Steden doen meer
“Wij hebben al lange tijd geleden afspraken gemaakt met bus vervoerder over duurzame mobiliteit. Zoiets staat niet in een coalitieakkoord
Rotterdam kreeg de score: ‘redelijk’, evenals Nijmegen, de stad die door de Europese Commissie dit jaar werd uitgeroepen tot European Green Capital. Volgens de milieuclub loopt de gemeente niet voorop met maatregelen voor elektrisch vervoer. Daarom verdiende Nijmegen dan ook geen vinkje bij de extra laadpalen. “Dat klopt, we zijn geen koploper”, beaamt de woordvoerder van wethouder mobiliteit en duurzaamheid Harriët Tiemens. “Maar dat betekent niet dat we niets doen. Onze bussen rijden op groen gas en we hebben een aanbesteding gedaan van wel 4500 laadpunten voor elektrische auto’s.” Hij concludeert: “Het is een beperking dat niet naar het gehele pallet van maatregelen gekeken is.” Ook geeft hij aan dat Nijmegen juist bewust had gekozen voor een slank coalitieakkoord – dat 37 pagina’s omvat. “Dan gaan we niet alles benoemen.”
Het stimuleren van elektrisch rijden of fietsen is van belang om de ongezonde uitstoot van fijnstof- en stikstofdioxide in stedelijke gebieden aan te pakken, die vrijkomen met de uitlaatgassen. Op sommige plekken in Nederland worden de normen die Europa hanteert overschreden. Uitlaatgassen, met name van dieselvoertuigen, zijn de grootste boosdoener van luchtverontreiniging in steden. Ook bevatten ze CO2, die bijdragen aan de opwarming van de aarde. Daarom spraken landen wereldwijd af om in 2030 bijna de helft (49 procent) minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990. Ook Nederland tekende het verdrag, dat nu via het nationale Klimaatakkoord eigen doelstellingen opstelt om de target te behalen.
“Er is alleen gekeken naar coalitieakkoorden en niet naar het huidige mobiliteitsbeleid
Natuur & Milieu onderzocht de coalitieakkoorden van 32 Nederlandse gemeenten met een hoge stedelijkheid op maatregelen op: een milieuzone, duurzame stadsdistributie, extra laadpalen, snelfietspaden, fietsparkeren, ov-bereikbaarheid, emissieloos-ov, nieuwe mobiliteit, parkeernorm en het verduurzamen van het wagenpark.
Met zeven of meer maatregelen in het collegeakkoord, scoorden gemeenten ‘goed’ met vijf of zes maatregelen: ‘redelijk’; met drie of vier maatregelen: ‘matig’ en gemeenten met twee of minder maatregelen kregen een onvoldoende.
Groningen en Haarlemmermeer zijn niet onderzocht, omdat deze gemeenten pas later in het jaar verkiezingen hebben.
NOS en Trouw: geen wederhoor
Toch ziet Natuur en Milieu het anders. Via e-mail reageert de organisatie: “We gaan ervanuit dat, als gemeenten duurzame mobiliteit belangrijk vinden, ze daar plannen voor formuleren in hun coalitieakkoord of de bestaande maatregelen daarin benoemen. Zoals Utrecht en Den Haag, die hoog scoren in onze ranking maar eerder al veel maatregelen namen op het gebied van schoon vervoer. Gezien de klimaatdoelstellingen en de urgentie van schoon vervoer verwachten wij dat de gemeenten hoge ambities tonen op het gebied van duurzame mobiliteit.” Ook verwijst de woordvoerder van de organisatie naar een onderzoek dat ze eerder dit jaar publiceerden, waarin gekeken is naar welke beleidsmaatregelen steden nemen en wat die teweegbrengen.
Volgens de organisatie stonden in minder dan de helft van de akkoorden plannen omtrent elektrisch vervoer. In een derde van de documenten is met geen woord gerept over elektrisch rijden. Almere, Alphen aan de Rijn, Amstelveen, Apeldoorn, Enschede, Leeuwarden, Venlo en Zoetermeer kregen een onvoldoende van Natuur en Milieu. Arnhem, Dordrecht, Heerlen, Nissewaard en Tilburg en Zwolle scoorden matig. Utrecht, Den Haag, Leiden en Zaanstad zijn de gemeentes die wél goed scoren volgens de milieuorganisatie.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand