KLM verkeert sinds de coronacrisis in zwaar weer doordat 90 procent van de vliegtuigen aan de grond staat. De Nederlandse overheid wil de vliegtuigmaatschappij daarom steunen met een bedrag tussen de 2 en 4 miljard euro. De voorwaarden die het kabinet gaat stellen aan KLM in ruil voor de financiële steun zijn nog niet duidelijk.
In het Kamerdebat over de toezegging van het kabinet om miljarden uit te trekken voor KLM noemde minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de luchtvaartmaatschappij de ‘blauwe trots’, en benadrukte ze dat KLM de ‘duurzaamste luchtvaartonderneming ter wereld is’, terwijl de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart tussen 1997 en 2017 met ruim 40 procent steeg en KLM jaarlijks 8,6 megaton uitstoot. Ter vergelijking: de totale Nederlandse CO2-uitstoot is 163 megaton, volgens cijfers van het CBS.
In reactie op het besluit van het kabinet pleitte een aantal milieuorganisaties waaronder Milieudefensie en Greenpeace Nederland in een brief voor voorwaarden aan de steun, zoals KLM een CO2-plafond opleggen en aansturen op het verminderen van het aantal vluchten.
Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl in juli 2019.
Vliegen op vet
KLM had namelijk niet vermeld dat dat de eerste proefvlucht naar Parijs niet op 100 procent biokerosine was, maar nog grotendeels op reguliere brandstof. Daarnaast werd het duurzame effect volledig tenietgedaan doordat KLM de groene brandstof importeerde uit Californië, en dat transport meer uitstoot veroorzaakte dan de biobrandstof kon verminderen. Daar heeft het bedrijf van geleerd. Door een fabriek in Nederland op te zetten en hoofdzakelijk regionale afvalstromen te gebruiken, kan KLM biokerosine nu als een duurzaam alternatief presenteren. ‘We laten hiermee zien dat het niet blijft bij mooie beleidsplannen, maar dat we het ook gewoon doen’, zei president-directeur van KLM Pieter Elbers.
“Voor het benodigde frituurvet voor een enkeltje Parijs moeten we een miljoen zakken patat eten
KLM zal overigens geen verlies maken op biokerosine, omdat de overheid het prijsverschil met normale kerosine in de vorm van subsidies zal terugbetalen. De fabriek lijkt dus meer een marketingstunt dan een oplossing. De zesduizend activisten die eind juni 2019 de Duitse bruinkoolmijn Garzweiler II bezetten, verhinderden in één weekend meer CO2-uitstoot dan KLM met biokerosine in een heel jaar hoopt te reduceren.
CO2-compensatie
Compensatieprojecten worden vaak verplaatst naar armere landen, omdat de klant op die manier weinig geld hoeft bij te leggen om toch een positieve impact te hebben. Zo kennen Shell en verschillende luchtvaartmaatschappijen een compensatiesysteem waarbij de klant een klein bedrag extra betaalt om bomen te laten planten in tropische gebieden. Deze bomen zouden in theorie de CO2 opvangen die de klant uitstoot door te rijden of vliegen. Maar het aanplanten verloopt lang niet altijd vlekkeloos.
“Door koolstofcompensatie dreigen lagelonenlanden de schoonmakers te worden van de meer vervuilende landen
Bovendien duurt het decennia voordat een boom in staat is de CO2-uitstoot van een verre zomervakantie te compenseren. En zoals het VN-instituut voor klimaatonderzoek IPCC in 2018 in een rapport stelde, is de kans klein dat we die tijd hebben. Dit probleem achtervolgt bijvoorbeeld ook Ecosia, de zoekmachine die online zoekgedrag compenseert met het aanplanten van bomen. Een Zwitsers onderzoek toonde in juli 2019 aan dat herbebossing dé manier is om klimaatverandering tegen te gaan. Maar de auteurs van het onderzoek benadrukken dat het decennia duurt voor deze hypothetische bossen volgroeid zijn.
Dunne lijn tussen winst en duurzaamheid
“Het mantra ‘eerst verminderen, dan compenseren’ lijkt door te dringen
Ook Ikea wil verduurzamen. Op allerlei manieren geeft de meubelboer zijn klanten een duwtje in de groene richting: van recycle-diensten voor matrassen tot groenteballetjes in het Ikea-restaurant. Bovendien probeert het bedrijf zelf energieneutraal te zijn door zonne-energie te genereren op het dak van zijn eigen vestigingen. Ten slotte hoopt Ikea al zijn hout en katoen in 2030 uit duurzame bronnen te halen.
“KLM ondermijnt de duurzame ambities door ieder jaar een recordaantal passagiers aan boord te nemen
Zo is het dweilen met de kraan open, terwijl het water ons al aan de lippen staat. Bovendien lijken de argumenten van KLM om de luchtvaart groener te maken op die van het kabinet om de uitbreiding van Schiphol te verdedigen. Als KLM werkelijk voor een duurzame toekomst staat, zou zij niet alleen biokerosinefabrieken moeten bouwen, maar vooral kerosinebelasting eisen, haar vloot afschalen, en zich uitspreken tegen de nodeloze uitbreiding van Schiphol.
Dit artikel verscheen eerder op OneWorld.nl in juli 2019.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand