Mitsubishi Outlander PHEV in Amsterdam

Hoe de SUV aan terrein wint (maar niet zo goed is voor het klimaat)

Het is een paradox. Terwijl Nederland zijn best doet om de CO2-doelstellingen te behalen, zie je steeds meer grotere en zwaardere auto’s het verkeer domineren: SUV’s die meestal meer koolstofdioxide uitstoten dan reguliere auto’s.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De Sports Utility Vehicle (SUV) is razend populair in Nederland. Maar grote auto’s verbruiken ook meer brandstof. Hoe kan het dat juist nú – in tijden van klimaatverandering en CO2-reductie – mensen zich laten verleiden door deze energieslurpende voertuigen?

40 kilometer elektrisch

De vraag kwam in mij op toen mijn vriendin me op kwam halen in een wit-glimmende Mitsubishi Outlander. We reden naar Harlingen waar we de boot naar Terschelling namen om het theaterfestival Oerol bij te wonen. Het gevaarte had haar geliefde geleaset via zijn werkgever. Dit model, een Plug-in Hybride Electric Vehicle (PHEV)-uitvoering die deels elektrisch en deels op benzine rijdt, had indertijd een aantrekkelijke bijtellingsregeling. Vanaf de hoge stoel in de auto keek ik neer op de reguliere personenauto’s die we inhaalden op de snelweg. Het voelde comfortabel, we hadden goed zicht op de weg. Ik voelde me de king of the road.

Totdat de vriendin tegen me zei: “Deze auto kan maar 40 kilometer elektrisch rijden.” Met een beetje geluk rijd je daarmee net van Amsterdam naar Utrecht.

Volgens het online magazine Autozine, die de auto testte, was het maar 37 kilometer die de Outlander elektrisch voor zijn rekening nam.

'Stoer en veilig'

Als we meer SUV's kopen is er een hogere uitstoot

De Outlander is een SUV, een groot en zwaar vehikel dat in principe wordt aangedreven door een grotere motor die meer brandstof nodig heeft. En dat is nou niet bepaald milieuvriendelijk. “Toch blijft de SUV onverminderd populair dankzij het stoere uiterlijk, de enorme binnenruimte, het hoge aanhangergewicht en het grote gevoel van veiligheid”, vermeldt Autozine in 2013, het jaar nadat de eerste Outlander op de markt kwam.
In Europa steeg de verkoop van SUV’s van 4 procent in 2001 tot 26 procent in 2016. In Nederland werden er in 2017 87.737 stuks verkocht. In de eerste vier maanden van dit jaar waren dat er alleen al 41.470 stuks, volgens de RAI Vereniging die de belangen behartigt van zo’n zevenhonderd fabrikanten en importeurs in de mobiliteitsbranche.

“Als we meer SUV’s kopen is er een hogere uitstoot. De uitstoot van vorig jaar was de hoogste sinds 2012. Dat gaat ook dit jaar ongetwijfeld stijgen”, aldus Noud Broekhof, redacteur bij De Nationale Autoshow van BNR nieuwsshow. Hij reageerde met deze uitspraak op een onderzoek van ING, waaruit bleek dat duurdere auto’s, waaronder SUV’s, weer populairder zijn. Dat zou vooral komen door de groei van de economie. Nederlanders kopen vaker een duurdere en grotere auto, toont het ING-onderzoek.

Transport: EU’s vieste jongetje van de klas
Transport is met 27 procent van de totale CO2-uitstoot de grootste bron van emissies in Europa, waarvan auto’s en busjes twee derde in beslag neemt. De transportsector is de enige sector waarin de CO2-uitstoot sinds 1990 verder gegroeid is.

In Nederland stoot al het wegverkeer ongeveer 20 procent van alle kooldioxide uit.

Beeld: Bron: CBS

Meer SUV’s, meer CO2-uitstoot

Dat de populariteit van de SUV mede bijdraagt aan de toename van CO2-emissies van het verkeer, concludeerde ook onderzoeksorganisatie Transport & Environment in hun rapport CO2-emissions from cars: the facts (pdf) van mei dit jaar. Daarin staat dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s, die toenam in 2017, het resultaat is van de hogere verkoop van onder meer SUV’s, crossovers – dat zijn auto’s die net iets kleiner zijn dan een SUV maar groter dan een personenwagen – en andere vehikels met krachtige motoren.

De gemiddelde SUV heeft een uitstoot van 132 gram in 132 gCO2/km vergeleken met 118 gCO2/km voor een middelgrote personenauto. De toename in het gemiddelde gewicht en door de krachtigere motoren die de nieuwere modellen hebben, is het verbruik van brandstof en de CO2-emissies toegenomen, stelt Transport & Environment in het rapport. Als de emissies van het vervoer niet onder controle worden gebracht, zullen de klimaatdoelen niet worden behaald, aldus de organisatie.

Op één tank naar Zwitserland

Als de emissies van het vervoer niet onder controle worden gebracht, zullen de klimaatdoelen niet worden behaald

Toch gaf Mitsubishi Motors zelf in een persbericht aan dat de Outlander PHEV een afstand van 824 kilometer kan afleggen zonder tussentijds van buitenaf energie te krijgen. Dat heeft te maken met de elektromotor, waarmee energie voor de accu opgewekt kan worden tijdens de autorit. Die energie moet je regelmatig opslaan, evenals de elektriciteit die je opwekt tijdens het remmen. Het Koreaanse autobedrijf meldt dat je met de auto op slechts één volle tank van Zwitserland naar Nederland kan rijden als je regelmatig de opgewekte energie opslaat. Mitsubishi beweert in bovendien het persbericht: “De schoonste 4×4 SUV laat een CO2-emissie van slechts 44 g/km noteren en heeft energielabel A.”

Nieuwe technologieën zoals de Outlander heeft, dragen bij aan schonere voertuigen. Dat is iets waar diverse fabrikanten op aansturen. Maar doordat SUV’s zwaardere voertuigen zijn, hebben ze juist weer extra brandstof nodig.

De vriendin van de witte Outlander ziet zich voorlopig nog niet op één tank naar Zwitserland rijden; het opladen van de batterij gaat ook weer ten koste van de benzine.

Veel hybride PHEV’s rijden minder kilometers elektrisch dan verwacht, waardoor ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. De Nederlandse overheid besloot daarom om de belastingvoordelen voor deze modellen af te bouwen.

Toch is de liefde voor de SUV vermoedelijk nog niet ten einde. Wereldwijd zetten fabrikanten volop in deze grotere, luxueuzere modellen. Analisten voorspellen dat na de VS, China en Europa de SUV terrein zal winnen in Brazilië, India en Zuidoost-Azië.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons