Wie denkt aan waterbesparing, denkt als eerste aan zuinig omgaan met water in huis, op school en op het werk. Toch komt slechts 2 procent van al het water dat we gebruiken direct bij ons uit de kraan. De overige 98 procent is indirect ofwel ‘verborgen’ watergebruik; water dat nodig is voor de productie van voedsel, kleding en andere producten. Dat water komt in veel gevallen uit landen waar de beschikbaarheid aan voldoende en schoon water minder vanzelfsprekend is dan in het waterrijke Nederland.
Enorme waterslurpers
Voor een spijkerbroek worden in landen als India, Oezbekistan en China grote hoeveelheden water en pesticiden gebruikt om katoenbollen te verbouwen, gemiddeld 7.500 liter per spijkerbroek (zie afbeelding in tekst). Gemiddeld, want het maakt nogal uit of het gaat om katoen uit China (4.710 liter), Oezbekistan (10.310 liter) of uit India (20.211 liter). Deze verschillen zijn voornamelijk te wijten aan het klimaat. Hoe warm het is in een regio en hoeveel regen er valt op welk moment in het jaar bepaalt hoeveel water er verdampt en hoeveel irrigatie nodig is.
Gemiddeld komt er nog 500 liter water tijdens het productieproces aan te pas: verven (142 liter), bleken (30 liter), printen (188 liter) en de afwerking (136 liter) van de spijkerbroek. Opnieuw zijn dit gemiddelden, er is bijvoorbeeld meer water nodig om het effect van een lichte en versleten spijkerbroek te krijgen dan voor een donkere jeans. Lees hier meer over welke kledingstukken en welke kleuren wel of geen waterslurpers zijn.
Het totale watergebruik en –vervuiling verschilt dus nogal per jeans. De cijfers zijn afhankelijk van waar de katoen is verbouwd, waar de jeans in elkaar is gezet en welke bewerking de jeans heeft ondergaan. Er bestaan verschillende initiatieven om tijdens de productie water te besparen en ook als consument kan je je steentje bijdragen (zie afbeelding). Eén ding is zeker: de grote verschillen tussen het kleinste (<2.000 liter) en het grootste (>20.000 liter) watergebruik per spijkerbroek laten zien dat er véél waterbesparing mogelijk is. Lees onder deze afbeelding hoe je als consument zelf je steentje kan bijdragen.
Wat kan je zelf doen?
De simpelste manier om water te besparen is minder te kopen. Onder invloed van de opkomst van fast-fashion ketens als H&M, Zara en Primark wordt er voor lage prijzen steeds meer gekocht. En dan geldt: hoe meer consumptie, hoe meer productie en dus een hoger waterverbruik. Daarnaast kun je minder wassen, iets waar echte jeansliefhebbers bij zweren. Voor het beste effect, moet je de eerste zes maanden je jeans juist helemaal niet wassen! Daarna zo min mogelijk. Door in plaats van elke week, een keer per maand te wassen bespaar je per jaar al snel 500 liter water.
Naast deze twee simpele opties zijn er ook andere alternatieven om de productie van jeans te ontlasten. Huur, ruil en deel eens een spijkerbroek. Er bestaan verschillende ruilfeesten en initiatieven als: ‘Lease A Jeans’ waar je niet een jeans koopt maar huurt. Of je kan jeans kopen van een duurzaam merk/lijn. Het spijkerbroekenmerk Levi’s heeft een lijn broeken ontwikkeld, de zogenaamde Waterless Levi’s, die met minder water worden geproduceerd.
Ook merken als Kuyichi en 100% organic cotton proberen duurzaam te produceren. H&M heeft recentelijk een groenere lijn opgezet en het merk Kings of Indigo gebruikt reststof om hun jeans te maken. Daarnaast bestaat er in Amsterdam zelfs een speciale jeansopleiding waarbij ze streven om spijkerbroeken droger, schoner en slimmer te produceren. Kortom: genoeg opties om die Jeans wat watervriendelijker te laten zijn!
Meer weten over waterbesparing en 'drogere en schone' kleding? Kijk op http://www.oneworld.nl/dossiers/water-footprint-fashion voor tips over waterbesparing en voor nieuws over actuele watervraagstukken. Download hier de pdf van het minidossier en hier de pdf van de factsheet. Met dank aan het NCDO voor de feiten en cijfers.
Foto: cc