Het Zero-Waste Project is een boek van de zussen Nicky (1990) en Jessie (1994) Kroon, met als motto: leuker leven met minder plastic. Is een plasticvrij leven inderdaad leuker? En welke haken en ogen kent deze lifestyle? Dat vroegen we Jessie, de jongste helft van het duo.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
De zero-waste lifestyle is een manier van leven met als doel een gesloten kringloop. De nadruk ligt op hergebruik en mindering. Met glazen potten naar de notenkraam gaan en bakjes meenemen naar de afhaalchinees zijn voorbeelden van gewoontes binnen deze levensstijl. En afval is, zoals de naam zero-waste het al zegt, een no-go!
‘Onze familie bestaat uit hamsteraars’
De zero-waste lifestyle is de gezusters Kroon niet bepaald met de paplepel ingegoten. Ze groeien op in een gezellig chaotisch huishouden. “Onze ouders waren geen hippies hoor.” Maar creativiteit, dat ze nu vooral gebruiken door zichzelf als proefkonijn in te zetten, kregen ze wél van huis uit mee.
Het waren uiteindelijk Amerikaanse bloggers die in 2014 de interesse van de zussen wekten. “In Nederland was er toen nog niets te vinden over de zero-waste lifestyle.” Challenge accepted. De zussen begonnen aan de uitdaging: dertig dagen zonder afval. Dit experiment mislukte finaal. Ze beseften dat afvalvrij leven niet in één maand haalbaar is, wat voor Nicky en Jessie de doorslag gaf om een laagdrempelige blog te beginnen, om ook anderen op weg te helpen.
Dat mondde uit in het Zero-Waste Project. Het boek legt bewust de nadruk op een stijlvolle zero-waste lifestyle. “We hebben geen ‘geitenwollensokkenleven’. Juist doordat onze generatie steeds meer zichtbare gevolgen van klimaatverandering ervaart, zijn we er ook veel meer mee bezig. Haalbaarheid is cruciaal.”
Verslaving
‘Een leuker leven met minder plastic’ – maar ja, hoe houd je het leuk? De zussen beschrijven dat na het verdiepen in de zero-waste lifestyle een geluksmomentje bijvoorbeeld ontstaat na het eten van een taartje met enkel ‘goede’ ingrediënten, maar ook het uitlopen van de supermarkt zonder plasticverpakte producten gaat voelen als een overwinning. Het kopen van minder ‘onzin’ en het geld dat je hiermee overhoudt investeren in goede producten loont volgens de vrouwen ook. “Onderaan de streep zijn we niet meer geld kwijt.” In het boek beschrijven de zussen behalve de overwinningen ook de teleurstellingen en frustraties die komen kijken bij het beginnen met een zero-waste lifestyle. Stress was in het begin dan ook een terugkerend element:
Gefrustreerd haalde ik mijn telefoon uit mijn zak. Waarom kon ik niet eens een lunch zonder plastic regelen? ‘Argh… Niks onverpakt, wat nu?’ appte ik Nicky. Geen bereik. Natuurlijk niet; ik stond op een ‘rustige locatie, midden in de natuur’. Wildplukken leek me geen optie (ik had geen idee wat ik zou kunnen plukken en zag mezelf al helemaal als de hoofdpersoon uit Into the Wild sterven aan een giftig plantje), dus liep ik weer naar binnen. Daar pakte ik, met een hangend hoofd en een brok in mijn keel, een klef broodje eiersalade in een plastic wikkel van een inmiddels al bijna leeg dienblad. Ik had verloren. In elk geval voor nu.
Deze stress namen ze voor lief en is na ruim vier jaar verdwenen. “De focus lag voor ons aanvankelijk op de dingen die niet lukten, en dat is geen goede aanpak. Nu richten we ons op de successen. Zo is het ook leuker voor jezelf.” De stress komt volgens de twee vrouwen vooral bij het niet weten waar je moet zoeken. De uitdaging om bijvoorbeeld niet-verpakte doperwten te vinden bleek haast onmogelijk. “Het zero-waste leven is verslavend. Het is leuk om er fanatiek mee bezig te zijn, maar hou het ook leuk en haalbaar, want anders slaat het door naar de andere kant.” De dames zijn vooral verslaafd aan de nieuwste informatie en weetjes wat betreft duurzaam leven. Dit varieert van no-poo experimenten, wat staat voor leven zonder shampoo, tot een diepte-onderzoek naar zero-waste toiletpapier.
Zo hadden we op een gegeven moment nieuw toiletpapier nodig en wat doe je dan? Je stort je een paar weken op de wc-papiermarkt. Ik liep in alle supermarkten en biowinkels een paar keer heen en weer langs het toiletpapierschap om foto’s te maken, prijzen te noteren en verpakkingen te checken. Op internet speurde ik alle soorten wc-papier af (wist je bijvoorbeeld dat je ook toiletpapier van bamboe en van steenpapier kunt kopen? Ik niet!). Ook las ik me in in allerlei alternatieven, zoals mos, wasbare katoenen doekjes en bidetten. En ik belde, mailde en appte met producenten van duurzaam toiletpapier om erachter te komen hoe hun productieproces nou eigenlijk precies in elkaar zat. Dit onderzoek resulteerde in een uitgebreide Excel-lijst waarin ik met kleurtjes had aangegeven wat mijn eindoordeel over al het wc-papier was. Jessie heeft me hier wekenlang om uitgelachen, maar ik kon er niks aan doen. Ik wilde gewoon heel erg graag weten welk toiletpapier ik het beste kon kopen… Uiteindelijk heb ik gekozen voor gerecycled ongebleekt papier dat in een kartonnen doos zonder plastic te koop is (mos ging me nog iets te ver).
Influencers should influence?
YouTube-sterren als Monica Geuze geven aan nooit te koken en Instagram staat vol met açai bowls en chia seed smoothies in plaats van lokale gerechten met pastinaak en koolraap. Als we uitgaan van dit voorbeeld lijkt een zero-waste samenleving ver weg. Hoe kijken de zussen daar tegenaan? Jessie vertelt: “Influencers gaan bijvoorbeeld naar Bali en zien daar stranden vol plastic, iets dat niet mooi staat op hun Instagram feed. Dat kan het moment zijn waarop ze denken: hoe kunnen we hier iets aan doen?” Aanleidingen voor een zero-waste lifestyle zijn bij iedereen anders, maar toegankelijkheid is hiervoor de sleutel.
Menstruatiecups en duurzame condooms
Het how-to boek is geschreven vanuit de twee jongvolwassen, kinderloze vrouwen, wat bijvoorbeeld betekent dat er geen hoofdstuk over wasbare luiers in te vinden is. Maar ook onderwerpen als duurzame seksspeeltjes en zero-waste feesten maken geen deel uit van de lifestyle van de Kroon-zussen. “Dit zijn voor ons geen relevante thema’s en we denken dat mensen met gezond verstand zelf dingen kunnen zoeken waar zij behoefte aan hebben – op basis van wat zij belangrijk vinden. In het boek richten we op laagdrempelige en de belangrijkste informatie.”
De zero-waste badkamer van Nicky en Jessie bevat:
Appelciderazijn
Baksoda
Zelfgemaakte crème
Zelfgemaakte deodorant
Droogshampoo uit een mix van maïzena en cacaopoeder
Er is ook een andere kant aan het verhaal: in steden zoals Nairobi zijn duizenden mensen voor hun inkomen afhankelijk van afval. Ze verzamelen de meest bruikbare spullen op de afvalbelt en verkopen dit door op de markt of gebruiken het voor eigen consumptie. Op de vraag of Nicky en Jessie zich hier bewust van zijn, antwoordt Jessie vastberaden. “Ja, we weten dat er mensen afhankelijk van zijn. Maar wat er nu gebeurt is dat er goedkope afvalzooi naar de andere kant van de wereld wordt getransporteerd. Dit is niet duurzaam. Wij streven naar een zero-waste economie waarin we werken met hoogwaardige materialen die niet schadelijk zijn wanneer ze verwerkt worden. Juist in een optimale recyclingindustrie, die gebaseerd is op hoogwaardige kwaliteit, kun je voor goede werkgelegenheid zorgen.”
‘Het Zero-Waste Project – een leuk leven met minder afval’ ligt sinds 12 september in de winkels.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden