De gesprekken aan de ‘klimaattafels’ zijn volop gaande. Daar wordt besproken hoe Nederland de komende tien jaar moet veranderen om een CO2-reductie van 49 procent in 2030 te bewerkstelligen. Tafelgenoot Harm-Jan Idema geeft een inzicht in hoe dat verloopt.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
“Begin dit jaar gaf het kabinet het startschot voor het klimaatakkoord. Aan de zogeheten klimaattafels schoven vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, maatschappelijke partijen en overheden aan om samen na te denken over de vraag hoe we de CO2-uitstoot de komende tien jaar met 49 procent gaan reduceren. Dat is nogal een opgave, want die uitstoot komt uit allerlei verschillende sectoren. Daarom is het vraagstuk verdeeld over zes tafels die ieder een belangrijk onderwerp tackelen: gebouwde omgeving, elektriciteit, industrie, landbouw en mobiliteit die samen komen in het klimaatberaad. Elk thema vormt een tafel die maatregelen ontwerpen voor het klimaatakkoord om de doelstellingen van dat onderwerp te realiseren.”
“
Wij zijn de generatie die de effecten van dit klimaatakkoord gaan ervaren.
“Aan de mobiliteitstafel zit ik, Harm-Jan Idema, 31 jaar. Dagelijks werk ik als adviseur op het gebied van duurzaam elektrisch vervoer voor een consultancybedrijf, aan de mobiliteits- en energietransitie in binnen- en buitenland. Daarnaast ben ik lid van de Klimaat- en Energiekoepel (KEK)1, een koepelorganisatie die professionals van mijn generatie die werken aan klimaat- en energievraagstukken verenigt. Wij zijn de generatie die de effecten van dit klimaatakkoord gaan ervaren. Als ‘tafelverbinder’ van KEK aan de klimaattafel voor mobiliteit en laat daar het geluid horen van veel enthousiastelingen die onze mobiliteit aan het hart gaat, van netbeheerders tot gemeenten, van adviseur tot energieleverancier. We hebben veel enthousiasme en expertise bij elkaar.”
“Verder aan tafel: vertegenwoordigers van uiteenlopende organisaties en overheden die ‘iets’ met de materie van doen hebben. De BOVAG, Natuur en Milieu, de NS, de RAI-vereniging en de Fietsersbond. Om er maar een paar te noemen2. Mijn indruk is – maar pin me daar niet op vast – dat de partijen onder andere aan tafel zitten voor het creëren van draagvlak. Elk hebben ze een belangrijke positie in het maatschappelijke debat.”
“De uitdaging is om met elkaar maatregelen vorm te geven die recht doet aan de positie van de verschillende partijen. De impact van de maatregelen zijn voor een leasebedrijf, werkgever en binnenvaartschipper elk heel verschillend.”
Geconcentreerde uitstoot
“
De uitstoot van mobiliteit in Nederland komt vooral van personenvervoer. Daar kunnen we relatief eenvoudig iets aan veranderen
“Toch denk ik dat we onze opdracht om 7 megaton CO2-uitstoot te besparen heel goed kunnen halen. Voor een deel komt dat door het feit dat de CO2-uitstoot afkomstig van mobiliteit in Nederland voor een groot deel vrij geconcentreerd is. Iets meer dan de helft ervan komt voor rekening van personenvervoer. De rest valt uiteen in kleinere onderdelen: vrachtverkeer, openbaar vervoer, een deel binnenvaart enzovoort.”
“Door concrete maatregelen te nemen om het personenvervoer te verduurzamen kunnen we relatief eenvoudig heel veel CO2 uitstoot besparen. Niet alleen door in elektrische auto’s te gaan rijden, maar ook door gewoon minder met de auto gaan en meer met de fiets en de trein.”
“De overgebleven uitstoot is afkomstig van mobiliteitsdomeinen die vaak wat moeilijker zijn om nu al schoner te maken. Een binnenvaartschip vervangen door een elektrisch aangedreven variant – dat bestaat eigenlijk nog niet. Die techniek is simpelweg nog niet zo ver als bij de elektrische auto. Tegen de tijd dat dat elektrisch of met waterstof kan, dan zijn we waarschijnlijk over de periode van dit klimaatakkoord heen. Wij hebben het aan de klimaattafels over de komende tien jaar. We kunnen dan niet teveel speculeren op technieken die op dit moment nog niet inzetbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat er niks mee moet gebeuren, maar het zal meer in de experimentele fase zitten dan in de fase met heel veel impact op de huidige CO2-uitstoot.”
“Dat gezegd hebbende: ook elektrische auto’s moeten worden opgeladen. Als de stroom die daarvoor wordt gebruikt niet duurzaam wordt opgewekt, zijn we nog geen stap vooruit. Als klimaattafel mobiliteit zijn we daar niet primair verantwoordelijk voor. Maar we moeten wel aangeven waar de behoefte zit en wat dat betekent: hoeveel stroom, of andere energie, is er nodig om ons toekomstbeeld te laten werken. Dat geven we dan als input aan de tafel elektriciteit.”
“Concrete maatregelen waar we het over hebben zijn natuurlijk vaak fiscale voordelen. Maar je kunt ook denken aan de bestuursakkoorden over zero emissie binnen stedelijke logistiek, doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. En de realisatie van laadinfrastructuren die de drempel voor elektrisch rijden verlaagt. Of we maken afspraken over experimenteerruimte voor nieuwe technieken, zodat je in Nederland op de weg mag rijden met een zelfrijdende auto of met een nog niet goedgekeurde elektrische vrachtwagen.”
“Wat ik heel leuk vind aan het onderwerp is dat we nu eigenlijk niet weten hoe de mobiliteit er over tien jaar uitziet. Als we één ding kunnen leren uit de afgelopen tien jaar, is dat de technologische ontwikkelingen momenteel zo snel gaan dat onze wereld ingrijpend veranderd is. Wat we wel weten, is dat mobiliteit schoon wordt en je het steeds meer gaat ervaren als een soort slimme ‘gadget’. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor elke Nederlander. Ik ben ervan overtuigd dat bijvoorbeeld de ontwikkeling van de zelfrijdende auto zo’n enorme maatschappelijke verandering teweeg kan brengen dat we ons eigenlijk moeilijk een voorstelling van die wereld kunnen maken. Mobiliteit wordt dan ineens heel makkelijk toegankelijk voor iedereen.”
“Ik vind dat echt ontzettend gaaf, dat we op de drempel van die wereld staan. En dat triggert mij heel erg om vooral ervoor te zorgen dat het ook kan gaan gebeuren en dat we niet teveel vasthouden aan bestaande, maar juist nieuwe ontwikkelingen gaan stimuleren. Ondanks dat het niet altijd aantrekkelijk is toch te zorgen dat mensen overstappen naar ander vormen van mobiliteit. Want alleen dan kunnen die technieken ook beter worden. Maar als we dat doen, dan ben ik er ook van overtuigd dat het echt ontzettend veel mooie dingen gaat brengen.”
KEK zit inmiddels aan 3 van de 5 overlegtafels van het nieuwe energie- en klimaatakkoord.↩︎
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden