Het beeld dat echte mannen vlees nodig hebben zit diep ingebakken in onze cultuur. Dominante ideeën over mannelijkheid zijn zo niet alleen slecht voor mensen, maar ook voor dieren.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
‘If you want to fight like a tiger, don’t eat like a rabbit’, zegt Sylvester Stallone nadat hij acteur Jan Kooijman – met groentespiesje in de hand – heeft gered uit een vuurgevecht. Hij zet Kooijman vervolgens een karbonade voor. De les van deze reclame voor barbecuesaus: ‘If you want to act like a man, eat like a man.’
In een andere reclame, voor een Amerikaanse hamburgerketen, zingt een man dat hij ‘veel te hongerig is om zich aan chick food te conformeren, waarna een groep schreeuwende mannen met een hamburger in de hand de stad afbreekt.
Aangeboren drift voor barbecueën
Vlees eten, liefst van de barbecue en samen met andere mannen, wordt in de hele westerse wereld gezien als stoer en mannelijk. Australische tv-programma’s beweren dat mannen een instinctieve, aangeboren drift hebben om te barbecueën; de Franse socioloog Pierre Bourdieu beschreef al hoe rood vlees in Frankrijk wordt gezien als het ultieme mannelijke voedsel. En bouwvakkers van Engeland tot Finland denken dat ze hun werk niet zouden kunnen doen als ze ‘konijnenvoer’ moesten eten, blijkt uit onderzoek.
“
Obers gaan er altijd van uit dat het vlees voor de man is en de salade voor de vrouw
Jens van Tricht, directeur van ‘mannenemancipatie’-organisatie Emancipator en zelf al dertig jaar vegetariër, herkent dat beelden over mannelijkheid en vlees eten diepgeworteld zijn. “Als je bijvoorbeeld iets bestelt op een terras, gaan obers er vrijwel altijd van uit dat het vlees voor de man is en de salade of vegetarische maaltijd voor de vrouw. Je moet als man dan echt ‘die salade is voor mij’ zeggen, en zo eigenlijk uit de kast komen als niet erg mannelijk.”
Vlees voor de mannelijkste mannen
Het beeld dat vlees voor mannen is en mannen dat nódig hebben, zit diep ingebakken in onze cultuur. De Amerikaanse schrijfster en feministe Carol J. Adams beschrijft in The Sexual Politics of Meat hoe vlees altijd vooral gegeten werd door mensen met macht: door de bovenklasse en niet door de onderklasse, door mannen en niet door vrouwen. Arbeidersvrouwen in de negentiende eeuw aten zelf met hun kinderen alleen het vlees dat overbleef: de kostwinner was degene die het hard nodig had. In oorlogen werd vlees gerantsoeneerd voor iedereen behalve de mannelijkste mannen: soldaten.
“
Nog steeds eten mannen in Nederland anderhalf keer zo veel vlees als vrouwen
Nog steeds eten mannen in Nederland anderhalf keer zo veel vlees als vrouwen. Flink meer dan om gezondheids- en milieuredenen verstandig is. Het Voedingscentrum startte om die reden vorig jaar een speciale ‘mannencampagne’. Mannen worden ook minder vaak vegetariër of veganist dan vrouwen: van de Nederlanders die zich online manifesteren als veganist is zelfs bijna 90 procent vrouw.
Ook bieten kunnen bloeden
In een poging dat te veranderen bracht Lisette Kreischer, mede-oprichter van zeewierburgerimperium Dutch Weed Burger, eind vorig jaar samen met Maartje Borst het boek MAN. EAT. PLANT. uit. Het kook- en eetboek staat vol recepten voor de barbecue en voor burgers zonder vlees (‘Bloody? Beets can bleed’). In interviews met mannen als ‘Badass Vegan’ John Lewis wordt uitgelegd dat compassie met dieren ‘sexy as fuck’ is, wordt stilgestaan bij spieren kweken op plantaardige eiwitten, en uitgelegd hoe rood vlees eten de kans op erectieproblemen juist vergroot.
“Ik wilde iets tegenover mannenkookboeken met titels als Smokey Goodness stellen, en dus een boek met een stoer imago neerzetten”, legt Kreischer uit. “Verhalen over mannelijkheid en vlees zitten zo diep, dat je meer mensen aanspreekt als je daaraan appelleert. Maar we willen ook stilstaan bij verwachtingen over mannelijkheid en het loskomen daarvan.”
“
Er zijn mannen die niet weten hoe ze hun omgeving moeten uitleggen dat ze geen vlees meer willen eten
Sommige mannelijke veganisten appelleren juist wel bewust aan die verwachtingen over mannelijkheid. Het boek Meat is for Pussies van John Joseph draait bijvoorbeeld niet om klimaat of dierenrechten, maar – tot woede van veganistische feministen – om mannelijke dominantie, heteroseksualiteit en seksuele veroveringen, voordelen voor de eigen gezondheid en spiermassa kweken.
Kreischer wil daar met haar boek niet in meegaan, maar mannen wel wapenen tegen vooroordelen: “We laten mannelijke rolmodellen vertellen dat hun vrienden hen eerst een watje vonden toen ze veganistisch gingen eten, en over de tegenargumenten die ze over zich heen kregen: dat mannen vlees nodig hebben, dat jagen in hun natuur zit. Ik krijg mailtjes van mannen dat ze niet wisten hoe ze hun omgeving moesten uitleggen dat ze geen vlees meer willen eten, en dat wij ze daarvoor munitie hebben gegeven.”
Hybride mannelijkheid
Ook Jens van Tricht van Emancipator waarschuwt dat het niet de oplossing is om geen vlees eten een stoer en mannelijk imago te geven. “Misschien stoppen sommige mannen daardoor met vlees eten. Maar je ruilt dan het ene probleem voor het andere in, als je de traditionele ideeën waar mannen zich naar gedragen, versterkt. We moeten juist af van het idee dat het van levensbelang is om man en mannelijk te zijn – en van het idee dat man zijn belangrijker is dan mens zijn.”
Mannen die vlees eten zetten dat in als ‘masculine resource’: iets waarmee ze publiekelijk laten zien dat ze een échte (lees: heteroseksuele) man zijn. Geen vlees eten heeft daarentegen een vrouwelijk imago, wat resulteert in vragen en grappen van andere mannen. Dat verband wordt ook omgekeerd ingezet: in rechtse online kringen worden ‘minder mannelijke’ en feministische mannen aangeduid als ‘soy boys’.
Onderzoek van socioloog Jessica Greenebaum suggereert dat veel vegetarische en veganistische mannen daardoor gedwongen worden om bewust om te gaan met hun eigen positie. Ze zien zichzelf op dit punt niet als typische man en zijn er trots op dat ze ‘goede, menselijke’ eigenschappen als compassie met dieren hebben. Bovendien kan juist dat tegen de stroom inroeien een krachtig en stoer, mannelijk gevoel geven. Zo vormen mannen een nieuwe ‘hybride mannelijkheid’.
“
Zo lang er racisme en seksisme is, is er ook dierenleed
Lisette Kreischer verwelkomt zo’n verandering: “Sinds de start van de #MeToo-beweging in 2017 is een brede discussie ontstaan over wat voor soort mannelijkheid wel en niet oké is. Ik hoop dat in het denken over mannelijkheid iets verandert, en dat dit ook helpt zorgen dat ideeën over mannen en vlees eten veranderen.” Uiteraard zijn we er nog niet, besluit Kreischer: “Verschillende vormen van ongelijkheid hebben alles met elkaar te maken: zo lang er racisme en seksisme is, is er ook dierenleed.” Maar dier en klimaat zijn er in elk geval bij gebaat als mannen hun groentespiesjes kunnen eten zonder uitgelachen te worden.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden