Marcel Beukeboom is het gezicht van het Nederlandse klimaatbeleid. Hij is overal waar over klimaat gesproken wordt, van internationale conferenties tot lokale bijeenkomsten. Deze keer in zijn blog: #ophef over de Kinderklimaattop. Is het indoctrinatie als je kinderen laat nadenken over klimaatverandering?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
“Indoctrinatie!” was een van reacties nadat ik vorige week over de Kinderklimaattop had getweet. Nu is Twitter niet de plek waar je moet zijn als je op zoek bent naar complimenten. Maar dit verwijt is interessant. Hij illustreert dat zelfs zoiets onschuldigs als kinderen laten nadenken over klimaatverandering, tot boze reacties kan leiden. Zit er een kern van waarheid in?
“
De kinderen zouden tijdens de top opgezadeld worden met een eenzijdig wereldbeeld
De schrijver van de tweet bedoelt dat kinderen tijdens de Kinderklimaattop in het Watermuseum in Arnhem opgezadeld werden met een eenzijdig wereldbeeld. Het uitgangspunt van de Kindertop was dat het klimaat in snel tempo verandert, dat we daar iets tegen moeten doen, en ons moeten aanpassen aan de gevolgen. De organisatoren wilden de creativiteit en originaliteit van de kinderen aanspreken om oplossingen te bedenken. Aan klimaatverandering zelf werden niet eens zoveel woorden vuilgemaakt: die is voor de meeste kinderen een gegeven. De indoctrinatie heeft kennelijk al eerder plaatsgevonden.
“Daar heeft de meester geen zin in”
“
Het lesprogramma op scholen is niet doordrenkt van duurzaamheid
Het is opmerkelijk dat kinderen al zo vertrouwd zijn met klimaatverandering. Het lesprogramma op Nederlandse (basis)scholen is niet echt doordrenkt van duurzaamheid en klimaat. Of er aandacht voor is, hangt nog te vaak af van enthousiaste leerkrachten en buitenschoolse activiteiten. Slecht geïsoleerde, door TL-lampen verlichte schoolgebouwen geven daarbij de impliciete boodschap dat het allemaal niet zo urgent is. Op de vraag waarom hun goede ideeën nog niet op school waren ingevoerd, antwoordde een van de kinderen: “Omdat de meester daar geen zin in heeft.”
Wanneer ik terugdenk aan mijn jeugd, zie ik eenzelfde beeld. Het Akkoord van Parijs van die tijd heette ‘Grenzen aan de groei’ en was geschreven door de Club van Rome. De analyse was ietwat anders, maar de boodschap min of meer dezelfde: we moeten zuiniger met onze aarde omgaan. Daarvan sijpelde wel iets door in het onderwijs, maar niet voldoende om een generatie af te leveren die daarnaar leefde.
Het waren mijn ouders die het goede voorbeeld gaven door te recyclen, niet nodeloos licht te laten branden of water te laten lopen, biologisch te eten en ons nooit met de auto naar school of sport te brengen. Veel van hun gedrag heeft zich genesteld in mijn eigen onderbewuste. Geen indoctrinatie van staatswege, maar een milieubewuste opvoeding.
‘Indoctrinatie’ zou je dus ook opvoeding kunnen noemen, of misschien wel gewoon gezond verstand.
Klimaatevangelie
“
Voor ouders van nu, zelf opgegroeid in een tijd van overvloed, is het goede voorbeeld geven moeilijker
Ik ben opgevoed door ouders die de oorlog hebben meegemaakt. Voor hen lag zuinigheid net zo goed verankerd in hun onderbewuste, maar om andere redenen. Voor ouders van nu, zelf opgegroeid in the age of plenty, 1 is het goede voorbeeld geven een stuk moeilijker. De echte verandering moet daarom misschien komen van de jonge generatie. Van kinderen die niet geïndoctrineerd zijn met een klimaatevangelie, maar die gewoon hun gezonde verstand gebruiken en ons steeds weer wijzen op ons eigen, inconsequente gedrag.
Onze welvarende tijd, waarin we volop kunnen consumeren ↩︎
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden