"Verwarring en angst zijn de grootste showstoppers van verandering", aldus Energiecommissaris Ruud Koornstra.

Pessimisme en verwarring krijgen niemand in beweging

Energiecommissaris Ruud Koornstra ziet dat pessimisme en stemmingmakerij de energietransitie in de weg zitten. Daarnaast leggen mensen de verantwoordelijkheid voor verandering bij anderen. “Maar hier geldt het aloude devies: verbeter de wereld, begin bij jezelf.”

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De klimaatcrisis zet internationale verhoudingen onder druk: landen bekvechten over de omvang van hun verantwoordelijkheden. De energietransitie – die de klimaatcrisis moet verhelpen – vraagt om grootschalige oplossingen, die weer op een of andere manier gefinancierd moeten worden. Het is bij elkaar genomen nogal wat.

Al die geluiden over rigoureuze veranderingen wekken een onaangenaam gevoel van onzekerheid op bij burger en bedrijfsleven. En die onzekerheid wordt gevoed door bangmakerij, halve feiten en ongefundeerde meningen van een groeiende kolonne pseudo-deskundigen. Zij vertroebelen het debat en stellen daarmee noodzakelijke verandering uit.

Je zou hopen dat politieke partijen die zich om het klimaat bekommeren hun poot stijf houden, maar ook zij wijken uit naar bangmakerij en populistische propaganda. Dat is funest korte termijndenken.

De moed zinkt ons in de schoenen

Laten we een voorbeeld van dit proces onder de loep nemen. Deze week concludeerde vergelijkingswebsite Easyswitch uit eigen onderzoek – onder 1.015 huishoudens – dat twee derde van de Nederlanders verwacht dat de klimaatdoelstellingen voor 2050 niet worden gehaald. Deze boodschap galmde op dinsdagochtend door de ether.

Daarnaast werd vastgesteld dat een kwart van de huishoudens niet bereid is te investeren in duurzaamheid. Misschien wel juist door deze negatieve prognose. De redenen die genoemd worden: (1) de kosten zijn te hoog, (2) mijn bijdrage heeft geen effect en (3) het kost te veel moeite.

De directeur van Easyswitch bevestigde deze zorgen door op BNR te roepen dat duurzame energie natuurlijk altijd duurder is. Hierdoor was de chaos en verwarring rondom de energietransitie compleet. Hij benoemde ook nog eens hoe zorgelijk de uitkomst van het onderzoek van Easyswitch was en beweerde dat het erop lijkt dat het gros van de Nederlanders nu al de hoop op een groenere toekomst heeft opgegeven. Zo krijg je de massa natuurlijk nooit in beweging.

Het mantra luidt 'duurzame energie is te duur'. Dat is achterhaald en onterecht

Om de stemming nog wat somberder te kleuren werd ingegaan op het vertrouwen dat Nederlanders in hun landgenoten hebben. Ruim zes op de tien Nederlanders zouden bang zijn dat anderen niet bereid zijn om te investeren in een schoner milieu. Mensen wringen zich bovendien in allerlei bochten om hun eigen daadkracht te verkleinen: ‘ik ben niet verantwoordelijk voor de inkoop van energie; ik heb de pest aan milieutypes; de vervuiler moet betalen’; het zijn inmiddels klassieke – maar nog altijd schadelijke – argumenten.

Aloud devies

Want uiteindelijk geldt ook hier het aloude devies: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Het opvallendste uit het onderzoek van Easyswitch vond ik dat ondervraagden tot 35 jaar gemiddeld veel vaker bereid zijn te investeren in het milieu (namelijk 85 procent!) dan de overige leeftijdscategorieën. Dat schetst een heel ander plaatje: deze generatie jonge mensen is wel degelijk bereid te investeren in een schone toekomst.

Het mantra luidt ‘duurzame energie is te duur’. Dat is achterhaald en onterecht. We zijn juist steeds vaker voordeliger uit met duurzame energie is. Gelukkig komen steeds meer mensen daar ook achter. Ik stel voor dat onderzoekers in toekomstige peilingen de volgende suggestieve vraag toevoegen: wat is eigenlijk de terugverdientijd van uw huidige energierekening?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons