“De industrie moet niet alleen focussen op de verkoop van kleding, maar ook nadenken over wat er aan het eind met de producten gebeurt
Een jaar geleden riep ze merken en kledingretailers al op om in actie te komen.“De industrie moet niet alleen focussen op de verkoop van kleding, maar ook nadenken over wat er aan het eind met de producten gebeurt. Hoe breng je die weer terug in de keten?”
Circulair textiel
Duurzame oplossing?
Om te beginnen bekijken we wat er momenteel al gedaan wordt op dit vlak. In Nederland zijn er meerdere ondernemingen en onderzoekscentra bezig met hoogwaardige textielrecycling. Journalist Annemiek Huijerman schreef voor OneWorld onlangs een artikel over twee van deze ondernemingen: Texperium in Haaksbergen en het Twentse vervezelingsbedrijf Frankenhuis. Beiden proberen al jaren van onze oude afdankertjes hoogwaardige textielvezels te maken. Maar dat gaat zo makkelijk nog niet. Ze lopen aan tegen aan aantal hardnekkige problemen:
- Gerecyclede materialen voldoen niet altijd aan de juiste kwaliteit. Als je van oude kleding nieuwe vezels maakt, neemt de lengte en daarmee de kwaliteit van de vezel af. Gerecyclede vezels kunnen daardoor soms niet meer voldoen aan de hoge kwaliteit die spinnerijen of kledingmerken vragen. Daarmee komen we bij het tweede probleem.
- Nieuwe kleding maken van 100 procent gerecycled kleding gaat (nog) niet. Bij Texperium hanteren ze nu als vaste basis 20 tot 30 procent gerecyclede vezels in stoffen. Sommige bedrijven lukt het om in hun kleren 40 tot 50 procent gerecyclede materialen te gebruiken, maar dat is vaak ook het maximum, omdat de kwaliteit van de kleding anders te ver achteruitgaat. Er moeten dus altijd nieuwe vezels toegevoegd worden.
- Gerecycled materiaal is een stuk duurder, en daarmee minder aantrekkelijk. Bovendien is de keuze aan gerecyclede materialen beperkt.
Chemische recycling
Het zou heel wat efficiënter zijn als merken hier gedurende het ontwerpproces al rekening mee zouden houden. Maar helaas, dat gebeurt nog nauwelijks.
Toch moeten we de hoop niet opgeven. Er is namelijk een andere interessante ontwikkeling gaande op het gebied van circulariteit; dat is chemische recycling. Het grote verschil met mechanische recycling is dat de vezels niet door een machine uit elkaar worden getrokken waarna er garens van gesponnen worden, maar dat de vezels worden opgelost tot een vloeibare substantie waarvan nieuw garen te maken is.
Koppert: “Het grote voordeel van chemische recycling is dat de kwaliteit van de vezel vaak hoog is. Grote nadeel is echter dat het veel meer energie kost dan mechanische recycling.”
Daarbij geldt ook voor chemische recycling dat de kleding eerst voorgesorteerd moet worden op materiaalsoort, zodat een zo zuiver mogelijke materiaalstroom wordt verkregen. “De schaal en kwaliteit van recyclingtechnieken schieten nu te kort”, zegt Koppert. “De mogelijkheden om mooie, hoogwaardige kleding te maken met gerecyclede vezels zijn nog te beperkt. Er zijn een paar mooie voorbeelden, maar die moeten opgeschaald worden.”
“Van de miljarden kledingstukken die we wereldwijd afdanken wordt slechts 1 procent gerecycled tot nieuwe kleding
Een ander schokkend cijfer uit het rapport van de Ellen MacArthur Foundation: van de miljarden kledingstukken die we wereldwijd afdanken, wordt slechts 1 procent gerecycled tot nieuwe kleding.
Terugkomend op de eerdere vragen uit dit verhaal: circulariteit heeft de potentie om zowel een positieve bijdrage te leveren aan het verduurzamen van de industrie, alsook het indammen en tegengaan van de almaar groeiende kledingafvalberg. Maar zolang het niet lukt om van ons oude textiel nieuwe hoogwaardige vezels te maken, zoals nu het geval is, blijft het dweilen met de kraan open. Zeker als we weten dat er elke dag miljoenen nieuwe kledingstukken bijkomen en afgedankt worden. Zolang er geen goede en duurzame oplossing is voor het wegwerken van die kledingberg, lijkt er maar één antwoord op dit prangende probleem mogelijk: minder kleding kopen en maken. Minder produceren en consumeren. Hoe? Daarover binnenkort meer.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand