Jeansproducenten gaan droogte Californië te lijf

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De productie van spijkerbroeken is een waterverslindend proces. Gemiddeld kost het maken van één spijkerbroek 8.000 liter water. Dat verbruik zit naast de katoenteelt, ook in het verven en de washing van de broeken. Reden genoeg om waterbesparende maatregelen te nemen in het door droogte geteisterde Californië.

Het Amerikaanse merk Siwy Denim heeft de stoomtijd voor de collectie met de helft teruggebracht. Concurrent Koral geeft de jeans de natuurlijke kleur grijs, die ontstaat als katoen geen behandeling met water ondergaat.

Levi Strauss was de andere merken voor. Het concern begon in 2011 als onderdeel van het duurzaamheidsbeleid al een Water<Less-campagne. Onlangs werd bekend dat het bedrijf daarmee ruim een miljard liter water heeft bespaard. Ook riep Levi's de consument op water te besparen en spijkerbroeken minder vaak te wassen.

Lees hier meer over de waterbesparende maatregelen van de jeansfabrikanten.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons