Uit onze enquête blijkt dat lopen, fietsen en gebruik van het openbaar vervoer voor velen een laagdrempelige manier is om je duurzaam te vervoeren. In het algemeen zijn dit ook de meest CO2-zuinige manieren om te reizen. Ov-bedrijven in Nederland zijn aan het verduurzamen. Zo rijden NS-treinen sinds 2017 op groene stroom en worden nieuwe treinen steeds energiezuiniger. Bussen in stads- en streekvervoer rijden steeds vaker elektrisch.
Maar wees alert wanneer je de term ‘klimaatneutraal’ hoort. Zelfs lopen of fietsen is eigenlijk niet helemaal klimaatneutraal. Je lichaam zelf is namelijk een kleine energiecentrale die voedsel verbrandt en met het uitademen CO2 uitstoot. Hoeveel CO2 je uitademt hangt af van bijvoorbeeld je dieet en hoe snel je fietst. Ierse wetenschappers hebben berekend dat de CO2-uitstoot van een fietser even hoog kan zijn als die van een treinpassagier tijdens de spits.
Volle auto is beter
Vol bezette benzineauto is beter dan één persoon in een elektrische auto
Is vliegen nog oké?
Jelmer Mommers van De Correspondent gaat voorlopig niet meer vliegen. Leonie Hosselet van PowerSwitch ging op een CO2-dieet om haar vliegreis naar Japan te compenseren. Dat houdt bijvoorbeeld in dat ze een jaar lang geen kleren mag kopen en gedisciplineerd moet omgaan met de verwarming. OneWorld-collega Loudi Langelaan ging dit jaar in plaats van met het vliegtuig met de bus naar Spanje. Ze deed daar niet alleen veel langer over, maar was uiteindelijk ook duurder uit.
Vliegbedrijven bieden tegenwoordig ook klimaatcompensatie aan. Voor een paar euro kun je zo je gemoedsrust terug kopen. Maar bomen planten ter compensatie voor je vlucht is slechts een doekje voor het bloeden. Alternatieve brandstoffen? Vliegen op frituurvet is niet het ultieme antwoord. “Het is vanuit milieuoogpunt beter om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk te voorkómen. Klimaatcompensatie kan helpen, maar is geen volledige oplossing”, stelt Puk van Meegeren van Milieu Centraal.
Hoe vaak mag ik nou vliegen? Eén keer per jaar? Twee keer? Helemaal niet meer? Volgens Van Meegeren kan een deze rekensom helpen: “De gemiddelde wereldburger stoot 3.400 kilo broeikasgassen uit per jaar. Nederlanders zitten met gemiddeld 10.000 kilo per persoon per jaar drie keer zo hoog.” De huidige doelstelling van de Nederlandse overheid is om deze uitstoot tegen 2030 te halveren. “Stel dat je die doelstelling zelf ook hebt: een uitstoot van 5000 kilo per jaar. Een retourtje Thailand zorgt voor een uitstoot van 2.700 kilo broeikasgassen. Zou je dat eens in de vijf jaar doen, dan is dat 540 kilogram per jaar. Dat is dan nog steeds ruim 10 procent van je ‘CO2-budget’.”
Retourtje Beijing kost 1.600 kg CO2 per passagier
Verantwoord de wereld ontdekken
Ooit gelezen dat vliegen schadelijker is dan vlees eten. Hoe kunnen we de wereld ontdekken en tegelijkertijd zo min mogelijk milieuschade veroorzaken?
— Soufia Zahri (@Soufz) August 15, 2018
Moeten we dan langer en duurder gaan reizen om milieuvriendelijk te zijn? Er lijkt geen eenduidig antwoord te zijn. Maar de eerste tip van Milieu Centraal voor duurzaam vakantieverkeer is wel duidelijk: “Ga minder vaak op reis. En ga je ver weg, blijf dan langer weg. Zo geniet je optimaal van je vakantie én je spaart het milieu!”
Meer weten?
- Kijk op happyrail.com om je treinreis of treinpas te kopen
- Lees het dossier ‘Duurzaam vervoer’ op Milieu Centraal
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand