Ik leg die tocht heel anders af. Ik zie verpakkingen die hard aan het werk zijn. Niet alleen beschermen ze hun producten, ze proberen die ook nog eens te slijten. Over elk laagje plastic, karton of aluminium en elke kleur en vorm hebben slimme mensen lang nagedacht.
“In de offline supermarkt begrijp ik de verleidende functie van een verpakking nog
Eén ding bleef hetzelfde: de verpakkingen. In de offline supermarkt kan ik de verleidende functie van een verpakking nog begrijpen: ook een ingedeukt blik bonen moet worden verkocht, dus kan dat gekreukte jasje maar beter een mooi gekreukt jasje zijn. Maar bij een online aankoop maakt de consument keuzes op basis van gelikte foto’s van de prodúcten. Elk blaadje sla is knalgroen en er zit geen gebutst paprikaatje tussen. Dat het product bij aankomst soms een ander jasje draagt dan op het plaatje, daar ligt niemand wakker van.
In enkele landen in Europa geldt inmiddels (of binnenkort) regulering over plastic in supermarkten. Frankrijk en Spanje kiezen voor een verbod op plastic verpakkingen voor groente en fruit: in Frankrijk vanaf 2022, Spanje volgt een jaar later. In België mogen in Brussel en Wallonië geen losse plastic zakjes meer hangen op de groenteafdeling, maar in Vlaanderen mag dat nog wel. Nederland heeft gekozen voor zelfregulering: supermarkten willen tegen 2025 het gebruik van plastic met de helft terugbrengen. Van een verbod is geen sprake. Ook het Verenigd Koninkrijk zet in op vrijwillige beperking.
Denk eens echt radicaal
Toch zie ik die omslag nog niet. Onderzoek van de Wageningen University & Research (WUR) laat zien dat nu nog maar 27 procent van de verpakkingen goed recyclebaar is. Het kabinet wil dat dat binnen vier jaar naar 50 procent gaat. Niet onrealistisch, zo blijkt uit het WUR-onderzoek. Voor 29 procent van de verpakkingen geldt namelijk dat die met eenvoudige aanpassingen al een stuk beter te recyclen zijn.
“Heeft elk product die verpakking echt wel nodig?
Als consumenten meewerken door bijvoorbeeld zelf tassen en potjes mee te nemen, zoals sommige winkels al vragen, dan kunnen talloze producten in het schap liggen zoals ze van het land komen. Gewoon, in hun blootje.
Deze column verscheen in de zomer van 2021 in OneWorld Magazine.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand