Niets doen tegen klimaatverandering kost meer dan actie ondernemen
Marcel Beukeboom is het gezicht van het Nederlandse klimaatbeleid. Van internationale conferenties tot buurtbijeenkomsten: hij is daar waar over het klimaat gesproken wordt. Deze keer in zijn blog: waarom het logisch is dat De Nederlandsche Bank pleit voor een CO2-belasting.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
‘Niets doen is ook een optie’, zo onderwees hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen mij op de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Een wijze les, die Frissen beschreef in De Fatale Staat, waarin hij de wellicht typisch Nederlandse dwang tot regulering uiteenzette, en ons onvermogen om de tragiek van het leven te aanvaarden. Want waarom kunnen we maar niet accepteren dat de wereld fundamentele tekortkomingen kent?
Kosten tot in de miljarden
Maar wanneer we overwegen niets te doen aan klimaatverandering, komen we al snel tot de conclusie dat dit geen optie is. Het wetenschappelijke tijdschrift Nature publiceerde onlangs een studie waarin beraamd wordt wat de kosten zijn als we niets doen aan de opwarming van de aarde. De onderzoekers becijferen dat de zogenaamde sociale kosten kunnen oplopen tot meer dan 350 euro per ton CO2, kosten die met name zullen voorkomen in landen met de hoogste koolstofdioxide-uitstoot, zoals de Verenigde Staten en China.
“
Onderzoekers becijferen dat de zogenaamde sociale kosten kunnen oplopen tot wel meer dan 35 euro per ton CO2
Ook Nederland zal hier niet aan ontkomen. Om het in een context te zetten: afgelopen jaar stootte ons land volgens het CBS 163.000.000 ton CO2 uit.
Dat de kosten oplopen als er geen actie wordt genomen, is overigens niet nieuw. Al in 2006 kwam de Britse onderzoeker Nicholas Stern met een invloedrijk rapport, waarin hij de kosten van niets doen berekende op ten minste 5 procent van het BNP, in de slechtste gevallen oplopend tot 20 procent: bijna 75 euro per ton CO2. Sterns belangrijkste conclusie was dat de baten om in actie te komen groter zijn naarmate we sneller handelen. Latere studies varieerden hierop met andere cijfers (meestal hogere kosten voor niets doen en hogere baten van snellere actie) en beter uitgewerkte voorbeelden.
“
Door deze belasting pak je het probleem bij de bron aan, bij de vervuiler
Het inzicht dat nietsdoen tegen klimaatverandering meestal duurder is dan wél actie ondernemen, vindt steeds meer zijn weg naar onze bestuurders en besluitvormers. Zo bepleitte directieleid Job Swank bij De Nederlandsche Bank (DNB) eerder deze week in dagblad NRC dat ‘een belasting van 50 euro per ton CO2 geen grote gevolgen heeft voor de Nederlandse economie als geheel. Als de opbrengst van circa 8 miljard euro via de inkomstenbelasting wordt teruggesluisd, zorgt dat zelfs voor een extra economische groei van 0,5 procent en daalt de werkloosheid licht’. Swank zegt bovendien: “Logisch als er een discussie met de industrie ontstaat, maar ik zou het niet verstandig vinden als er een taboe komt op het extra beprijzen van CO2, zelfs als dat alleen door Nederland gebeurt. Door deze belasting pak je het probleem bij de bron aan, bij de vervuiler.”
‘Al een tijdje in oorlog’
Met de strijd tegen de opwarming van de aarde zijn we als het ware in oorlog. Maar met het voorkomen van een oorlog, val je niet in de prijzen. Win je een oorlog, dan ben je een held. Wanneer we de tijdbalk van klimaatverandering er bij pakken, bijvoorbeeld de zogenaamde hockeystickgrafiek van de Amerikaanse wetenschapper Michael Mann, dan moeten we concluderen dat we al een tijdje in oorlog zijn, en dat de doortastende klimaatactie van DNB-directielid Swank niet meer dan logisch is.
Over een maand reis ik naar het Poolse Katowice, waar verder onderhandeld wordt over de uitwerking van het Akkoord van Parijs en hoe we de klimaatdoelen moeten halen. Verschillende belangrijke onderwerpen staan op de agenda: hoe klimaatambities te verhogen, klimaatfinanciering te genereren, en het meten (en onderling vergelijken) van de effecten van dit klimaatbeleid. Nederland zal stevig inzetten op een positief resultaat, waarbij ik Frissens advies ditmaal in de wind ga slaan: niets doen is geen optie.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden