40 kilometer elektrisch
Totdat de vriendin tegen me zei: “Deze auto kan maar 40 kilometer elektrisch rijden.” Met een beetje geluk rijd je daarmee net van Amsterdam naar Utrecht.
Volgens het online magazine Autozine, die de auto testte, was het maar 37 kilometer die de Outlander elektrisch voor zijn rekening nam.
'Stoer en veilig'
“Als we meer SUV's kopen is er een hogere uitstoot
“Als we meer SUV’s kopen is er een hogere uitstoot. De uitstoot van vorig jaar was de hoogste sinds 2012. Dat gaat ook dit jaar ongetwijfeld stijgen”, aldus Noud Broekhof, redacteur bij De Nationale Autoshow van BNR nieuwsshow. Hij reageerde met deze uitspraak op een onderzoek van ING, waaruit bleek dat duurdere auto’s, waaronder SUV’s, weer populairder zijn. Dat zou vooral komen door de groei van de economie. Nederlanders kopen vaker een duurdere en grotere auto, toont het ING-onderzoek.
Transport is met 27 procent van de totale CO2-uitstoot de grootste bron van emissies in Europa, waarvan auto’s en busjes twee derde in beslag neemt. De transportsector is de enige sector waarin de CO2-uitstoot sinds 1990 verder gegroeid is.
In Nederland stoot al het wegverkeer ongeveer 20 procent van alle kooldioxide uit.
Meer SUV’s, meer CO2-uitstoot
De gemiddelde SUV heeft een uitstoot van 132 gram in 132 gCO2/km vergeleken met 118 gCO2/km voor een middelgrote personenauto. De toename in het gemiddelde gewicht en door de krachtigere motoren die de nieuwere modellen hebben, is het verbruik van brandstof en de CO2-emissies toegenomen, stelt Transport & Environment in het rapport. Als de emissies van het vervoer niet onder controle worden gebracht, zullen de klimaatdoelen niet worden behaald, aldus de organisatie.
Op één tank naar Zwitserland
“Als de emissies van het vervoer niet onder controle worden gebracht, zullen de klimaatdoelen niet worden behaald
Nieuwe technologieën zoals de Outlander heeft, dragen bij aan schonere voertuigen. Dat is iets waar diverse fabrikanten op aansturen. Maar doordat SUV’s zwaardere voertuigen zijn, hebben ze juist weer extra brandstof nodig.
De vriendin van de witte Outlander ziet zich voorlopig nog niet op één tank naar Zwitserland rijden; het opladen van de batterij gaat ook weer ten koste van de benzine.
Veel hybride PHEV’s rijden minder kilometers elektrisch dan verwacht, waardoor ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. De Nederlandse overheid besloot daarom om de belastingvoordelen voor deze modellen af te bouwen.
Toch is de liefde voor de SUV vermoedelijk nog niet ten einde. Wereldwijd zetten fabrikanten volop in deze grotere, luxueuzere modellen. Analisten voorspellen dat na de VS, China en Europa de SUV terrein zal winnen in Brazilië, India en Zuidoost-Azië.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand