH Foundation en AAA Growers, die beiden een stukje van de marge investeren, wordt de nabij gelegen kliniek uitgebreid met een extra gebouw. Dat is nodig ook, want terwijl wij daar een bezoek brachten, stond buiten een lange rij patienten in de brandende zon te wachten. Met alleen dat nieuwe gebouw zijn zeker niet alle problemen opgelost. Meer medicijnen, met name voor HIV, en meer personeel zijn een noodzakelijke volgende investering.
Scharrelkippen bij de politiepost
Wat betekenen deze ontwikkelingen?
In Kenia is een enorme werkloosheid, dat is op straat al zichtbaar. Er zijn in heel Afrika naar schatting twintig miljoen banen nodig om de grote aanwas aan jongeren die de komende jaren van school komen aan het werk te krijgen. Nu kiezen jongeren die geen werk vinden, voor korte termijn alternatieven. Boer zijn is niet ‘cool’. Hoe meer deze jongeren zien dat het duurzaam verbouwen van levensmiddelen zorgt voor de connectie met westerse landen en een prima levensonderhoud garandeert, hoe meer kans er is dat zij het boerenbestaan toch aandurven. Op die manier kan het aanwezige potentieel in dit land worden aangesproken.
Wat ik de Albert Heijn en AH Foundation adviseer is vooral heel trots te zijn en nog meer aan klanten en andere stakeholders te laten zien wat een impact deze samenwerking heeft op de boeren in Afrika. En als het gaat om toekomstige investeringen: de kleine boeren betrekken bij de grotere leveranciers. Laat hen een aantal producten leveren, zodat in een nog groter gebied geprofiteerd wordt van deze samenwerking.
Meer informatie over de samenwerking tussen ICCO en de AH Foundation