Tijdens de pandemie ging 42 procent van de Nederlanders meer online winkelen, blijkt uit onderzoek van Ipsos. De internetomzet van de detailhandel ging door het dak. Terwijl het al jaren hard gíng met online winkelen. In plaats van winkel in en winkel uit kunnen we tegenwoordig alles – van kleding en schoenen tot huishoudelijke spullen tot maaltijden en dagelijkse boodschappen – vanaf de bank in huis halen. Maar al dat online bestellen, heeft dat niet een enorme milieu-impact?
Hardnekkige mythe
“Online bestellen is in veel gevallen niet slechter dan zelf naar de winkel gaan
Het is dan ook een hardnekkige mythe dat de stad uitpuilt van de ronkende dieselbusjes vol pakketjes, zegt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. “Er zijn de afgelopen jaren, ondanks de groei van online winkelen, nauwelijks bestelbusjes bij gekomen. Een deel van de thuisleveringen paste naadloos in het dichte zakelijke bezorgnetwerk van diensten als DHL en PostNL. Uiteindelijk is maar zo’n 3 procent van de bestelbusjes op de weg voor pakketbezorging. Het gaat ook zo efficiënt: meer stops, vollere busjes, kortere routes.”
Zes keer naar dezelfde straat
“De e-bike verdrijft langzamerhand de pizzascooter
Het uiteindelijke doel van de sector is ‘zero emission stadslogistiek’: nul uitstoot in de stad. Met de omslag naar elektrisch vervoer komt dat steeds dichterbij, voorziet Ploos van Amstel. In nieuwe wijken wordt het concept al meegenomen vanaf de bouwtekeningen: “Daar zal de functie pakketbezorging, naast winkelen, slim in de wijk geplaatst worden; een of meerdere pakketpunten goed bereikbaar per fiets of te voet. Zo hoeft er geen bestelbusje de straat in en hoeven bewoners ook niet de auto te pakken voor een boodschap.”
Busjes vol lucht
“Steeds meer winkels verpakken hun producten in 100 procent gerecycled plastic
Online bestellen is dus niet per definitie meer of minder duurzaam dan ouderwets winkelbezoek. En hoewel de duurzaamste optie blijft zelf naar een pakketpunt te lopen of fietsen, is de thuislevering uiteraard maar één (klein) aspect van de ecologische voetafdruk van het product dat je in huis haalt. Ook het gebruik van grondstoffen, de productie en transport hebben een enorme impact op het milieu. Dus een belangrijke vraag blijft: hadden we die 334 miljoen pakketten in 2020 nou echt allemaal nodig?
Voor de pakketdiensten betekende de groei van de e-commerce gouden bergen, maar hun bezorgers staan al jaren onder enorme druk. Zij zijn veelal niet in loondienst maar werken als zzp’er met slechte arbeidsvoorwaarden. Hun werkdruk nam toe, maar de tarieven daalden. De bezorgers zijn officieel zelfstandig maar hebben geen invloed op de tarieven of op de planning. “Schijnzelfstandigheid”, noemt Ploos van Amstel het. Ruud Wassenaar, voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie, noemde de pakketmarkt in 2019 zelfs ‘het nieuwe gezicht van uitbuiting’.
In grote distributiecentra is het niet anders. ‘Voor 23.59 besteld, morgen in huis’, betekent dat iemand ’s nachts jouw bezorging aan het voorbereiden is. De verhalen over de arbeidsomstandigheden bij de magazijnen van Amazon in de VS en Groot-Brittannië zijn schrikbarend, en ook bij ons eigen Bol.com vond undercover-journalist Jeroen van Bergeijk het werk zwaar: in de immense hallen zonder daglicht moest hij zijn best doen om zijn targets te halen. Hij zag veel flexibele contracten, zag arbeidsmigranten soms dagen van elf uur maken en uitzendkrachten zonder pardon op straat belanden terwijl ze eigenlijk recht hadden op een vast contract.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand