Een straat op Lelystad Airport. Beeld: Robin van Lonkhuijsen / ANP

‘Vliegverkeer niet schadelijk voor de natuur’: hoe komen adviesbureaus daarbij?

Een ecologisch adviesbureau zag geen ‘significant negatieve effecten’ van lage vluchten boven de Veluwe. Ondertussen kleurt de stikstofkaart van het beschermde natuurgebied vuurrood. Hoe kan dat? Onderzoeksjournalist Esmée Koeleman zoekt het uit in de nieuwe OneWorld-podcast Natuurcensuur. Luister nu naar aflevering 3.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Een nieuw vakantievliegveld, pal naast natuurgebied de Oostvaardersplassen en met laagvliegroutes over de Veluwe. Daarvoor heeft Lelystad Airport een vergunningsaanvraag ingediend bij het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Het vakantievliegveld schakelde een ecologisch adviesbureau in voor onderzoek. Hun conclusie? Negatieve significante effecten op de natuur zullen met zekerheid niet optreden.

 

De vliegtuigen vanaf Lelystad Airport zullen op slechts 1800 meter boven de Veluwe vliegen. Daarom richtten inwoners van het dorpje Hoog Soeren de actiegroep Red de Veluwe op tegen de opening van het vliegveld. Met succes, denkt Robert Tieskens, secretaris van de actiegroep. De opening van het vliegveld is al meerdere keren uitgesteld, terwijl er al miljoenen waren gestoken in het vliegveld.

 

Tweet dit

Laagvliegende vakantievluchten zouden geen schade veroorzaken
Tweet dit
 

Ook werd in 2019 duidelijk, na een uitspraak van de Raad van State over het Nederlandse stikstofbeleid, dat Lelystad Airport een natuurvergunning nodig heeft. Want naast geluidsoverlast is stikstof is op de Veluwe een groot probleem. Bijna overal op de Veluwe is er veel te veel stikstof, dat afkomstig is van landbouw, verkeer en industrie. De gevolgen: sinds 1990 zijn er 70 procent minder dieren op de Veluwe, en ook verschillende insecten en planten dreigen te verdwijnen.

 

Voor die natuurvergunning heeft Lelystad Airport ecologisch onderzoek laten uitvoeren. De conclusie is dat er geen schade zal zijn voor omliggende natuurgebieden. Volgens Tieskens zit daar een luchtje aan. Het onderzoek laat volgens hem cruciale informatie weg, zoals de stikstofuitstoot van de bouw en het gebruik van een nieuwe afrit van de snelweg.

 

Afgelopen oktober liet minister van Infrastructuur Barry Madlener weten dat hij wil dat het vliegveld alsnog opengaat. De natuurvergunning is in 2021 aangevraagd, maar waarom heeft het ministerie van LVVN daar nog steeds geen beslissing over genomen?

 

Luister naar de podcast

Luister naar de derde en laatste aflevering van Natuurcensuur: Het recht op vakantie. Klik hieronder of luister in je favoriete podcastapp.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons